Jak přimět prsty k lepší hře na baskytaru - baskytarový workshop
Vážení přátelé baskytarového vesmíru, jistě je dobré cvičit na nástroj každý den. Aby se vám nestalo, že vám cvičení nebudou nic nového předávat, povíme si několik tipů a triků, jak přimět vaše prsty k daleko dokonalejší hře. Pak cvičení, která hrajete na baskytaru poctivě každý den, budou pro vás stále aktuální a zajímavá a předají vám mnoho nového. Vaše technika hry tak získá nové podněty pro své zdokonalení, budete
přímo nadšeni tím, jak vám hra půjde lehce a brilantně.
Hrajeme úplně s jiným zvukem, než na který jsme zvyklí
To je právě ono. Vše si vysvětlíme. Když budete hrát na typický baskytarový zvuk, který se vám líbí a vyhovuje vám, tak si vaše uši zvyknou na jednotlivé propojení tónů, na přechody ze struny na strunu a na výraz, ve kterém již nebudete hledat nějaké nedostatky a závady. Vše budete brát jako svůj přirozený hudební projev při hře na baskytaru. Vaše vnímání tímto zevšední a podlehnete jakési domněnce, že je to bezchybná finální podoba vaší hry.
Abyste získali novou představu, jak vlastně hrajete, jak tvořit tón, jakou máte techniku hry levé a pravé ruky, musíte něco změnit. Týká se to zvuku vaší baskytary. To je to tajemství vnímání sebe sama. Zvuk se tak stane pro vás něčím novým a nevšedním. Vytvoří se vám nové vstupní podmínky neoposlouchaného zvuku, zájem k vytváření pěkného tónu, a vyvstanou skryté nedostatky a chyby v technice hry na baskytaru.
Všimnete si najednou nepřesností v rytmice prstů pravé ruky, zbytečně velkých mezer mezi jednotlivými tóny, tedy špatné plynulosti prstokladu levé ruky. Zpozorujete další dynamické a výrazové nedostatky, jako jsou například špatné akcenty, které můžou vzniknout při výměně polohy levé ruky. Jedná se o závislost akcentu na výměně polohy, tedy akcentu, který nemáte pod kontrolou. Zazní vám ne když vy chcete, ale ozve se, jen když měníte polohu levé ruky.
Nyní si popíšeme možnosti, jak správně cvičit při nových vstupních podmínkách zvuku tak, aby vám takto nastavený zvuk vždy odkryl něco nového, co je potřeba dopracovat a vypilovat do správné dokonalosti vaší hry. A bude se vám to líbit a věřte, že vás to bude i bavit. Najednou budete mít spoustu nový hudebních a zvukových vjemů a také srovnání.
Hra se zkresleným zvukem
Kupte si malý jednoduchý multiefekt a vytvořte si zkreslený zvuk tak, aby zkreslení nebylo příliš intenzivní a vaše tóny se neslily. Jestli je to správně, poznáte třeba na akordu A dur. Zahrajte prázdnou strunu A a k ní současně tóny na struně d - tón C# a na struně g - tón E. Všechny tři tóny akordu A dur: A, C#, E byste měli čitelně slyšet. Více vám napoví Ukázka 1.
Určitě si nastavte i šumovou bránu, abyste eliminovali případný hluk a nepříjemnou citlivost snímačů na nástrojie. Pohrajte si i s výběrem simulací aparátů a typem zkreslení. Jemně přidejte trochu dozvuku. Toho opravdu málo. Pak si svůj zvuk uložte. Vytvořte si více variant. Časem zjistíte, která je nejlepší pro vaše účely.
Všechna cvičení hrajte právě s tímto nevšedním, možná až nepříjemným zvukem. Zjistíte, že nelze hrát jinak než jen správně. Zkreslení vám odhalí nedostatky při tlumení strun, nepravidelnou rytmiku, nepěkný celkový dojem. Snažte se přinutit své prsty levé i pravé ruky k precizní hře na nástroj. Pozor na zbytečný tlak levé ruky při hře.
