Les Paul - Na koncertech mě špatně slyšeli
Les Paul? Myslím si, že toto slovo už musel zaznamenat každý hudebník, kterému se ihned vybaví elektrická kytara se specifickým tvarem. Kdo ovšem za tímto nádherným nástrojem stojí? Nebude to nikdo jiný než americký jazzman, kytarář a vynálezce Lester William Polsfuss (9. června 1915-12. srpna 2009).
Když vše vezmeme pěkně od začátku, Les Paul se narodil ve Wisconsinu. Od raného dětství se výrazně zajímal o muziku a hrál na foukací harmoniku, kterou mu daroval údajně nějaký stavební dělník. Pouze harmonika ho ovšem neuspokojila a přichází pokusy o hru na bendžo, přes které se dostal ke svému vysněnému nástroji, kytaře. Hudba ho bavila natolik, že už jako teenager začal s kytarou vystupovat pod pseudonymy Red Hot Red, poté také jako Rhubarb Red, což bylo údajně označení pro jeho rudé vlasy. Nakonec se dostal až ke jménu Les Paul, se kterým se prosadil v jazzu i country a vystupoval po newyorských klubech.
A jeho první inspirace a vlivy? Ty přišly z country hudby v podobě kytaristy jménem Pie Plant Pete, kterého bylo možné tehdy slyšet vystupovat na rozhlasové stanici Chicago WLS.
Píšou se třicátá a čtyřicátá léta a Les Paul vystupuje se svou skupinou Les Paul Trio. Na scéně se pohybuje velice často a lze ho vidět hrát také s dnes již legendárními interprety, jsou jako Jim Atkins, Bing Crossby, Andrew Sisters a další. Je to ale také doba, kdy utrpěl vážnou autonehodu a rozdrcení pravého loktu. Tenhle člověk se ovšem nikdy nevzdával a namísto toho, aby ukončil svou hudební kariéru, snažil se i nadále zlepšovat a pokračoval dál.
Blíží se padesátá léta a hudebně se nadále angažuje převážně se svou ženou Mary Ford. Je to období, kdy také zkoumal a propagoval nahrávání do více stop. Díky tomu je mu připočten vynález prvního osmistopého magnetofonu. Zároveň byl průkopníkem i dalších technických vychytávek, jako je například efekt reverb... Co je ovšem důležité, je to, že celá léta Paul nebyl spokojen s nevýrazným zvukem elektroakustických kytar.
Jednoduše hledal kytaru, která udrží pevnější a výraznější zvuk. Na tento popud začal experimentovat už v podstatě někdy koncem třicátých let ve svém bytě v NY, kde si hrál s vlastními návrhy kytar.
Elektrické kytary od třicátých let při hraní produkovaly doslova „zvukové výbuchy“, které nezněly ve velkých sálech opravdu pěkně a zvuk byl celkově takový rozpadlý. Už tehdy si uvědomil, že rozpad zvuku je zčásti dán zvukovou skříní kytary, takže se snažil dutou kytaru zaplnit naléváním sádry a podobnými šílenými způsoby. Také vytvořil několik verzí kytary The Log (1941). Tento nástroj vyřešil jeden z jeho největších problémů - zpětnou vazbu. Tím ovšem vývoj jeho nástrojů nekončí a pokračuje ve hledání ideálního zvuku kytary. Vznikly první prototypy nástroje Les Paul. Samotný Paul byl tímto svým nástrojem tak fascinován, že ho šel ukázat legendárnímu výrobci Gibson (1945-1946). Tam neuspěl, a byl se svým - prej koštětem - se snímači, odmítnut.
Co se ovšem nestalo? Uplynulo pár let a Leo Fender již vyrábí masově své Broadcastery. Aby udrželi konkurenceschopnost, vycítili ve společnosti Gibson Les Paulův potenciál a ihned ho jmenovali speciálním konzultantem. Píše se rok 1952 a na trh jdou jejich první kytary. Tímto začíná příběh elektrické kytary Les Paul přesně tak, jak šel v čase...