Doprovodná kytara XXXV - kytarový workshop
Doprovodná kytara XXXV
Septakordy XI
Hola, kolegové. Vítám vás u dalšího dílu našeho malého workshopu. Věřím, že všechna cvičení zvládáte perfektně a že se vám hmatník týden od týdne otevírá jako bezedná studnice možností, barev, nálad a pocitů. Pokud se v tom ztrácíte a máte pocit, že neumíte vůbec nic, neklesejte na mysli, věřte, mají to tak čas od času všichni, i ti nejlepší. Naopak, může to být motor pro další zdokonalování se. Staré a klišovité vím, že nic nevím, zde, bohužel, platí dvojnásob. Nicméně poznání povznáší na duši a věřte, že se vám vše vrátí tisícinásobně. :-) Dnes se tedy posuneme zase o kousek dále. V několika dílech se nyní budeme zabývat přidáváním tzv. tenzí k septakordu, zaměříme se na různé voicingy, obraty atd. Začneme tzv. devítkou.
Přidání tenze - devítky k septakordu
Vezmeme-li si nám dobře známou diatonickou stupnici a podíváme na stavbu samotného septakordu, pomocí terciového systému vidíme, že septakord se nám skládá z prvního, třetího, pátého a sedmého stupně stupnice. V našem konkrétním případě tedy Cmaj7 (C-E-G-B, Př. 1).
Pokud bychom k tomuto akordu přidali další tercii, počítáno od posledního tónu B, vyjde nám tón D, který svírá se základním tónem akordu interval devítky (nóny). V našem případě tóny C-D1. Dalo by se také zjednodušeně říci, že je to velká sekunda o oktávu výš. Tímto nám vzniká akord s označením Cmaj9. Pozor, neplést si s akordem Cadd9, který v sobě nemá septimu, ale jde pouze o kvintakord s přidanou nónou (viz předchozí díly).
Pokud se podíváte na obrázek vedle důkladněji, určitě si také všimnete, že pokud bych nyní vynechal základní tón, který by mi například hrála basa, vzniká mi mollový septakord, v našem případě Em7. Tomuhle se říká akordová substituce nebo také nadstavba. Později se k tomu významnému tématu budeme vracet daleko podrobněji. Dnes jen tak na okraj.
Dalo by se říci, že přidáním devítky do akordu můžeme získat dvě základní odlišné bary. Bud použijeme vekou devítku nazývanou také natural 9th, a tím získám příjemnou, spíše jasnou barvu, která se nám krásně pojí téměř se všemi typy septakordů. Zvláště Xmaj7/9 či Xm7/9 znějí opravdu hezky a použít je můžete téměř vždy (samozřejmě vše má svá pravidla, ale o tom později). Velká devítka nám hezky zní samozřejmě i s dominantními akordy. Myslím, že například X9 v jakémkoliv tvaru, který zde vidíte, jste už někdy použili. A pokud ne, jenom doporučuji. :-) Třeba při klasickém bluesovém doprovodu. Druhou, daleko tmavější barvou, jsou tzv. alterované nóny, tedy snížené (9♭) a zvýšené (9#), které se používají především ve spojení s dominantou, tj. X7/9♭ a X7/9#.
Ostatně právě tyto alterace patří neodmyslitelně k jazzové harmonii a dávají celé harmonii potřebné napětí. To, kterou alteraci a kdy použít, si postupně vysvětlíme, vše má svůj určitý řád a do jisté míry i pravidla. Do diagramů na vedlejší straně jsem zaznamenal některé hojně používané tvary, se kterými se můžete setkat. Jako jakousi matrici využívám hlavně naše redukované sedmičky, o kterých jsme si povídali v předchozích dílech. Tedy septakordy s vynechanou kvintou, a to ve voicingu 1-3-7 a nyní 9. Pro úplnost zde uvádím všechny typy sedmiček a také akordy se sextou typu X6/9 (dostaneme se k nim později také).
Samozřejmě existují a používají se devítky v dalších tvarech, jako u Př. 3. Zde máme akord Amaj9 v krásném voicingu 1-7-9-3. Je potřeba sice malinko roztáhnout prsty, ale výsledek stojí za to. V notách pak vidíme ukázku využití takového akordu v praxi. Střídám zde v rytmu bossanovy právě tento akord Amaj9 s akordem Dmaj9, kde naopak využívám výše uvedený voicing 1-3-7-9.
Harmonizace „devítek“ v diatonické stupnici
Na závěr si dneska ještě vytvoříme všechny možné možnosti septakordů doplněné o tenzi devítky, které nám vyjdou z harmonizace C dur diatonické stupnice (Př. 4). Takže první máme Cmaj7/9, druhý Dm7/9, pozor na třetí stupeň, zde nám vyjde Em7/9♭ (E-G-H-D-F), dále Fmaj7/9, G7/9 a Hm7/5♭/9♭. Doma si můžete takto udělat všechny stupnice (vzoreček je pro všechny diatoniky stejný). Můžete si takto vyzkoušet i jiné další stupnice, jako harmonickou moll nebo melodickou moll. Tak přeji, ať se daří. A příště budeme pokračovat. :-)