Jak zpřesnit hru na baskytaru - Kompenzace vzdáleností prstů levé ruky při hře

Jak zpřesnit hru na baskytaru - Kompenzace vzdáleností prstů levé ruky při hře
Jak zpřesnit hru na baskytaru - Kompenzace vzdáleností prstů levé ruky při hře

Vážení přátelé baskytarového vesmíru, v tomto dílu v časopise Muzikus si vysvětlíme, jak efektivně zpřesnit vaši hru na baskytaru. Není to vůbec nic složitého. Stačí si uvědomit a osvojit si pár způsobů provedení vaší hry, tak jak to dělám já. Tak pojďme na to.

 

Přesná hra

Nejlepší způsob, jak zjistit, kde máte nějaké problémy ve hře na baskytaru, je váš rozbor hry, a to cíleným způsobem - nahrát si chromatické cvičení v rozsahu čtyř prstů levé ruky. Zjistíte tak, jak pracují spolu nebo i jednotlivě prsty levé ruky. Prsty pravé ruky i = první, m = druhý prst (pravá ruka) se vlastně časově přizpůsobí nástupu dalšího tónu. Jde o přesně pravidelnou rytmiku, aby žádný z tónů nebyl zahraný dříve nebo později.

Jak zpřesnit hru na baskytaru - Kompenzace vzdáleností prstů levé ruky při hře
Jak zpřesnit hru na baskytaru - Kompenzace vzdáleností prstů levé ruky při hře

Postupy čtyř půltónů na struně D v páté poloze zahrajte tóny: G, G#, A, A# (první, druhý, třetí a čtvrtý prst levé ruky). A zpět: A#, A, G#, G (čtvrtý, třetí, druhý a první prst levé ruky). Vznikne vám postup osmi osmin: G, G#, A, A#, A#, A, G#, G (levá ruka: první, druhý, třetí, čtvrtý; čtvrtý, třetí, druhý a první prst). Celou melodii si opakovaně nahrajte v osminách s metronomem v tempu 90 BPM do PC nebo jiného záznamového zařízení. Pečlivým poslechem a rozborem záznamu zjistíte, který prst levé ruky vám „chodí“ dřív a který později.

Děláte-li tuto nahrávku poprvé, při poslechu záznamu vám asi nezazní zcela přesné rytmické osminy, ale osminy rytmicky nevyrovnané. Většinou vám druhý prst levé ruky zahraje tón dříve! Vím o tomto problému, který má mnoho hráčů, aniž by si to uvědomovali. Své žáky na to vždy upozorním a hned tak vědí, jak na celou situaci zareagovat a svůj herní projev zpřesnit.

 

Jak těmto rytmickým chybám předcházet? Kompenzací vzdáleností prstů levé ruky.

Kompenzace vzdáleností prstů levé ruky při hře

Možná jste o tom ještě neslyšeli, vše si vysvětlíme: Když se při hře podíváte shora na prsty levé ruky, zjistíte, že pokud hrajete tón prvním prstem levé ruky, ostatní jsou v ten okamžik různě vzdálené od hmatníku. Tato vzdálenost je postupná a závisí na délce prstů.

Jak zpřesnit hru na baskytaru - Kompenzace vzdáleností prstů levé ruky při hře
Jak zpřesnit hru na baskytaru - Kompenzace vzdáleností prstů levé ruky při hře

Největší vzdálenost má čtvrtý prst, nejmenší druhý prst. Budete-li hrát postupku po půltónech, tedy první, druhý, třetí a 4čtvrtý prst, a zpět, tj. čtvrtý, třetí, druhý a první prst, a budete ji hrát opakovaně, možná zjistíte, že druhý prst levé ruky dopadne při hře směrem nahoru na hmatník dřív a při hraní tónů sestupně dolů jde také dřív. Proto je důležité s tím při hraní počítat. Urychlování druhého prstu zabráníte tím, že délku tónu hraného prvním prstem jakoby jemně prodloužíte (dodržíte správnou délku) a druhý prst půjde jen pocitově o něco později. Zpřesní se tím vaše hra a odstraníte tím „zbrklost“ třeba druhého prstu. Tímto způsobem srovnejte všechny nepřesnosti prstů levé ruky i směrem sestupně.

Rytmickou přesnost a čitelnost zlepšíte také malým akcentem (důrazem), značka >, na tón hraný prvním prstem pravé ruky, osminy po dvou: >i, m, >i, m, šestnáctiny po čtyřech: >i, m, i, m, >i, m, i, m.

Na prvním vyobrazení vidíte, že v hudebním editoru nahrávky (A) nejsou jednotlivé grafické úseky rovnoměrně rozložené, druhý úsek je velmi blízko tomu prvnímu. Ten druhý úsek je právě tón hraný druhým prstem.

Na druhém grafickém vyobrazení nahrávky (B) je již vše správně. Vzdálenosti, tedy doby trvání jednotlivých tónů jsou stejné.

Přesnost své hry sledujte, nahrávejte ji a pracujte na ní. Je to základ profesionálního přístupu k vašeho hudebnímu projevu. Nepřesná hra vám bude jen škodit, a pokud ji budete jen „omílat“, nebude vám k užitku. Přesná hra na baskytaru je způsob, jak být jednoduše tím správným baskytaristou. Přeji vám hodně štěstí při jejím zdokonalování.

Veškeré dotazy pište na info@adamusmartin.com. Těším se na naše další setkání!

Psáno pro časopis Muzikus