Muzislovník

I pokračujmež ve dvojjazyčném popisu analogových mixážních pultů (anglicky let us continue describing analog mixing consoles). Ukažme si dva typy mixpultů používaných ve studiích i na pódiu (used in the recording studios and also on the stage).

Tím prvním je mixpult typu in-line. Nemá nic společného s kolečkovými bruslemi ani s internetem. (It has nothing in common with roller skate neither with internet.) Slouží ve spojení s vícestopým záznamovým zařízením (multitrack recorder) k tomu, aby se k jednotlivým zvukovým stopám mohly dohrávat (append) stopy další, přičemž ty ostatní, již zaznamenané, mohly v režimu přehrávání dělat doprovod (musical accompaniement) či zvukovou kulisu (background music) účinkujícím ve studiu. Takový mixpult obvykle nemá žádné podskupiny (has no subgroups) a každá jeho vstupní jednotka (input module) má oddělenu záznamovou a monitorovací část (recording and monitoring part). Proto taky každá ze stop (each track) může pracovat v režimu záznamu (recording mode) nebo přehrávání (monitoring/mixing mode) nezávisle na volbě režimu ostatních stop (independently on modes choosen in other tracks). Výstup záznamové části (output of the recording part) jde pochopitelně do oddělených výstupů pro vícestopý záznam (multitrack record) označených obvykle tape out a číslem stopy. Vstup do monitorovací sekce pak bývá označen jako tape in a zase číslem téže stopy. Obě, tedy záznamová i monitorovací část vstupní jednotky, přitom mohou mít oddělené, a tedy i odlišně nastavitelné ekvalizéry a taky svá přerušení signálové cesty Insert. U levnějších pultů je mají společné. Výstup monitorovacího bloku každé vstupní jednotky (output of the recording part of each track) jde jednak do reprobeden ve studiu (studio speaker monitors), jednak může být pro stereofonní záznam smíchané nahrávky připojen k příslušnému dvoustopému zvukovému záznamovému zařízení (stereo master recorder).

Mixpulty typu split mohou sloužit jak pro záznam ve studiu, tak na pódiu pro mixáž jevištních odposlechů. Vyznačují se velkým počtem podskupinových sběrnic (higher quantity of subgroup busses). Záznamové stopy (recording tracks) nebo odposlechy jednotlivých účinkujících (stage monitors) pak mohou být připojeny do podskupinových výstupů (subgroup outputs). Konstrukce pultu může být dovedena až tak daleko, že hlavní stereofonní výstup (the main stereo output) se může jevit jako další podskupina (can appear as an other subgroup), jako pomocný monitoring (accessory output) nebo může chybět úplně (už zvoní, takže výraz „úplně chybět“ si najděte sami za domácí úkol :-)). Pokračování příště.

Psáno pro časopis Muzikus