Nebojte se funkcí v DAW - Skutečný vstup/výstup nebo virtuální do DAW
Proč vlastně máme ve všech DAW něco jako VST Connections (v nejnovější verzi Cubase 9.5 přejmenováno na Audio Connections)? Důvodem je zjednodušení a zpřehlednění vstupů a výstupů zvukové karty nám uživatelům. Cubase samozřejmě vidí úplně všechny vstupy a výstupy našeho
zvukového rozhraní (zvukové karty). Ale velmi často se stává, že v projektu nepotřebujeme nebo nechceme vidět úplně všechny fyzické vstupy a výstupy. Navíc chceme mít možnost definovat, z jakého konkrétního vstupu budeme brát mono signál (z kytary či mikrofonu) a jaké dva vstupy chceme sloučit do jednoho pro naše stereo stopy.
A právě proto máme v DAW něco jako Audio Connections (VST Connections). V tomto okně definujeme, jak se mají jednotlivé fyzické vstupy našeho zvukového rozhraní prezentovat v Cubase (jako celém systému) nebo v daném projektu. Včetně toho, že definujeme počty kanálů a samozřejmě i názvy jednotlivých sběrnic.
V Audio Connections > Inputs tedy postupujeme následovně: Položíme si otázku, jaké vstupy vlastně budeme potřebovat v daném projektu. Řekněme čtyři mono (dva mikrofony a dvě kytary) a jeden stereo (syntezátor). V Audio Connections > Inputs tedy vytvoříme čtyři mono sběrnice (kliknutím na Add Bus a zvolením Mono) a jednu stereo sběrnici. V Audio Connections > Inputs tak přibude pět sběrnic. V pravém sloupci pak zvolíme, jaké konkrétní fyzické vstupy (můžeme říci konektory na našem zvukovém zařízení) bude ten který vstup prezentovaný v Cubase (tedy sběrnice) používat. Pokud má naše zvuková karta pouze čtyři vstupy a my budeme nahrávat postupně (aditivně), samozřejmě můžeme definovat, že stereo vstup se bude překrývat se dvěma mono vstupy, tedy budou sdílet stejné fyzické vstupy. Například fyzické vstupy 3-4, které jsou na zvukové kartě Hi-Z (kytarové) a zároveň Line In (linkové), budou použity pro kytary ve dvou mono sběrnicích a zároveň pro syntezátor v jedné stereo sběrnici.
Jakmile máme zvolené fyzické vstupy daných sběrnic, můžeme si tyto sběrnice pojmenovat tak, aby se nám v projektu zobrazovaly poněkud lidštějším způsobem než Mono 1, Mono 2 atd. Tedy dvojitým kliknutím do levého sloupce přejmenujeme například na Mikrofon 1, Kytara 2, nebo dokonce Láďa, Pepa... A máme hotovo. Jakmile vytvoříme novou mono zvukovou stopu, zobrazí se nyní jako vstupy pro danou stopu Mikrofon 1 nebo Pepa, podle toho, jak jsme si definovali v Audio Connections > Inputs. Naopak pro stereo zvukovou stopu se zobrazí vstup Synťák. To je přece mnohem přehlednější než Line In 1 & Line In 2.
V nižších derivátech Cubase máme v okně Connections k dispozici pouze záložky Inputs a Outputs. Ale v Cubase Pro jsou k dispozici ještě další záložky. Tou nejzajímavější je záložka Control Room. Jak jsem již naznačil, vše co nastavíme v Audio Connections > Inputs a Outputs, se váže k projektu. Pro každý jeden projekt tedy můžeme používat jedinečné nastavení. To se samozřejmě hodí zejména na straně vstupů, kdy pro každou kapelu (a někdy skutečně i pro každý jeden song) potřebujeme úplně jiné nastavení vstupů. Nicméně na straně výstupů to nemusí být tak úplně pravda. Výstupy máme obvykle definované globálně. Naše studio má stále stejné zapojení do poslechových monitorů. Například Line Out 1 & 2 do hlavních monitorů a Line Out 3 & 4 do druhých. Právě proto máme v Cubase Pro záložku Control Room s globálním nastavením. Zde můžeme globálně definovat, že náš hlavní výstup (Monitor 1) bude vždy nasměrován do Line Out 1 & 2. Tato informace není uložena v projektu, ale přímo v Cubase. Obvykle máme ve studiu také připravené jednotlivé odposlechové signálové cesty do jednotlivých nahrávacích místností. Ty opět definujeme v záložce Control Room pomocí sběrnic Cue. Jsou globální, je to nastavení našeho studia. Nicméně pokud z nějakého důvodu potřebujeme pro konkrétní projekt další výstupy, ty už můžeme definovat v záložce Outputs.
Okno Audio Connections (nebo podobné) tedy máme v našem DAW proto, abychom se snáz vyznali ve vstupech a výstupech našeho vlastního studia a abychom v projektu nemuseli neustále přemýšlet, kam je vlastně připojen mikrofon z třetího tomu bicí baterie a nebo jaký výstup vede do vedlejších monitorů.