Kýblova bubenická školka - Techniky hry na malý buben
Ahoj, dnes bych vám rád ukázal několik alternativních způsobů hry na malý buben. Nejedná se o techniku ve smyslu prstů, zápěstí či dvojek, ale o způsoby, jak dosáhnout jiných zvuků než při standardním úderu.
V první řadě se jedná o tzv. rimshot. To je úder, kdy udeříme současně špičkou paličky na střed blány a zároveň tělem paličky přes ráfek bubnu (obr. 1). V tu chvíli začne rezonovat opravdu celý buben a výsledkem je hlasitější, ostřejší a frekvenčně širší zvuk. Při většině akcentovaných úderů na snare bubínek se používá právě rimshot namísto úderu pouze do blány, a čím jsme na pomyslné ose dál od jazzu a popu a blíže k rocku a metalu, tím je toto pravidlo pevnější. Variantou rimshotu hraného do středu blány je zahrát jej mimo střed, což produkuje ještě vyšší, efektový zvuk vhodný například do latiny.
Druhou často používanou technikou je rimclick. Při tomto úderu je jeden konec paličky položený na bláně a druhým koncem vedeme úder do ráfku (obr. 2). V závislosti na velikosti bubínku a typu paličky je třeba vychytat správné místo, kam na blánu položit konec paličky, protože výsledný zvuk se výrazně mění s každým milimetrem. Tato technika se používá především v tišších pasážích skladeb, a hlavně v jazzu a latině. Při hraní tímto způsobem lze také používat prsty ruky, položené na bubínku, k tichým meziúderům (ghost notes).
Zvuk bubínku můžeme také zcela zásadně změnit použítím alternativních druhů paliček. Špejle (vyrábí se dřevěné nebo plastové, které jsou dražší, ale více vydrží), metličky (to je celá velká podkategorie bubnování) nebo tympánové paličky jsou jen začátek, viděl jsem používat i plácačky na mouchy anebo sólo, kdy bubeník hrál nejdříve na flétnu a následně flétnou na soupravu. Nesmíme také samozřejmě zapomenout na hru rukama.
Kromě těchto klasických úderů a různých druhů paliček lze zvuk bubínku modifikovat dalšími způsoby. Jako první se nabízí vypnutí struníku a dále pak různé formy tlumení: peněženka na bláně buben zatlumí jiným způsobem než ručník přes bubínek přehozený, další blána položená na vrchní bláně udělá z bubínku krásný osmdesátkový hlubokáč a pokládání tamburínek a jiných cinkátek na blánu může mít tisíc a jeden zvukový výsledek. Jak zde píšu často - inspirujte se a zároveň experimentujte, buďte informovaní, ale buďte jiní!