Letem kytarovým světem - Efekty Bayger, Lee Hooker, Smrčka - aneb doma je doma
Efekty - no tak jasně, ty jsme v rámci našeho seriálu uvedli již mnohokrát, kdy jsme se zabývali těmi nejznámějšími světovými firmami. Jenže stejně jako u muzikantů obecně, tak i u producentů a výrobců zařízení, na která kytaristé hodně slyší, se máme doma čím chlubit.
A to je prostě fakt. Pojďme dnes tak trochu vyrovnat onen deficit poměru svět: doma a uveďme si tři nejvýraznější české výrobce kytarových
efektů. Abych předešel nejrůznějším dohadům, tak to vezmu podle abecedy. Navíc (a jsem rád, že to mohu prohlásit) některé jejich výrobky používám a jsem s nimi bezprecedentně spokojen...
Bayger Music & Sound & GuitarsFirmu, která mezi muzikanty bývá díky barvě krabiček známá jako „ta žlutá“, zastupuje Aleš Bajger, známý kytarista, zpěvák a producent, na jehož jméno můžeme narazit třeba u kapel Progres 2 (ano, na albech Mozek a Změna), Tanja, Vigor, Bukanýři, hrál s Věrou Špinarovou... Uvedl se i jako producent alb (za všechny např. Intracellular Pets od Hentai Corporation) a projektů (včetně filmu).
U značky George Dennis se podílel na vývoji lampových zesilovačů ze série The Blue a kytarové veřejnosti byl vedle komb, síťových stabilizátorů a switching systémů znám i pro již zmíněné butikové efekty.
Právě z tohoto ranku a z jeho nejproslulejší nabídky můžeme zmínit tyto krabičky: ze zkreslovadel rozhodně Distortion, Unistortion se třemi módy zkreslení (i pro baskytaru), u overdrivů zmiňme Booster, Overdrive a velmi univerzální Boost Overdrive se třemi možnostmi nakopnutí signálu. Firma samozřejmě přišla i s dalšími nezbytnými modulačními efekty (chorus, flanger, phaser) včetně zpožďovadla (digital delay): „Moje filozofie vždy byla zaměřena směrem ke kreativitě a možnosti kytaristy vyjádřit určitý pocit, emoci právě prostřednictvím zvuku. Nebo širší úpravou stávajícího nastavení do už konkrétní hudby... Vždy to souviselo s mou osobní hudební zkušeností jako profi kytaristy, zpěváka či producenta. V případě některých mých efektů jsem šel otevřenější cestou - myšlenka nadčasové všehudební zvukové použitelnosti se začala jevit jako fajn a u toho jsem de facto zastavil a zatím jsem to nechal tak, v této podobě.“
Jo, ještě poznámka: Možná někoho zarazilo, že používám minulý čas. Aleš Bajger totiž už dva roky zastavil svou činnost na tomto poli a uvidíme, zda přijde restart... Takže jsem rád, že jsem ten „čtyřswitch“ pro své koncertní kytary programu Unplugged u něj stihl.
Lee Hooker
Firma, která proslula custom shop butikovými nástroji s vysokým podílem ručního zpracování, a to i ve světě. Proslulost tohoto jména platí i pro efekty (mezi uživateli je i Tommy Emmanuel). Firma se soustřeďuje na analogové efekty. Jak sami uvádějí: „V době, kdy u nás na trhu nebyl ještě takový výběr kytarových pedálů, vznikla poptávka po kvalitním Tube Screameru, jako je legendární zelený Maxton nebo potom Ibanez TS-8. Spojili jsme se s Jaromírem Jaklem, který se již delší dobu předtím zabýval zhotovováním různých úprav pro kamarády kytaristy. Stal se naším konstruktérem a vývojářem. Naším prvním společným produktem byl tedy Tube Screamer, přesněji jeho vylepšený klon Screamer Trip. Od počátku jsme neměli komerční ambice, pouze jsme byli jen nadšenci, kteří něco zajímavého nového chtěli vytvořit. Vždy jsme spolupracovali s našimi nejlepšími kytaristy, kteří se stali našimi testéry a rádci. Naše výroba je založena na ručně zhotovovaných malých sériích, která lépe reaguje na poptávku po jednotlivých modelech. S postupem času se z kytarových pedálů stala celosvětová krabičková mánie. I my jsme podlehli této mánii a nabídli jsme různé modely např. fuzů, často klonů (vždyť vše už bylo vymyšleno) slavných značek, ovšem vždy zdokonalených Mirkem Jaklem. Především jsou to pedály legendární dnes již těžko dostupné a velmi drahé. Kromě těchto klonů nabízíme i velmi zajímavé modely vlastní konstrukce. Při výrobě nejvíce dbáme na kvalitu použitých součástek. Sázíme na kvalitní ruční výrobu a kreativitu vývoje podle požadavků kytaristů.“
