Les Paul - Gibson Les Paul a hvězdné devadesátky (1990-1999)
Začíná nová dekáda, léta devadesátá, a Gibson kombinuje tradici s inovací. I když Les Paul již rozhodně dávno není horkou novinkou, zájem trhu roste a roste. Vlajkové řady jako Studio, Standard a Custom se drží dál a současně s tím vznikají nové modely i modelové řady. Navíc zde najdeme i velké množství nástrojů reedičních, kde je nejžádanější právě Sunburst 1959-1960. Ohledně nových modelů je nutnost zmínit Nighthawk z roku
1993. Tento nástroj dostal dokonce cenu za nejinovativnější kytaru v lednovém představení v NAMM of Music and Sound Retailer. Růst společnosti samotné byl zkrátka obrovský a v roce 1994 Gibson kupuje Slingerland Drums... A nyní k jednotlivým modelům!
Nighthawk
Tento model byl zaveden do prodeje v roce 1993 a jedná se o radikální změnu v designu konceptu Les Paul. Nástroj má javorový top, mahagonové tělo a mahagonový rychlý krk. Model se objevoval často v provedení se dvěma nebo třemi snímači. Trojsnímačová verze obsahuje minihumbucker v poloze u krku, singl snímač NSX uprostřed a humbucker u kobylky. Pětipolohový přepínač nabízí pět různých kombinací snímačů a trojsnímačový Nighthawk má navíc tónový potenciometr s funkcí push-pull, což dává deset různých kombinací nastavení snímačů. I přesto, že se jednalo o velice dobrou kytaru, nezažila nikdy velký komerční úspěch. Výroba byla ukončena v roce 1998.
Blueshawk
Model Blueshawk přišel v roce 1996. Byl navržen převážně pro bluesmany a obrysem těla je podobný modelu Nighthawk. Největší rozdíl oproti modelu Nighthawk je zde poloduté tělo s oddělenými F otvory.
Les Paul Classic
Tato modelová řada začala v roce 1990 a byla myšlena jako reedice slavného předchůdce z roku 1960. Klíčovým znakem modelu Classic je tenký krk, nažloutlé intarzie na hmatníku, poniklovaný hardware, stylové vintage logo na hlavě a snímače nebyly dodávány s krytkou. V roce 1991 byla tato řada vylepšena a vzniká řada Classic Plus. Zde je největším nebo možná také jediným rozdílem hlavně efektnější dřevo na javorovém topu. Další rozšíření přišlo v roce 1993 a přichází model Classic Premium Plus. Nástroj obsahuje ještě efektnější topy než model předchozí a nemá namontovaný pickguard.
Les Paul Studio
Tento model z osmdesátých let se dočkal v roce 1990 redesignu. Nyní má ebenový hmatník s perleťovými značkami. Měnily se také snímače. Ty jsou nyní 490R/498T. Je k dispozici mnoho barevných úprav, jako ebony, wine red a alpine white. V roce 1998 přicházejí další změny. Hmatník je nyní palisandrový a vznikají také další povrchové úpravy a modifikace. Objevuje se také model Les Paul Studio Lite. Ten obsahuje snímače 500T a 496R a odlehčené mahagonové tělo s javorovým topem.
Les Paul Special
Nástroj vyšší úrovně než Les Paul Junior, ale stále považovaný za studentskou kytaru, se opět vrátil v roce 1990 do výroby. Specifikace je velice podobná předchůdci z let padesátých. Nástroj z tohoto období lze najít buď s klasickým lespaulovským výřezem, nebo také v provedení „double cutaway“.
Les Paul Pre-Historic Flametop Reissue 1990-1992
Další reedice modelu Les Paul z let 1959-1960. Tato řada byla vyráběna pouze dva roky před zavedením nástrojů Gibson Custom Shop Historic. V podstatě se jedná o raný model Custom Shop.
Les Paul Bass II a Les Paul Standard Bass
V 90. letech se objevuje ve tvaru Les Paul opět i basová kytara. Nástroj byl osazen snímači Bartolini na místo snímačů s nízkou impedancí z minulosti a často byl vyroben v nádherném provedení sunburst. Objevilo se i více modelů, z nichž některé byly i pětistrunné. Poslední vydání basy Standard bylo v roce 1997. Opět zde máme mahagonové tělo, javorový top, mahagonový krk, rosewood na hmatníku a snímače Thunderbird. Nástroj obsahuje komory, nikoliv pevné tělo. Bohužel dokonce ani tento model neuspěl a jeho výroba byla roku 2006 ukončen.
Custom Shop Les Paul
Custom shop byl oficiálně založen v říjnu roku 1993 a nabízí jen ty nejlepší nástroje, co se dají v dílně Gibson vyrobit. Tudíž zde najdeme mnoho skvělých málosériových modelů...
Les Paul Signature Modely
Zhruba od druhé poloviny 90. let se objevuje signature model za modelem. Jimmy Page, Slash, Peter Frampton, Pete Towshend, Billy Gibbons, Eric Clapton, Paul Kossoff a další...
Pokud zhodnotíme 90. léta ohledně modelu Les Paul, byl to tak jako tak opět krok dopředu. A i když zde bylo pár klopýtnutí, jako například krátký běh neúspěšných snímačů, plošných spojů Billa Lawrence na přelomu 80. a 90. let, vznikaly výborné nástroje s výborným zvukem.
Kytara byla v éře 90. let opravdu velice populární a našla si opět svou generaci hrajících kytaristů. Máme zde například hrajícího veterána, jako je Garry Moore z Thin Lizzy. Ten se vrátil z metalu opět k bluesu. Nutno říci, že na svém znovuobjeveném Les Paulu zahrál skvělý bolestný blues. Dále nutno vyzdvihnout legendárního Stona Gossarda z Pearl Jamu. Ten ve své době používal dokonce tři různe Les Pauly. A další jména? No přeci Joe Perry z Aerostmith, The Edge z U2, Zakk Wyld, Jimi Page, Noel Gallagher a naprosto ikonický Slash.
Tímto končí léta devadesátá a příště se přesuneme k moderním Les Paulům po roce 2000.