Free Stroke, Moeller Stroke a další cizokrajnosti 3. díl

V úvodu posledního pokračování mého workshopu o méně známých způsobech hry bych rád představil úder, který je pravým opakem Free Stroke. Jde o vyloženě efektový druh, ale osobně jej poměrně často využívám.

Říká se mu Close Stroke a je velmi snadný: paličku při něm uchopíme pevným stiskem a takto zafixovanou udeříme na buben nebo činel s tím, že do úderné plochy zatlačíme, jako bychom chtěli vířit. Díky zablokované paličce ale místo víru dojde k jakémusi "zabučení" nebohého nástroje, který neměl možnost volně odrezonovat po odskoku paličky.

Tyto údery můžeme dokonce dolaďovat poměrem tlaku na blánu, kdy zablokovaná palička místo driblování na bláně zajistí tlakem její nadladění během rezonance.

Jde tu, pravda, skutečně spíš o cirkusový prvek, ale každopádně se nám tím otevírá další škála barev a zvuků soupravy, do níž můžeme dle libosti sáhnout.

Druhé téma, dnes přicházející ke slovu, je přece jen serióznější.

Jde o návod k rozvinutí prstové techniky, základu tzv. Francouzského držení. Mám na mysli princip, při němž ovládáme paličku i úder prsty - jejich stažením paličky do dlaně.

Pokud si Francouzské držení osvojíme, přináší citlivou hru v široké dynamické škále, znatelné odlehčení tvorby úderů v ruce a především posun rychlosti rukou o celý další stupeň nahoru.

Dobrým přípravným cvičením je pohyb paličky, který neovládají všechny prsty, ale jen palec a ukazováček. To jsou dva úchopové prsty, které v podstatě při French Grip paličku vedou.

Free Stroke, Moeller Stroke a další cizokrajnosti 3. díl, foto: autor
Free Stroke, Moeller Stroke a další cizokrajnosti 3. díl, foto: autor

Fotografie 1 naznačuje výchozí postavení ruky při tomto cvičení: Ostatní prsty jsou zcela nataženy a neovlivňují úder. Zápěstí je pro tuto chvíli zablokováno, snažíme se ovládnout pohyb paličky a úder skutečně pohyby palce a ukazováčku.

Free Stroke, Moeller Stroke a další cizokrajnosti 3. díl, foto: autor
Free Stroke, Moeller Stroke a další cizokrajnosti 3. díl, foto: autor

Na fotografii 2 je tatáž situace, ovšem ve fázi, kdy oba prsty paličku zvedly do úderové polohy. Nyní následuje její vymrštění na úderovou plochu (opět pouze dvěma prsty, nikoli zápěstím).

Následuje postupné přidávání a kombinace dalších prstů.

Psáno pro časopis Muzikus