Rockové klávesy - Klasické synťáky osmdesátých let
Greetings, readers! Welcome to another edition of Rock Keyboards. Today I wanted to talk a little bit about some classic synths from the 80’s. By the 1980s synths had been around for over ten years and started to have lots of cool features like MIDI implementation, polyphony, and digitally controlled oscillators that wouldn kt go out of tune. Let’s investigate two of my favorite synths from this unforgettable decade.
Korg Poly 800
This synth originally came out in 1983 and was ground breaking because it was the first programmable synth that sold for under 1000$ US. The synth had some MIDI capabilities which was very new technology at the time and a joystick controller that could modulate the oscillator and VCF. Patches could be saved to cassette tape. It had eight voice polyphony and 1 DCO per voice. The synth had a double mode that stacked the DCOs for a fatter sound. This also reduced the polyphony to four voices. The Poly 800 had three digital envelope generators, a noise generator, an LFO, and a cool chorus effect. It could be run off batteries and had guitar strap pegs allowing it to be played like a Ketar. It was also available with reversed-colored keys and had a cool sequencer which was very unusual for the time. This synth was used by Duran Duran, Orbital, and Depeche Mode
Roland JX-8P
The JX-8P has a lovely, fat sound and is especially known for it’s string and pad sounds. It is also capable of making interesting metallic sounds. The JX-8P has six voices of polyphony, fairly advanced MIDI and the ability to store patches on an external memory cartridge with a slot built right into the unit. The JX-8P didn’t have a lot of knobs like it’s predecessor the JX-3P, it had membrane selectors for the presets and editing menus. It did have a cool controller that was sold separately which gave you control over all the parameters with traditional sliders. The keyboard is velocity and aftertouch sensitive. Just like the Juno synthesizers, it uses DCO's for a very stable system that didn't go out of tune. The JX-8P had portamento, unison and solo performance modes. The synth was used by The Cure, Europe, and Go West.
https://www.youtube.com/watch?v=Aa7eDQi-njM
Glossary
Vážení čtenáři, do dnešního anglicko-českého slovníčku k Rockovým klávesám jsem vybral těchto sedm výrazů a spojení. Máme tu slovíčka, slovní spojení, opět také dvě frázová slovesa i jednu zkratku. Tak snad to bude zajímavé.
Had been around: Tedy v infinitivu to be around. Jde o idiom - pozor, to není nadávka, jde o ustálený výraz z více slov, jehož význam nelze dovodit z jeho součástí. Tady ten význam není tak daleko, pokud bychom právě chtěli přeložit otrocky: být kolem, asi bychom se dopátrali, že to znamená existovat.
DCO: V článku se objevuje zkratka DCO. Jde o zkratku digitally controlled oscillators, tedy digitálně ovládané oscilátory.
Came out: Tady máme opět ukázku frázového slovesa. V minulém díle jsme si říkali, že jde o slovesa z více částí, která podle příslovečné částice (zde „out“) mění význam. Come out znamená něco zveřejnit, nebo publikovat, vydat. V článku autor píše, že syntezátor Korg Poly 800 byl na trh uveden v roce 1983.
Ground breaking: Častěji se asi můžete setkat s variantou psanou dohromady. Obvykle je význam ale stejný, někdy dvouslovná varianta označuje skutečné kopnutí do země. Groundbreaking označuje něco, co je v dané chvíli převratné. V článku autor píše, že Korg, uvedený v roce 1983 na trh, byl převratný v tom, že to byl první programovatelný syntezátor, který se prodával pod tisíc dolarů.
Run off batteries: Toto druhé frázové sloveso znamená, že Korg mohl běžet i na baterie. Možná někoho může splést to off, které jako by navádělo na „vypnout“, ale pokud bychom chtěli říct, že mu baterie došly, napsali bychom „run out of battery“.
Guitar strap pegs: Guitar je kytara, strap je popruh a jak už asi tušíte, peg je ten kolík, na kterém nástroj na popruhu visí.
Sliders: Je posuvný kontrolér. Nebo skluzavka, když na to dojde.