Kýblova bubenická školka - Materiály a vlastnosti korpusů souprav
V tomto čísle si povíme něco o materiálech používaných při výrobě bicích souprav, příště pak o materiálech určených pro malé bubny. Předem upozorňuji, že záleží na konkrétním původu dřeva a způsobu zpracování, ovšem lze nalézt obecné charakteristiky. Čím tvrdší dřevo, tím lepší rezonance, zároveň však musí být možné materiál ohnout do tvaru bubnu (necháme-li stranou technologii, kdy jsou korpusy vyrobeny z jednotlivých vertikálních špalíků a požadavek ohybu odpadá). Důležitý je také fakt, že na zvukové vlastnosti bubnu má podstatný vliv tvar a tloušťka korpusu. Větší průměr znamená nižší tón a větší hlasitost, totéž platí pro hloubku bubnu. Tenčí korpus bude citlivější a basovější, avšak také méně hlasitý. V neposlední řadě je zásadním faktorem pro výsledný zvuk také volba blan. Teď už ale ke dřevům.
Nejčastější materiály, ze kterých se vyrábějí bubny střední a vyšší třídy, jsou javor (maple), bříza (birch) a mahagon (mahogany - ano, skutečně se to píše takto). Javor je úplně nejpopulárnějším dřevem z důvodu relativní dostupnosti, dobrých technologických vlastností a hlavně víceméně rovné frekvenční odezvy s lehce zvýrazněnými basy (Obr. 1). Bubny jsou univerzální, široce laditelné a mají plný zvuk. Březové dřevo má oproti javoru oslabené středové frekvence a část plnosti zvuku je obětována ve prospěch větší průraznosti (to jsou vysoké frekvence) a tlaku (basové frekvence) (Obr. 2). Mahagonové dřevo má oproti předchozím dvěma materiálům ještě výraznější basy a naopak potlačené středy a hlavně výšky a zvuk je pak měkký a temný, bez velké průraznosti (Obr. 3). U lepších souprav jsou poměrně rozšířené i další materiály, například bubinga, jasan (ash), buk (beech), dub (oak), palisandr (rosewood) nebo třeba souprava z kombinace třešeň/blahovičník (cherry/gumwood). Nesmíme také zapomenout na akrylátové (průhledné) bubny.
Osvědčenými materiály pro výrobu levných souprav jsou hlavně lípa (basswood) a topol (poplar). Zde už nemá takový význam rozebírat jednotlivé frekvenční odezvy, protože výsledný zvuk (stejně jako u levných souprav z javoru, břízy nebo mahagonu) už výrazně záleží na kvalitě zpracování, hardwaru (vrtané/nevrtané tomy) a kvalitě konkrétně použitého materiálu. Všeobecně se dá říct, že důležité je hlavně se řídit tím, co se nám osobně líbí. U dražší soupravy je dobré vycházet i z teoretických faktů, u těch levnějších už jde skutečně hlavně o kvalitu zpracování a dobrý pocit kupujícího.