Jak to vidí (slyší) zvukař XV - Signálový řetězec - další komponenty

Jak to vidí (slyší) zvukař XV - Signálový řetězec - další komponenty
Jak to vidí (slyší) zvukař XV - Signálový řetězec - další komponenty

Než přejdeme k dalším komponentům v signálové cestě směrem od zdroje zvuku (konektory a kabel), zastavme se v tomto bodě, dalo by se říct u doplňkových záležitostí, které mají ovšem svoji jakousi zvláštní důležitost a zaslouží si alespoň pár slovy se o nich zmínit.

 

Jako první je to mikrofonní držák či objímka. Ten je u většiny nových mikrofonů součástí balení i včetně závitové redukce (škoda, že se výrobci mikrofonních stojanů nedokázali zatím celosvětově domluvit na jedné velikosti závitu). V našich končinách je jednoznačně rozšířenější jeho menší varianta (3/8“), přesto se ale i tak může stát, že koupíte (zejména v levnější cenové hladině) stojan, kde bude závit větší (5/8“). V takovém případě doporučuji opatřit si závitovou redukci určenou přímo na koncové rameno stojanu (z 5/8“ na 3/8“), která vám ze závitu udělá právě onen menší, který tak následně budete mít shodně všude. Je to jednoznačně lepší varianta než přehazovat podle potřeby redukce v mikrofonních objímkách, zpravidla když právě chystáte akci (není-li zrovna po ruce, tak sháníte větší rovný šroubovák, redukce v objímce nejde povolit, načež zaznívá spousta nehezkých slov o nejstarším ženském řemesle, což se „výborně hodí“ zvlášť např. v kostele nebo v divadle, ve chvilce největšího nervového vypětí vám šroubovák sjede hrotem do dlaně, takže sháníte lékárničku apod.). Že všichni víme, o čem mluvím? :-)

K&M - závitová redukce na mikrofonní stojan.
K&M - závitová redukce na mikrofonní stojan.

Pokud si ovšem výše zmíněným postupem předem „zestejníte“ veškeré mikrofonní stojany, které to vyžadují (na závit 3/8“), máte navždy po starostech, ať dáte jakýkoliv mikrofon na jakýkoliv stojan, a redukce v objímkách můžete v klidu utáhnout, co to jde, aby se nechtěně nepovolovaly. Co se týče materiálů, tak oproti minulosti, kdy některé objímky měly tendence praskat, je dnes, dle mého, situace lepší a použité plasty jsou (alespoň u známých a kvalitních modelů) celkem pevné a zároveň pružné.

Mikrofonní stojan Hercules HC-MS-631B
Mikrofonní stojan Hercules HC-MS-631B

Dalším navazujícím a již zmíněným doplňkem je samotný mikrofonní stojan - stativ. Dnes se vyrábí víceméně jeden skládací typ, ovšem v různém provedení a v různých cenách. Nejlevnější se dají pořídit zhruba od 250 Kč (např. značka Millenium), asi nejběžnější standard je v dnešní době firma König & Meyer (K&M) a jejich běžné typy kolem tisíce korun (např. K&M 210/2). Pokud jezdíte na ozvučovací akce často, raději bych o nějakých méně kvalitních typech ani neuvažoval, zvláště pak levnější varianty do pětistovky toho opravdu moc nevydrží, většinou vás za nějakou dobu používání stejně čeká nákup nových (mám vyzkoušeno :-)). Snad jedině jako součást zkušebny či studia, kde je nebudete často skládat a rozkládat nebo pokud jezdíte na akce pouze třeba párkrát do roka, pak by vám mohly nějakou dobu vydržet. Jistou výjimku tvoří opět model od K&M, a sice model 271/15, což je celkově váhově lehčí varianta v ceně něco přes pět set korun, nicméně vydrží a má pevnou spodní část nešroubovatelnou od horní, což může být ve většině případů i výhoda (běžné závity se v tomto místě často nechtěně povolují, což někteří zvukaři někdy řeší trvalou fixací lepidlem na závity).

Klasický a běžný K&M 210
Klasický a běžný K&M 210

Další, lehce dražší variantou taktéž na velmi slušné úrovni jsou stojany Hercules, které mají svoje patentované řešení vysouvání, kdy stačí zmáčknout plastovou rukojeť, a stojan jde lehce libovolně posouvat nahoru a dolů, po uvolnění rukojeti se zafixuje v dané poloze (HC-MS-631B). Všechny uvedené varianty jsou určeny pro běžné zpěvové a nástrojové mikrofony, pokud byste je chtěli použít např. na v minulém dílu zmíněný robustní a těžký studiový Rode Classic II, při delším vysunutí šibenice začnou pravděpodobně selhávat a klesat. Zde je třeba použít buď speciální (dražší) stojan na studiové mikrofony (např. K&M 21430) nebo povolat do zbraně starou dobrou celokovovou „Amátku“, která je ovšem vzhledem k dnešním skládacím typům na live už spíše nevhodná, zejména kvůli zdlouhavějšímu a nepraktickému šroubování nohou (zajisté mnozí z nás pamatují kapelní - ultratěžké vojenské dřevěné přepravní bedny plné právě těchto kovových stojanů Amati). Ovšem třeba ve studiu, kde se stojany nemusí rozkládat, stále několik těchto „veterán“ kousků mám.

