Doprovodná kytara XXXIV - kytarový workshop
Doprovodná kytara XXXIV
Septakordy X
Zdravím vás. Minule jsme se seznámili s takzvanými redukovanými septakordy, konkrétně tedy sedmičkami, u kterých vynecháme kvintu. Zbude nám tedy pouze trojzvuk základního tónu a podle druhu akordu dvou nejdůležitějších intervalů, tercie a septimy. Také jsme si řekli a ukázali si, že je můžeme tvořit dvojím způsobem. První vychází s voicingu drop 2 a intervaly budeme hrát v pořadí 1-3-7, druhý z voicingu drop 3 a pořadí intervalů bude 1-7-3. Dnes se budeme věnovat především procvičování. Připravil jsem dvě jednoduchá cvičení. Jedno je klasická jazzová dvanáctka a pak kousek harmonie známého jazzového standardu.
Cvičení 1: Jazzová dvanáctka
Jako první si procvičíme redukované akordy na běžné jazzové dvanáctce. Pokud jste se někteří ještě s jazzovou dvanáctkou nesetkali, nevadí, nyní nám jde spíše pouze o to, abychom tyto akordy procvičovali na nějakém logickém harmonickém materiálu. Později se k ní určitě dostaneme a vše vysvětlíme a podrobně probereme. Takže vezmeme si třeba dvanáctku v F a budeme zkoušet vytvářet doprovod pomocí výše uvedených akordových voicingů. Vše můžeme pochopitelně libovolně kombinovat, drop 2 s drop 3 na všech možných strunách. Jako první možnost jsem zde použil akordy na strunách A a E, a to tak, že na struně A použiji vždy voicing 1-3-7 a na struně E 1-7-3. Začínáme s akordem F7 na struně A na osmém pražci (viz noty). V druhém taktu máme subdominantu, tedy akord B♭7. Ten zahrajeme na struně E (šestý pražec) a použijeme voicing 1-7-3. Dále se můžeme vrátit zpět na F7, tak jak jsme začali, a ve čtvrtém taktu si přidáme druhý stupeň, tedy akord Cm7 směřující opět do F7 (dominantní jádro). Pátý takt se vracíme na subdominantu a opět použijme stejný hmat (aby se nám to vše lépe zažilo). V šestém taktu zahrajeme často používanou alteraci, zmenšený akord Bdim (jelikož harmonický rozbor není dnes hlavním tématem, nebudeme se tím příliš zdržovat a jdeme rovnou dál). Sedmý takt je opět F7 a za ním následují dominantní jádra, nejprve Am7-D7 a za ním Gm7-C7 (viz noty). Závěr máme pak už klasické dvanáctkové kolečko F7-D7-Gm7-C7. Druhý chorus (Cvičení 1b) uděláme velmi podobně, jen zkusíme zapojit i strunu D (viz noty). Na konci také kombinujeme na jedné struně v jednom taktu oba voicingy. Kombinací je opravdu mnoho, a to zatím hrajeme pouze základní tón, tercii a septimu, bez obratu.
Zkoušejte a hledejte další možnosti a kombinace. Poslouchejte a hledejte barvy a možnosti, jak akordy spojit. Můžete začít na kterémkoliv akordu F na krku (tedy tak, aby vám šel ještě vytvořit náš trojzvuk) a hledejte další možnosti. Kombinujte oba způsoby voicigu dohromady a poslouchejte, co zní dobře a co hůř
Cvičení 2: Jazzový standard
U druhého cvičení jsem si vzal jako harmonický základ část harmonie známého jazzového standardu Stella by Starling. Zde už máme téměř všechny druhy akordů, tedy moll7/5♭, maj, dominantní atd. I když nad notami vidíme celé septakordy, budeme pořád hrát a procvičovat pouze naše redukované tvary. Akordy jsem zapsal tak, že jejich bas zde střídáme pouze na strunách A a E. Pokud to jde, snažíme se zde vždy střídat pravidelně oba voicingy, a to tak, že na struně A hrajeme 1-3-7, na struně E 1-7-3, stejně jako u příkladu s dvanáctkou. Zkuste si doma sami dohrát celou písničku v podobném duchu až do konce (pokud tento standard neznáte, najdete noty v každém fake booku). Samozřejmě možností je mnoho, a tak hledejte poslouchejte a zkoušejte, co vám bude znít nejlépe. Při dalším chorusu můžete zkusit použít v rámci cvičení i další struny. Když vám vše půjde dobře, doplňte si rytmus. Pak si otevřete fake book a zkuste podobným způsobem zahrát další a další písničky. Přeji hodně úspěchů.