Kytarové inspirace - Alterovaná stupnice
Hola, kytaristé, vítám vás u dalšího dílů našeho malého workshopu, kde se jen tak bez ladu a skladu necháváme inspirovat různými tématy. Dnes bych se rád podíval na jeden z nesmírně důležitých výrazových prostředků při improvizaci, a to použití tzv. alterované stupnice.
Asi nejvíce ji můžete slyšet u jazzových hráčů, u kterých je právě „alterovaná“, pro svůj typický zvuk velmi charakteristický, důležitá a hojně používaná. Slyšet jí, ale samozřejmě můžete i u rockových kytaristů, v country, flamencu... prostě všude. Tak jdeme se na ní trochu podívat.
Co je alterovaná stupnice
Alterovaná stupnice, někdy také nazývaná superlokrická, je v podstatě (kdybyste ji chtěli snadno najít) sedmým modem melodické mollové stupnice. Tedy vezmu-li si například b♭ moll melodickou, která má tóny B♭, C, D♭, E♭, F, G, A, a zahraji ji od sedmého stupně, tedy od A, vznikne naše alterovaná stupnice - A, B♭, C, D♭, E♭, F, G. Když se na ní podíváme podrobněji, zjistíme, že obsahuje následující intervaly: 1, 2♭ (9♭), 3♭ (9#), 3, 5♭, 5# a 7♭. Vidíme, že se nám bude krásně hodit na tzv. alterované dominanty, dominanty se sníženou či zvýšenou kvintou (5), nónou (9), undecimou (11) a nebo tercdecimou (13). Tedy akordy typu X7/9♭, X7/5# a podobně.
Velmi časté a oblíbené je použití alterované stupnice na dominantu směřující do mollové tóniky či celého dominantního jádra v moll. Tedy sledu akordů Xm7/5♭ - X7(alt) - Xm7 nebo jen X7(alt) - Xm7. Právě na tento postup jsem se také při dnešnímu dílu zaměřil a ukázky, které si zde zahrajeme, budou právě na tento sled akordů. Použít se dá pochopitelně i na jádro nebo jen dominanty směřující do dur. To si můžeme ukázat třeba příště. Tak můžeme jít hrát. :-)
Příklady
Jako příklady použití jsem zde napsal několik licků či frází, které jsem se našel v improvizacích některých kytaristů, které mám rád. Jsou to jen pochopitelně vytržené úryvky z celých sól, ale pro ukázku toho skvělého zvuku, který alterovaná stupnice má, by nám to pro začátek mohlo stačit. Zkuste se tyto frázičky naučit, analyzovat je. Inspirujte se a zkuste vymýšlet své vlastní fráze a postupy. Melodická stupnice a její mody, a to nejen tedy alterovaná, v sobě ukrývají mnoho barev a zvuků a je určitě ku prospěchu věci se je naučit používat. Váš výrazový slovník se tím může zase o něco obohatit. Tak a teď už k jednotlivým ukázkám. Všechny čtyři ukázky jsem zapsal, aby se nám to pro začátek nepletlo a snadněji hrálo, v jedné tónině a ve stejném akordovém postupu. Alterovaná dominanta pro tentokrát A7(alt) směřující do mollové tóniky, tedy Dm7.
Jako první příklad máme jednoduchou, ale moc hezkou a efektní frázi inspirovanou Ericem Johnsonem. Začínáme na septimě, dále pokračujeme malou tercií, tedy blue tónem, a pak následuje velmi efektní rozklad zvětšeného akordu A+9♭, který se dá chápat také jako rozklad B♭mmaj7. Celou frázi končíme první dobou třetího taktu tónem G, který svírá s akordem Dm kvartu. Výsledný zvuk je krásný Dm11.
Druhý příklad je hezká fráze inspirovaná velikánem jazzu Joem Passem. Všimněte si rozkladu akordu E♭ v druhém taktu. Akord Echar7 leží na čtvrtém stupni melodické B♭. Právě rozklad tohoto akordu je velmi častý a oblíbený. Jedná se totiž to tzv. tritónovou nadstavbu. E♭7 - je tritónovou nadstavbou A7 (o tom ale zas někdy později).
U třetí ukázky jsem zapsal frázi inspirovanou mým milovaným Johnem Scofieldem.
No a u poslední ukázky máme v druhém taktu opět rozklad E♭7, který směřuje do Dm, kde celou frázi končíme základním tónem, tedy D.
Užijte si všechny ukázky, naučte se postupně slyšet tóny alterované stupnice a zkuste ji pomalu zapojit do svých improvizací. Uvidíte, jak krásně to funguje. Získáte tím hezké napětí a další výrazový prvek do jazzového slovníku. Tak hodně štěstí!