Kde vzít a nekrást - Super Destroy FX plug-ins, dfx eq sync

Kde vzít a nekrást - Super Destroy FX plug-ins, dfx eq sync
Kde vzít a nekrást - Super Destroy FX plug-ins, dfx eq sync

V tomto vydání rubriky Freeware se stejně jako v několika minulých budeme zaobírat kolekcí free plug-inů pro VST a Audio Units. Pokud ovšem plug-iny zmiňované minule mohly s klidem posloužit pro "seriózní práci" na nějaké vcelku běžné produkci, kolekce zmíněná dnes je určena spíše (jak název napovídá) k co největšímu poničení a pokroucení efektovaného zvuku, a tedy pravděpodobně jako doplněk a ozvláštnění. Na stránce projektu najdeme dvě sekce, jednu "vážnou" a druhou, která obsahuje pár drobnůstek a vychytávek - tentokrát se podíváme na jeden plug-in z té hlavní, doplněný o jeden méně závažný. Fakt, že ani jeden z plug-inů není úplně tradiční, vede k určité nesrozumitelnosti parametrů, což se ovšem dá léčit pomocí poměrně obsažných vysvětlivek v přiloženém manuálku, případně šikovně umístěných vysvětlivek přímo v rámci okna plug-inu. U těch "vážnějších" ani tentokrát nechybějí presety, umožňující snáz pochopit možnosti konkrétního plug-inu.

 

dfx geometer

Věc velezajímavá, ovšem dost těžko popsatelná - principem je aproximování průběhu zvukové vlny pomocí určitého počtu bodů a její následná rekonstrukce. Pro snažší pochopení je vše zobrazováno graficky, jak původní zvuk, tak zrekonstruovaná varianta. Je možné zvolit různá kritéria pro generování bodů (např. sílu signálu na vstupu, moment, kdy se mění fáze, nebo naopak náhodné generování), ty pak dále editovat (zdvojnásobit jejich počet, mazat ty, co jsou příliš blízko u sebe atd.) a následně vybrat metodu, která se použije pro znovuvykreslení (lineární interpolace, nahrazení sinusovkou a mnoho dalších). Ke každé metodě většinou přísluší fader s proměnlivou funkcí. Je možné dosáhnout špičkových efektů, od různých forem mírného zkreslení po opravdu úchylné výbuchy a podobně.

 

dfx eq sync

Název napovídá, že tentokrát by se mohlo jednat o něco tradičního, leč není tomu tak. Tedy, na první pohled ano, máme co dělat s klasickým pětipásmovým EQ v "mekovsky" laděném designu. Háčkem je fakt, že každý z pěti faderů si dělá, co chce, na základě parametrů, které zadáme (tempo skladby, poměr změn vůči tempu, plynulost). Můžeme si tedy zvolit, kolikrát za takt (resp. jednou za kolik taktů) se nastavení EQ náhodně změní a jak plynule tato změna proběhne, zda skokem, nebo se parametry budou měnit průběžně. S trochou experimentování se dá docílit velmi vtipných efektů - na pomalejší nastavení třeba u bicích smyček (každý takt s jiným EQ), na ta rychlejší hlavně u různých ploch, kde vznikají zajímavé "chorusové" efekty.

 

web: www.destroyfx.org

Psáno pro časopis Muzikus