Pódiové sestavy slavných klávesistů - George Whitty

Pódiové sestavy slavných klávesistů - George Whitty
Pódiové sestavy slavných klávesistů - George Whitty

Nekonečná, šplhající sóla v kontrastu s pečlivě pomalu opracovávaným motivem. Velmi nenápadná, avšak vysoce sofistikovaná jazzová harmonie sahající až na hranice tonality. Brilantní technika, jež umožňuje variace na téma, při nichž se melodie jen málokdy zastaví na jednom tónu. Spojuje jedinečnou kombinaci kompozičního talentu, interpretačního umění a zvukové syntézy. Toto je však jen jedna stránka klávesisty, skladatele a producenta Georgea Whittyho. Ve své tvorbě pro film a televizi ovšem užívá plně orchestrální sazbu velmi vkusně podkreslující náladu scény. V sólových projektech a při práci s kapelou spíše upřednostňuje syntezátorové zvuky (polysynth, polybrass, piano + synth, clavinet) než klasický klavír a Fender Rhodes. (... Georgeův přístup ke kompozici připomíná sound kapely Dave Weckl Bandu - viz píseň Do a little Dance). U nás se představil obecenstvu v první polovině 90. let coby člen kapely Brecker Brothers. Nicméně je proslulý spoluprací s hvězdami jako David Sanborn, Richard Bona, Dave Matthews, Carlos Santana, Chaka Khan, Sadao Watanabe... Roku 2004 získal cenu Grammy v kategorii Nejlepší současná jazzová nahrávka. Je držitelem nominace na cenu Emmy za nejlepší filmovou hudbu.

 

Desky k poslechu: The Return of the Brecker Brothers - live in Barcelona 1992 (DVD); The Return of the Brecker Brothers (1994); Chaka Khan - Woman I am (1992).

 

Klávesy: Roland D-50 - vynikající analogové, avšak neakustické zvuky dechů, padů a elektrických p- pian srovnatelný s nástrojem Yamaha DX-7, přitom se mnohem lépe ovládá; Yamaha SY-99 - skvělé složené zvuky smyčců, kláves, dechů; Yamaha EXS - tónový generátor v kombinaci s pokročilým samplovacím systémem kombinuje přednosti analogového a digitálního syntezátoru (AWM).

Psáno pro časopis Muzikus