Nebojte se funkcí v DAW - Transformer a Input Transformer
Po tématu Logical Editor musí nutně následovat téma Transformer. MIDI Insert Transformer a Input Transformer jsou totiž v podstatě skoro stejné jako Logical Editor. Rozdíl (a to naprosto zásadní) je v tom, že data se transformují v reálném čase a na příchozí MIDI data. V případě Input Transformeru je to před vstupem do samotné MIDI stopy, takže MIDI data zaznamenaná v MIDI stopě jsou už po Input
Transformeru (tedy data přepracovaná). V případě efektu MIDI Insert u Transformeru se data opět mění v reálném čase, ale mění se až za daty MIDI stopy, respektive před výstupem (nebo přesně podle toho, kde je Transformer v MIDI Insertu zařazen). Ve stopě tedy zůstávají původní MIDI data a na výstup jdou data změněná.
Jednoduchý přehled tedy říká, že Input Transformer mění data za MIDI vstupem (a data se do Cubase již zaznamenávají změněná). Logical Editor mění již zaznamenaná data (data se mění přímo v MIDI Partech). A MIDI Insert Transformer mění data před výstupem (data v MIDI Partech zůstávají, jak jsou, a mění se před výstupem).
Toto schéma funguje skvěle, ale jen do okamžiku, než u MIDI Insert Transformer aktivujeme možnost Record Output to Track (nahrát výstup do stopy), což je nová funkce, která se poprvé objevila v Cuabse 9.5 (tuším). V takové případě se MIDI Insert Transformer chová v podstatě jako Input Transformer, tedy příchozí MIDI data z vnějšího vstupu jsou do stopy zapsaná rovnou se změnami. To bohužel nelze provést v okamžiku, kdy už jsou MIDI data ve stopě zaznamenaná, že by se přepsala daty novými.
Ale i takovou možnost tady máme a tou je funkce z menu MIDI > Freeze MIDI Modifiers. Tato funkce aplikuje všechny MIDI modifikátory (včetně efektů MIDI Insert) do dané MIDI stopy. Tedy pak se MIDI Insert chová de facto jako (MIDI) Logical Editor. A máme v tom zase stejný zmatek jako na začátku...
Transformeru a Input Transformeru se teď už nemusíme věnovat tolik do detailů, respektive skoro vůbec. Možnosti jsou principiálně shodné s tím, co jsme už probrali v (MIDI) Logical Editoru. Pouze nemáme k dispozici tak velké množství parametrů. Je to logické, protože Transformer funguje v reálném čase. Nemůžeme tedy například posouvat notu dopředu (když ještě nebyla zahrána) nebo měnit její délku atd. Také nelze pracovat s kontextem, protože kontext se musí vždy nejdříve vytvořit (naplnit daty). I přesto nám zůstává možnost filtru Last Event a můžeme tedy opět nastavit, že podmínka se provede pouze v okamžiku, kdy je stisknutý pedál.
Mé doporučení tedyje, používat z těchto tří možností (Input Transformer, Transformer a Logical Editor) pokud možno co nejvíc Logical Editor, protože nám jednak nabízí nejvíc možností a jednak skutečně změní zapsaná MIDI data. Ve výsledku tedy vidíme přesně to, co slyšíme. Input Transformer má smysl používat ve speciálních případech třeba pro živé hraní (často se používá třeba pro rozdělení klaviatury (Split) zejména, pokud má být trochu sofistikovanější, než co nabízí přímo naše řídicí klaviatura).
Nezapomeňme u Input Transformeru vždy zapnout konkrétní Modul Transformeru. To bývá často „chyták“ a důvod nefunkčního Transformeru. Můžeme si všimnout, že moduly máme k dispozici čtyři. Logicky tedy lze v jednom Input Transformeru aplikovat až čtyři filtry (a na každý filtr vícero akcí). Jednotlivé moduly jsou řazeny skutečně za sebou v sérii. Nejdříve je tedy aplikován první, pak druhý atd. Může to mít vliv na chování.
Tím jsme naprosto vyčerpali logické operace s MIDI daty a příště se zase podíváme na praxi. A třeba zase hned něco použijeme.