Nastupující generace bubeníků - Tomáš Piala

Nastupující generace bubeníků - Tomáš Piala
Nastupující generace bubeníků - Tomáš Piala

Toma jsem potkal na konzervatoři. Už tenkrát tam hrával se spoustou dobrých muzikantů a kapel. Rozhodně patří k vyhledávaným spoluhráčům, protože se v jeho hře snoubí cit pro hudbu a „kolektivialita“, kterou ocení nejeden baskytarista a kytarista. Tomáš se v hudbě navíc ještě dál vzdělává a pokračuje ve studiu bicích.

 

Máš hudební vzdělání. Myslíš, že je to důležité?

Hudební vzdělání mám, loni jsem absolvoval Ježkovu konzervatoř a teď pokračuji na novém jazzovém oddělení na HAMU. Jsem poměrně svéhlavý, ale i tak pro mě byla škola důležitá. Je to příležitost se hudbě věnovat intenzivně, pohybujete se ve zdravém konkurenčním prostředí a hlavně máte tolik potřebný čas a prostor pravidelně cvičit a hrát.

 

Jak často a jakým způsobem jsi cvičil?

Před konzervatoří jsem cvičil technicky dost nešikovně, vlastně jsem ani nepoužíval metronom. Pak jsem po prvních hodinách na konzervatoři u Ivana Smažíka začal s cvičením úplně od začátku a cvičil jsem asi také nejintenzivněji. Většinou alespoň třikrát týdně jsem se snažil o delší čtyř- až pětihodinové bloky, k tomu byly zkoušky a sem tam nějaké hraní.

 

Kde jsi hrál a kde hraješ?

Folkrockový Jarret, jazzový kvartet S Gustem, MastersWasters, autorský projekt Martina Zbrožka - Men in Jazz, popfunkový MooF, OverHead, Jan Vytásek a Co, občas Betty Lee Quartet. Druhou půlku tvoří záskoky nejrůznějších typů a jazzové nebo taneční bigbandy.

 

Na jaký nástroj hraješ?

Jsem spokojen se značkou Pearl a používám jejich Reference o rozměrech 8”, 10”, 12”, 22” a 18”. Rozměry nejsou ideální, ale nijak mě neomezují. Bubínek mám Sonor S-classic, bříza 14 x 5” s litými ráfky. Činely si vybírám univerzální, ale osobité. Bohužel jsem nezůstal u jedné značky - Istanbul Empire hi-hat 13”, Paper Thin Crash 16”, Traditional Splash 8”, Zildjian K Custom Medium Ride 22”, Anatolian Dry Ride 20” a vlastní bell.    

 

S jakým basákem by sis rád zahrál a proč?

S Richardem Bonou, má neskutečný groove a tah a pořád je to krásná muzika. Pak určitě s Victorem Baileym, strašně mě baví jeho linky a jeho písničky. No a teď mě napadá ještě Anthony Jackson nebo Patitucci...

 

Jaký máš názor na techniku?

Techniku bych přirovnal ke znalosti cizího jazyka. Nemusíte znát perfektně gramatiku, abyste se domluvili, ale na druhou stranu si svou oblíbenou knížku v originále asi nepřečtete. Jednoduše je to prostředek k vyjádření, nikoli to zásadní, o co se v hudbě jedná.

 

Kontakt:

soundcloud.com/tom-piala

Psáno pro časopis Muzikus