Errorhead workshop II - technika vytahování (bending)

Errorhead workshop II
Errorhead workshop II

Bend those notes!

Většina kytaristů zná techniku vytahování a často jí používá při hraní. Je to výborná cesta k tomu dát kytaře zvuk podobný zpěvu a zároveň si tím vytváříte svůj osobitý projev a styl. Podle mého názoru je velice důležité se tuto techniku dobře naučit.

Při vytahování si dávejte pozor na intonaci a snažte se co nejvíce přiblížit žádanému tónu. Naučte se nejdříve si tón poslechnout nebo zazpívat a teprve potom zkoušejte dosáhnout stejného tónu vytažením. Vibráto vytaženého tónu záleží zcela na vás, nicméně by se nemělo příliš vzdalovat od správné intonace a nemělo by být ani příliš rychlé a široké.

Dobrým způsobem, jak se dopracovat ke správnému vibrátu, je vytáhnout tón, držet jej bez vibráta a v momentě, kdy se zdá, že doznívá, začít pohybovat zápěstím a prodlužovat sustain.

Každý, kdo zkoušel vytahovat na tom nejlepším nástroji na světě (na kytaře!!!), zná vytahování o dva půltóny. Pro expresivnější vyjádření ale dobře poslouží i vytahování o více než jeden nebo dva půltóny. Dnes vám tedy předvedu několik cvičení zabývajících se touto někdy až příliš přehlíženou technikou.

V ukázce slyšíte improvizaci na jednoduchou diatonickou harmonii. Akordy jsou Bm, Gmaj, Em, Bm a všechny pocházejí z tóniny b moll. Pro úplnost si uvedeme celou řadu akordů - Bm7, Cm, Dmaj, Em7, Fm, Gmaj a A. Nahrajte si několik akordů z této řady a improvizujte na ně, přičemž používejte pouze stupnici b moll.

V prvním cvičení (obr. 1) vytahuji z nóny c na tercii d, tón pak uvolním zpět na c. Toto je velmi jemná technika, kterou většinou provádím pohybem zápěstí směrem k zemi.

V druhém cvičení (obr. 2) slyšíme staré dobré vytáhnutí o celý tón (dva půltóny), kde začínáme na prvním stupni b a vytahujeme na nónu (sekundu) c. Stejná situace nastane ve stupnici b moll při vytahování ze septimy na primu a z kvarty na kvintu.

Třetí cvičení je o malinko těžší. Vytahujeme z tónu e na f a pak ještě o půltón na g. Potom se můžete vrátit zpět na e nebo jenom na f, možností je mnoho (obr. 3).

Ve čtvrtém cvičení (obr. 4) vytahujeme přímo o malou tercii (3 půltóny), tentokrát z tónu f na a, a v pátém cvičení přidáme ještě jeden půltón a vytahujeme o velkou tercii (4 půltóny) z a na c (obr. 5).

V posledním cvičení půjdeme ještě dále a budeme vytahovat čistou kvartu (5 půltónů). Zahrajeme tón a a vytáhneme na d (obr. 6).

U těchto cvičení si hlídejte dynamiku a věnujte pozornost každé notě. Naučte se zahrát licky od výborných bluesmanů, jako je Albert King, Freddie King, B. B. King, Albert Collins a další. Zkoušejte vytahováním napodobovat zpěv, slide techniku nebo jiné nástroje.

Myslím, že byste se měli naučit vytahovat všemi prsty a ne jenom třetím prstem. Objevíte tím nový způsob, jak využívat hmatník, a můžete začít používat vytahování uprostřed běhů a ne jenom na dlouhých tónech. V neposlední řadě vám vytahování umožní hrát expresivněji a lépe komunikovat s publikem.

Příští měsíc se budeme zabývat další problematikou. Ve volném čase mě můžete navštívit na www.errorhead.com.

Ciao.

Psáno pro časopis Muzikus