Kytarové inspirace - Šestnáctky
Hola, kytaristé a kytaristky. Původně jsem pro dnešní díl hledal nějaké téma typu použití mimotonálních dominant a jejich tritonové substituce apod., ale nakonec to dopadlo jinak. Jeden s mých studentů se chtěl naučit skladbu kapely Red Hot Chili Peppers Parallel Universe a nové téma bylo na světě.
Zdánlivě jednoduchý, ale velmi efektní kytarový doprovod je z velké části postavený na hraní šestnáctek na jednom tónu. Pokud to zapíšete do not a podíváte se na to, vypadá to absolutně jednoduše, ale pokud chcete, aby to znělo dobře a vyrovnaně, tak jako Fruscianteovi, je potřeba to trochu pocvičit. A to nejen samotnou techniku, ale i rytmus. Nesmí to prostě kulhat. A tady to bude slyšet obzvláště. Tak si to pojďme zahrát.
Tlumené šestnáctky (palm muting)
V Příkladu 1 jsem zapsal úvod skladby Parallel Universe, kde hrajeme šestnáctky na jednom tónu, který se mění v závislosti na změně harmonie (viz noty). Pro lepší efekt je zde hrajeme navíc technikou nazvanou palm muting, tedy tlumeně. Věřím, že tuhle, pro rockery obzvláště zásadní, techniku určitě znáte. Zjednodušeně řečeno: Lehce položíme malíkovou hranu pravé (leváci levé) ruky před kobylkou na struny tak, abychom výsledný zvuk trochu zatlumili, ale tak, aby nám kytara stále hrála. Určitě ten zvuk znáte. Funguje to dobře jak se zkresleným, tak s čistým zvukem. Tento úvod písničky nám může dobře posloužit jako krásně cvičení pro pravou ruku. Hrajte vše nejprve opravdu velmi pomalu a určitě s metronomem tak, abyste vnímali opravdu každou šestnáctku, kterou zahrajete. Samozřejmě střídejte úhozy nahoru a dolů. Na metronomu si můžete nastavit bud čtvrtkové noty a do nich hrát šestnáctky, nebo pokud už to dobře zvládáte, třeba jen druhou a třetí dobu. No a vy nejzkušenější třeba jen čtvrtou dobu, která vám slouží jako kontrola, jestli jste opravdu přesní jak švýcarské hodinky. Protože to se od vás očekává. Také dejte pozor, aby jednotlivé šestnáctky zněly vyrovnaně, plynule bez „zakopávaní“ a také bez akcentu.
V druhém příkladu jsem zapsal krátkou část, která se objevuje někde v druhé minutě skladby. Zde jen střídáme noty rychleji a ne úplně pravidelně po čtyřech (viz noty). Dbejte na to, abyste hlavně při přechodu ze struny na strunu byli stále perfektně v rytmu a neškobrtali jste, aby vám to znělo vše krásně plynule.
Takových cvičení si můžete vytvořit hromady. Dají se takto cvičit například stupnice apod.
Tak držím palce. Ať se daří!