Kýblova bubenická školka - jak imitovat soupravu bicích nástrojů

V životě bubeníka většinou dříve či později nastane chvíle, kdy se od něj vyžaduje zahrát „na bubny bez bubnů“. Muzika u táboráku, busking (hraní na ulici), vystupování ve stísněných prostorech nebo nutnost extrémně tiché hry, problémy s dopravou a nespočet dalších situací může vést k tomu, že potřebujeme velkou soupravu nahradit něčím skladnějším.
V současnosti velmi oblíbenou a asi nejlepší náhražkou soupravy je dřevěná bedýnka nesoucí název cajon. Původně nástroj používaný v peruánské hudbě, později také ve španělském flamencu. Při úderu doprostřed hrací desky dostanete hluboký tón podobný kopáku (bass tone), hlasitý úder přes hranu (slap tone) má funkci malého bubnu a tiché údery o hranu suplují doprovod na hi-hat. Výhodou cajonu je, že je zvukově poměrně univerzální a jeho použití nevyvolává u posluchače dojem konkrétního stylu. Jako doplňující nástroj suplující hajtku lze úspěšně použít všemožné shakery nebo tamburíny.

Svého času byly také hodně populární djembe a darbuky, nástroje, které jsou také podle místa a typu úderu schopné generovat různé zvuky od basového pseudokopáku po průrazný pseudorimshot. Nevýhodou těchto nástrojů (pro účely imitace soupravy bicích nástrojů) je to, že barva jejich zvuku vyvolává určitý pocit - při zvuku djembe si prostě většina posluchačů představí šamany a lesní duchy a darbuka zase silně evokuje arabskou hudbu. Často používaná, ovšem ještě o něco méně vhodná jsou bonga, která nemají takový tónový rozptyl a opět vyvolávají dojem latinskoamerické hudby.
Další možností jsou různé skladné soupravy, kde je část hutnosti a bohatosti zvuku obětována ve prospěch skladnosti. Jedná se například o soupravy Sonor Safari, Martini a Bop (jejichž testy jsme v minulosti v Muzikusu uvedli) nebo Ludwig Breakbeats. „V dnešním světě kompjůtrů“ bych neměl opomenout elektronické bubny a různé hybridní sady, které se dají postavit z padů a triggerů (a mohou být velmi skladné a zvukově zajímavé až experimentální), to by ale bylo na delší povídání.

Oblíbeným výtvorem domácích bubenických kutilů jsou pak různé „kufrové“ sady, kdy kufr slouží jako velký buben a zbytek soupravy se po rozložení vejde dovnitř. Sonická kvalita bývá pochybná, ale praktické to je.
A nezapomeňte na beatbox! :)


