Profily progresivních bubeníků - Sebastian Lanser

Šestatřicetiletý Sebastian Lanser vyrůstal ještě před rozmachem YouTube, takže nepatří mezi bubeníky, které zná v jejich patnácti letech celý svět. Dlouholetým studiem bicích a oddaností virtuózní hudbě se nicméně vypracoval do pozice, kdy je nepřehlédnutelným členem špičky (nejen) evropské progresivní hudby. A to i přes to, že podle vlastních slov vyrůstal na Claptonovi, Nirvaně a Metallice.

Jeho první větší příležitost přišla hned po ukončení studia na hudební univerzitě Antona Bruknera v rakouském Linci, kdy ho oslovil německý kytarista Jan Zehrfeld s nabídkou hraní v kapele Panzerballett. Ta byla se svým velmi komplexním přístupem k hudbě a kombinováním jazzu, funku a metalu pro Sebastiana velkou výzvou a příležitostí k dalšímu růstu. Komplikované cover verze rockových, popových i jazzových hitů namíchané s vlastní tvorbou patří k technicky nejnáročnějším skladbám, které rocková i jazzová scéna zrodila. Sám za sebe mluví fakt, že Sebastiana po jeho odchodu v Panzerballettu vystřídal bubenický polobůh Gergo Borlai.

Důvodem Lanserova odchodu bylo rozhodnutí soustředit se výhradně na koncertování, skládání a nahrávání s německou legendou technického deathmetalu Obscura (kde hráli před ním a po něm další hvězdy německého progresivního bubnování Hannes Grossmann a David Diepold). Obscura je oproti Panzerballettu méně vrstevnatá a nezabíhá žánrově do oblasti jazzu, ovšem její hudba je o to rychlejší a obohacená o zpěv. Hudba obou kapel má společné to, že je plná polyrytmů, lichých subdivizí a metrických modulací a každá skladba je z rytmického hlediska barevnější než u leckterých kapel celé album.

Složení Obscury se počátkem tohoto roku výrazně změnilo, když z původní sestavy zůstal jen zakládající kytarista Steffen Kummerer. Odštěpené trio, čítající kromě Sebastiana ještě kytaristu Rafaela Trujilla a basistu Linuse Klausenitzera, založilo vlastní projekt pod názvem Obsidious, ze kterého ale zatím známe pouze půlminutový teaser, protože další vývoj byl pozastaven příchodem koronaviru. Pandemie byla pro Lansera smolná i v dalším ohledu, měl totiž jakožto firemní hráč Tamy a Meinlu vystoupit na letošním Meinl Drum Festivalu, který se ovšem odsunul (doufejme) na rok 2021. Prozatím si tedy alespoň poslechněte nahrávky a doporučuji i Sebastianova videa na YouTube. A pokud vás zajímají Lanserova vlastní slova, rozhovor s ním najdete v Muzikusu 4/2019 anebo na www.muzikus.cz.

 

K poslechu: Typewriter 2 (Breaking Brain, Panzerballett), Ten Sepiroth (Akroasis, Obscura), Inside Passage (Jung/Lanser/Jung)

Psáno pro časopis Muzikus