Konektory Neutrik XLR - samice, samec.
Konektory Neutrik XLR - samice, samec.

Než přejdeme k vlastnímu mikrofonnímu kabelu, zastavme se ještě u konektorů. Standardem je dnes mikrofonní XLR (cannon) konektor na obou stranách kabelu. Tady bychom opět neměli příliš šetřit, zvláště pokud s ozvučovací technikou vyjíždíme často. Pokud nás opravdu trápí naše finanční situace, alespoň na straně mikrofonu (samice/female) doporučuji použít opravdu dražší kvalitu (Neutrik, Amphenol...). Levné a nekvalitní náhražky (zejména tedy ty v mikrofonu) nám totiž můžou po jistém čase používání přinést nejedno „milé“ překvapení. Špatný a netěsný kontakt, který se u dynamických mikrofonů může projevit výpadky ve zvuku, nám v případě mikrofonů kondenzátorových způsobuje, díky přítomnosti fantomového napájení, zvukové „rány, třesky a bouchance“, kterými na sebe nechtěně tak upozorníte, že každý návštěvník akce (zejména komornější) vám věnuje alespoň jeden nepěkný pohled. :-) V levnějších typech bývá často i hůře vyřešeno mechanické ukotvení venkovního pláště kabelu, který je pak náchylnější na vytržení.

 

Dalšími komponenty, kterými nám přímo pokračuje signál z mikrofonu či nástroje, jsou mikrofonní kabely. Dnešní klasický běžný mikrofonní kabel je třížilový: dva barevně odlišené izolované vodiče (živý plus, živý mínus) a kolem nich opředené stínění, kolem kterého je pak gumový či plastový ochranný obal. Průřez vodičů by měl být pro standardní kvalitu přenosu signálu i pro základní mechanickou odolnost a houževnatost cca od 2x 0,22 mm2. Co se samotných kabelů týče, tak si troufám říct, že je dnes na trhu poměrně „vyrovnaná“ situace a většina dostupných značek a typů splňuje tak nějak základní kvalitativní normu pro běžné live použití. Díky relativně nízké impedanci mikrofonů se nám totiž kvalita kabelu, zejména pak průřez vodičů, z hlediska zvukových vlastností i při větších délkách až tak neprojeví (vezměte v úvahu fakt, že v případě použití klasického analogového „páráku“ nám signál k mixážnímu pultu „putuje“ běžně třicet až čtyřicet metrů zpravidla ještě tenčími vodiči jako v samotném kabelu). Troufám si říct, že díky výše zmíněným skutečnostem v live podmínkách sluchem opravdu příliš nepoznáte rozdíly mezi jednotlivými typy a délkami kabelů. Druhou stránkou věci jsou jejich mechanické vlastnosti, které se můžou projevit např. již při pájení - u levných typů vám nahřátím pájkou izolace z vodičů sama „sjíždí“ a stéká, stínění bývá řídké, trhá se apod. Dále bych taktéž vzal v potaz celkovou ohebnost použitého venkovního plastu či gumy, pokud se totiž už v běžné teplotě s kabelem špatně manipuluje, v nižší teplotě (venkovní akce v pozdějším denním čase mimo letní sezónu) to bude ještě horší a některé tužší typy půjdou za takových podmínek jen velmi těžko smotat a budou značně tvarově nepoddajné. Dá se říct, že v cenové hladině již asi kolem dvaceti korun za metr se dá pořídit standardní kvalita, která vyhovuje běžnému live použití.

Konektor Amphenol XLR - samec, samice.
Konektor Amphenol XLR - samec, samice.

Trochu jiné nároky na kvalitu jsou pak třeba v nahrávacích studiích, kde se obecně řeší každý decibel případného útlumu na různých frekvencích a kde je tedy snaha o to, aby nám signál, pokud možno, co nejkvalitnějším kabelem a co nejkratší cestou doputoval do příslušného předzesilovače. Samotnou kapitolou jsou pak kabely nástrojové (linkové), kdy např. u elektrické kytary a baskytary můžou být zvukové rozdíly mez jednotlivými typy velmi výrazné. Těmi se budeme ještě zabývat v příslušném dílu. Příště něco o „páráku“, pájení, fázování a symetrickém zapojení.

Psáno pro časopis Muzikus