A o jaké modely jde? Už jen z nabídky je jasné, že zkreslení, nakopnutí signálu je převládající snahou firmy. U zkreslovadel jde o fuzzy Puff Trip (agresivnější Big Muff), Lazy Trip (s knoflíkem Tone), Trip Bender Germanium (s dvěma módy), Trip Bender (silicon - àla křemíkové tranzistory), ’72 Trip (vintage fuzz) a ’66 Trip V2 (germaniový vintage fuzz), patří sem distortiony Ginger Trip Germanium Distortion (àla hodně nakreslený Plexi Marshall), výborný 12AX7 Trip (věrná imitace Plexinu), klasický Screamer Trip V2 (s volbou mezi TS808 a TS9). U drivů uveďme Pepper Trip Plus (vychází z MXR Distortion+), F-Amp Trip (s přepínačem Low/Flat), velmi povedený 808 Trip (inspirace TS808 je jasná), Quad Trip (klasický overdrive), Color Trip (zvuk klasických 70. let), Latté Trip, White Face Trip V2 (měkký, bluesrockový tón), šikovný je Boost Trip (ideální pro zvýraznění sól), Lee Hooker produkuje i modulační efekty Chorus Trip či Enhancer Trip a kompresor Comp Trip s čipem CA3080. Firma šla i cestou duálních efektů, kdy dala dohromady overdrive i distortion King’s Trip.
Smrčka Effects
Proslulá firma v prvním gardu pro milovníky pedalboardů - aby ne, Jaroslav Smrčka se specializuje na pedalboardy a true bypass lišty -, jenže mimo toho se také zabývá výrobou a vývojem kytarových efektů. A zase, znalci vědí, že to prostě nemá chybu: „Vývojem vlastních efektů jsem strávil spoustu času a v podstatě to úplně nikdy neskončilo. Mám sice ustálenou řadu, takže v poslední době už spíše jen občas lehce modifikuji a ,vylepšuji‘ (pokud to jde) dané standardy drobnými úpravami. Ale taky občas dělám nějaké repliky starých efektů nebo zkouším vlastní konstrukce. Peklo je, když člověk zjistí, že na kytaru prostě hraje starý křemík či germaniu, či polyester v kondíku, stará měď aj. tak, jak to nové materiály a technologie už neumějí - myslím tím analogové záležitosti, digitálem se nezabývám. Dbám na to, abych používal všeobecně opravdu v efektech to nejlepší, co dokážu sehnat i pro sebe ve smyslu určité rozumné rentability poměru cena/výkon. Samozřejmě existují např. konektory, kdy jeden stojí třeba jako celý efekt, a taky velmi drahé kondenzátory, přepínače apod., ale to se na tom zvuku neprojeví tak, aby nad podobnými šílenostmi člověk uvažoval třeba i sám pro sebe. Dříve se to nikdy neřešilo, a kolik vzniklo suprových nahrávek! Ale taky ty materiály a technologie byly takové, kovářsky poctivé a hrající‘ oproti dnešku... Prostě hledám to nejlepší. Kromě efektů samozřejmě dělám elektronické příslušenství pro stavbu pedalboardů a na zakázku je kompletuji, včetně různých TB boxů, TB lišt, patchbay boxů, kabeláže Mogami, galvanicky oddělených multizdrojů atd. To vše vyplynulo časem z potřeb jak mých, tak i muzikantů kolem, a pokud to člověk už začne dělat, tak proč to nenabídnout obecně, že?“
Smrčka Effects nabízí krásně znějící drivy, modely Overdrive TB 808 Plus (s dvěma módy zkreslení), Overdrive Double, Overdrive Station III TB (s velmi praktickou funkcí Jump), Driver T613 (klasický overdrive) a fuzz Fuzz Tone 60s. Tón krásně prozvoní jeho Analog Chorus Double (možnost dvojího nastavení s nožním přepnutím) a vychytaný Compressor Limiter.
... a za sebe mohu říci, že „pětiswitch“ pro mé kytary (na koncerty s sebou vláčím pět kytar) funguje skvěle!