Kytarová dílna XXXIX - jazzové standardy (27)
John Klemmer: Just Friends
Tohle hezké dílko stvořil americký saxofonista, aktivní skladatel a propagátor elektrifikovaného saxofonu John Klemmer. Již jako dítě byl velmi nadaný a projevoval zájem o celou řadu uměleckých oborů - malování nevyjímaje. Studoval na Institutu starého umění v Chicagu a zde začal hrát nejprve na kytaru. Velice ho však zasáhla a ovlivnila hudba Johna Coltranea a bylo rozhodnuto. V šedesátých letech hrál s různými kapelami po celém východním pobřeží a Středozápadě, ale také spolupracoval s velkými bigbandy. První desku vydal v roce 1967 a přestěhoval se do Los Angeles, kde působil jako sólový pianista (!) v orchestru Dona Ellise. V raných sedmdesátých letech se vrhá na fusion hudbu a natáčí několik dalších alb pro různá vydavatelství. Objevuje svět elektrické hudby a jeho nové možnosti pro komponování. Současně studuje filmovou hudbu a nahrává s mnoha umělci z různých žánrů jako rhytm and blues nebo i popu. V osmdesátých letech omezuje ze zdravotních důvodů koncertování a více se prosazuje v populární hudbě jako skladatel. Pak se vrací zpět na koncertní pódia a nejčastěji byl viděn na americkém západním pobřeží. Také zakládá vlastní hudební vydavatelství Touch Records a od roku 2000 se věnuje producentské a nahrávací práci. Jeho hlavní přínos pro jazzovou hudbu je právě ve zvukovém experimentování a univerzálnosti jeho talentu. Nebál se užívat nových metod při nahrávání a spojil velkou muzikálnost s nastupující novou vlnou.
Pěkná písnička Just Friends se často hraje jako latina, má hezkou melodii i harmonii. Klasický postup v prvních čtyřech taktech, kde se posune téma o tón dolů, přechází dim akordem do sekvence dominantních jader a půltónovým krokem akordu Db7 zpátky do původního tématu v sedmnáctém taktu. Pak se celá melodie opakuje a končí tradičně na tónice G6. Na tuhle píseň se pěkně improvizuje a stačí se řídit již zavedenými pravidly - tzn. sledovat postup DJ a jak kráčí harmonie - např. první čtyři takty stupnice C dur nebo G mixolydická, 5-8 takt D jónská nebo e moll melodická. Od 8-12. taktu lze užít tóny stupnice e moll harmonické a 13-16. takt e moll melodickou. Druhá část je jen harmonickým opakováním první.