Hey Mr. DeeJay! - Více než tipy, triky a návody...

Hey Mr. DeeJay! - Více než tipy, triky a návody...
Hey Mr. DeeJay! - Více než tipy, triky a návody...

Djing je soubor činností, které si vyžadují bližší popis pro pochopení daných výkonů, proto jsem se rozhodl, že si jednotlivé části a prvky této práce popíšeme formou tutoriálů. Pokusím se vám přiblížit všechny detaily, na kterých při Djingu či produkci muziky záleží, neboť z malých detailů se mnohdy skládají velké věci. Pro začátek si vezmeme do parády pojem sampling.

Určitě už jste mnohokrát slyšeli v Djském žargonu, že v „treku“ je použitý hodně dobrý „sampl“ nebo že si DJ „udělá sampl“. Co vlastně sample, a potažmo aktivita samplování znamená? Jak tento pojem vznikl? Jak a k čemu sample použít? Na tyto a další otázky se pokusím odpovědět v tomto článku.

 

Svět se ocitl na konci šedesátých let. Mnoho hudebníků hledalo formu, jak ozvláštnit a vylepšit svou muziku. Pro klasický koncert bylo vždy zapotřebí mnohočlenného týmu. Toto byla překážka hlavně pro experimentální, a v té době mnohdy nepochopené, muzikanty, kteří působili hlavně v oblasti psychedelického rocku, jazzu a elektroakustické hudby. Jak nahradit například celý smyčcový orchestr? Jak dostat do muziky nenapodobitelnou atmosféru a zvuk jazzového bigbandu? To byly otázky, které zamíchaly kartami a výrazně ovlivnily vývoj muziky do dnes známé podoby.

Hey Mr. DeeJay! - Více než tipy, triky a návody...
Hey Mr. DeeJay! - Více než tipy, triky a návody...

Především tyto otázky spustily proces hledání možností. Nikdo neví, jak dlouho ono hledání trvalo. Důležité je, že se řešení na sklonku šedesátých let objevilo. Objev to byl v té době revoluční, nicméně těžce undergroundový. K samplování, nebo chcete-li vzorkování a ještě výstižněji smyčkování, se nejčastěji používala opravdová smyčka vytvořená z magnetofonových pásků nebo vinylových desek. Základem pro výrobu samplu byl, je a bude podklad, zdroj a médium. Takže se mění pouze formy zdrojů. Od slepených magnetofonových pásků přes vinylové desky, CD až po dnešní formát wav či mp3 na hard disku ušel sample dlouhou cestu, ale podstata zůstává zachována. Najít hodící se kousek atmosféry, kterou použijete pro svůj mix nebo pro produkci skladby, opakující se v podobě smyčky užité na správném místě daného výkonu.

 

Nejvíce se o rozvoj užití této techniky zasloužil hudební žánr hip hop, ve kterém se na počátku používala technika přehrávání vybraného úseku na vinylových nosičích, kdy DJ střídavě pouštěl ze dvou identických vinylů část skladby tak, aby výsledný loop neboli smyčka odpovídala zvolenému tempu a vytvářela tak libovolně dlouhou skladbu, jež tvořila podklad pro rytmicky přednášený text vokalisty - rapera. Dá se říct, že byl hip hop prvním populárním hudebním žánrem, který byl založený na umění užití samplování.

 

Dále se pak tato technika šířila s nástupem elektronické a diskotékové hudby od poloviny sedmdesátých let až do začátku let osmdesátých. Od té doby vývoj elektronické taneční hudby až dodnes podstoupil a prodělal mnoho změn, takže s technikou samplování přijdete dnes do styku v mnohých rozličných žánrech, od hip-hopu, současného R & B až po indie rock. Samplování se nyní nejčastěji provádí pomocí sampleru, kdy si DJ nebo producent vybere oblíbenou část skladby, například klavírové sólo, které si v sampleru nebo na počítači upraví tak, aby odpovídalo čtyřem, osmi nebo i více taktům a zvolenému tempu, aby se tento úsek mohl opakovat ve vytvořené rytmice, jež může být naprogramována autorem anebo opět samplována, stejně jako klavírní sólo. Následně se sampl smíchá s rytmikou a s dalšími podobně zpracovanými samply, jako je například basová linka, soft lead, lead synth a další prvky, z nichž se skládá na sampleru tvořená skladba.

 

Techniku samplování rovněž užívají DJové při takzvaných mash-upech nebo remixech. Mash-up je hudební mix, kdy do jedné populární skladby přimícháte výrazný sampl (prvek) z jiné známé skladby. Posluchač má pak dojem, že při poslechu jedné skladby poslouchá zároveň skladby dvě. Podobně se pak vytvářejí remixy, při nichž je snaha pomocí samplů vytvořit jiný, lepší instrumentální podklad pro doprovod vokálů a capella.

 

Dále si DJové pomáhají technikou samplování při vytváření živých mixů, kdy si pomocí sampleru a připravenou smyčkou prodlužují určitou pasáž skladby, již vměšují během přehrávání do jiné skladby, nebo tento sampl užívají pro prodloužení vhodné pasáže pro přechodový mix mezi dvěma skladbami. Samplery jsou dnes ve většině případů součástí mixážních DJských konzolí, ale lze je použít i jako samostatné přístroje, například pro analogové DJe. Díky za pozornost a přeji hodně povedených samplů. :-)

Psáno pro časopis Muzikus
Tagy