Kýblova bubenická školka - ...rampa

Většina z nás začíná nebo začínala na levnějších začátečnických soupravách s tom tomy uchycenými do kopáku a s dvěma nebo třemi činely na stojanech, které jsme nezřídka obdrželi už v ceně soupravy (většina levných souprav se dodává se sadou hardwaru, někdy i s činely). Jak ale rostoucí bubeník hledá nové možnosti, souprava se často rozrůstá o další činely, perkuse a někdy i bubny. Nakonec bubenický adept začne konečně jezdit na koncerty a soupravu často stavět a bourat v časovém presu a začne přemýšlet, zda by místo lesa stojanů, který se mu nikdy nedaří postavit podle svých představ, nebyla lepší rampa. Pokud si někdo pod rampou představí pouze létajícího kačera z rodiny McKváků, vězte, že bubenická rampa je horizontální trubka umístěná na dvou nohách (někdy s dalšími bočními rameny), na kterou se pomocí úchytů (tzv. clampů) navěsí držáky tomů a činelová ramena. Odpadá tak problém s místem pro nohy od stojanů a navíc je díky paměťovým objímkám mnohem snazší dosáhnout vždy stejného rozestavení.

Otázka po účelnosti rampy je nejhůře zodpověditelná u středně velkých souprav. Pokud hrajete na jazzový kit se dvěma činely, je rampa zbytečné monstrum, které je nepraktické, a ani nevypadá dobře. Pokud máte naopak soupravu zvící Bozziovských rozměrů nebo i střízlivější sedmimístnou soupravu s více činely jako třeba Gavin Harrison, tak je rampa téměř nutnost. U standardní pěti- či šestimístné soupravy je pak rampa velký pomocník, pokud máte nevrtaný kopák (na který nelze umístit tom tomy). Co se hmotnosti a místa při přepravě týká, u středně velké soupravy vyjde rampa a stojany téměř nastejno. Výhodou je tedy hlavně rychlé a konzistentní rozestavění, nevýhodou pak vstupní investice (ovšem pokud kupujeme komplet nové bubny a rozhodujeme se mezi rampou a sadou hardwaru, můře rampa vyjít i levněji).

V Čechách jsou nejrozšířenější rampy značky Gibraltar, ovšem setkáme se i se systémy od Yamahy, Pearlu, DW nebo Tamy. Gibraltar je cenově nejdostupnější a nabízí nepřeberné množství dílů, ostatní výrobci zase sázejí na kvalitu zpracování, robustnost a výdrž svých výrobků.
Vyjma velkých ramp na celou soupravu existují také menší systémy určené jen na jednu stranu soupravy, buď na bubínek a činely po levé straně bubeníka nebo pro lesík činelů napravo (ride, china, crashe...), častější je ale použití velké rampy.


