Kytarové inspirace - Melodická moll - VII. mod - Alterovaná stupnice
Hola, kolegové, kolegyně. Vy, co čtete tento malý workshop víceméně pravidelně, jste určitě zaznamenali, že právě sedmý mod stupnice melodické moll, tedy alterovanou stupnici, jsme si už ukazovali v listopadu roku 2015 v sedmém dílu. Určitě tedy doporučuji tento díl vyhledat, celý mod je tam již popsaný včetně ukázek použití. Dnes se k alterované stupnici vrátíme a ukážeme si její použití pro změnu v akordech.
Melodická moll od sedmého stupně
Možná tedy jen pro připomenutí: Alterovaná stupnice či mod leží na sedmém stupni melodické moll. Vezmeme si dnes pro změnu například f moll melodickou. Tedy tóny F, G, Ab, Bb, C, D, E. Pokud ji tedy zahrajeme od tónu E (sedmého stupně) vytvoříme tzv. E alterovanou stupnici. V našem případě budeme mít tóny E, F, G, Ab, Bb, C, D, E. V intervalech 1, 2b, 3b, 3, 5b, 5#, a 7b. Tuto stupnici používáme především na alterované dominantní septakordy. V našem případě E alt. Podíváme-li se na jednotlivé intervaly stupnice vůči akordu E7, který zde vzniká, vidíme, že zde máme jak velkou, tak malou sekundu E7/9b, dále malou i velkou tercii, tedy například E7/9b, zmenšenou i zvětšenou kvintu E7# nebo E7b/13, E7/11# a podobně. Tedy všechny intervaly, které jdou vytvořit, jsou alterované. Tahle krásná stupnice by určitě neměla chybět ve vašem výrazovém rejstříku, zvláště pokud hrajete třeba jazz. Výborně se mimochodem hodí na alterovanou dominantu směřující do mollové tóniky. Použít ji můžete ale i všude tam, kde se vám to bude líbit. Ve zmíněném sedmém dílu Kytarových inspirací najdete nějaké ukázky použití při sólové hře.
My se dneska podíváme na možné voicingy akordu alterované stupnice. Jako první si vezmeme například akord E7/9b ve voicingu E, G# (Ab), D, F. Dále podle not postupně takovým, řekněme clastrovým, způsobem budeme posouvat všechny noty po této stupnici nahoru (viz noty). V druhém příkladu je to samé, jen na jiných strunách. V dalším příkladě jsem jako výchozí akord vzal E7/9# a opět postupně posouvám všechny tóny po stupnici nahoru. V posledním příkladu máme jako výchozí akord zvětšený E+7. V basu si můžete zahrát vždy tón E. Sami si zkuste takto vytvořené voicingy vůči tónu E pojmenovat. Vzniknou takto opravdu krásně nové barvy a možnosti, které můžete využívat. Bavte se tím a nechte se inspirovat. Přeji hodně zdaru.