Budete si najednou více všímat rytmické přesnosti hraných osmin nebo šestnáctin. Multiefekty mají většinou i rytmickou stopu, kterou určitě využívejte.
Při hraní s tímto zvukem dostanete jasnou představu o tom, v jakém stavu se vaše technika hry nachází, co zlepšit. Zhoršit asi nebude potřeba nic, ještě že tak. :-)
Práce s ekvalizérem a poměrem snímačů
Nastavte si jiný zvuk i poměrem snímačů. Naučte se hrát se snímačem u kobylky, s oběma a u krku nástroje. Jinak se vám bude tvořit tón se snímačem u krku. Všechny tři varianty vám poskytnou nové zvukové vjemy, na kterých můžete objevit své technické i tónové nedostatky.
Pokud máte na baskytaře ekvalizér, můžete si vyzkoušet hrát s velmi ostrým, pak se středovým nebo basovým zvukem. Všechny tři varianty si vyzkoušejte a vzájemně je kombinujte.
Měníme si zvuk, na který nejsme zvyklí
Experimentujte se zvukem, zapněte si různé efekty, které budou váš zvuk i záměrně kazit. Zkoušejte si hrát cvičení nebo skladby, které již znáte. Věřte, že vždy objevíte něco, co je k tomuto zvuku potřeba přizpůsobit a zahladit.
Hra se špatně nastaveným kompresorem
Můžete si schválně přetáhnout kompresor, který vám bude zbytečně vytahovat tiché tóny a šelesty z baskytary neúměrně směrem k vyšší nepřirozené hlasitosti. Vše bude takové citlivé, až jedovaté. Každý posun a každá výměna budou velmi slyšitelné. Jednoduše vás to bude pořád při hře obtěžovat. Vašim úkolem je však se s tím vypořádat a dokázat prsty přimět k pěkné precizní hře.
Tento způsob cvičení vás naučí perfektní čistotě provedení, tlumení strun, minimalizaci zbytečných posunů a pohybů levé ruky po hmatníku.
Hra u kobylky a u hmatníku
Jiný tlak ucítíte v prstech pravé ruky na strunách u kobylky nástroje a jiný směrem k hmatníku. Obě varianty používejte pro svoji jedinečnou barvu.
Máte opět možnost si všechna cvičení zahrát oběma způsoby a tou třetí variantou může být hra někde uprostřed. Hra u kobylky vše zvukově rozjasní a opět se ukážou případné nedostatky v technice hry prsty pravé ruky a tlumení strun.
Každý den můžete hrát s jiným zvukem
Co se tím naučíte? Naučíte se reagovat na nové zvukové podněty nástroje, které nejsou vždy úplně ideální pro vaši hru. Dají vám díky nové barvě zvuku nové srovnání, zda je vaše technika hry připravená úplně na vše. Odměnou vám bude precizní technika hry při použití standardního zvuku baskytary a aparátu.
Může se stát, že vám někdo na koncertě nastaví špatně odposlech nebo aparát, který bude znít hrozně, ale vy budete vědět, jak se s tím vypořádat a jak poslat posluchačům krásný zvuk, pro který vás budou obdivovat. Budete připraveni na každou situaci, která může v praxi nastat. A věřte, že jsem jich ve své hudební kariéře zažil opravdu mnoho a ještě určitě i zažiji.
Po čase při tomto způsobu cvičení zjistíte, že vás ruce poslouchají daleko víc. Všímáte si více své hry z různých stran poslechu, odstraníte sterilitu svého hraní jen na jeden zvuk. Kvalita techniky hry se vám velmi rychle a znatelně zlepší. Cvičení vás budou bavit, protože je znáte, a můžete tím pádem pracovat více na výrazu hry. Těžko na cvičišti, lehko na jevišti. Vaše prsty vás budou poslouchat, vy budete na oplátku poslouchat krásu své hry a posluchači budou rádi poslouchat vás. A pak ty podpisy a ctitelky... A to za to stojí! :-)
Veškeré dotazy pište na info@adamusmartin.com. Těším se na naše další setkání.