Doprovodná kytara XXXIII - kytarový workshop
Doprovodná kytara XXXIII
Septakordy IX
Zdravím vás. Dnes budeme dále pokračovat v práci se septakordy a uděláme si takovou malou přípravu na použití tzv. tenzí, tedy devítek, jedenáctek a třináctek. Někdy se tomu také říká zahušťovaní či barvení. To může dát totiž našemu jazzovému doprovodu to správné napětí a potřebné barvy. Samozřejmě že byste vystačili jen se sedmičkami jako takovými, ale je to stejné jako jíst steak a nedat si k tomu dobrou omáčku. :-) Při běžném jazzovém doprovodu nám na kytaru dobře zní čtyřzvuky. Víme, že septakord v s sobě nese čtyři tóny, s přidáním tenzí už nám vzniká tedy pětizvuk nebo, například u akordu typu X13, i vícezvuk. Je tedy potřeba akordy trochu redukovat - tj. vynechat některé intervaly. Právě tyto redukce budou tématem dnešního dílu.
V jazzové harmonii jsou zakláními intervaly, které tvoří celou harmonii. tercie a septimy. Ty tedy zachováme a dnes k nim přidáme ještě zaklání tón. Tím nám vznikne důležitý trojzvuk primy, tercie a septimy, ke kterému si později doplníme právě výše zmíněné tenze.
Redukované sedmičky 1-3-7 a 1-7-3
Tyto řekněme zredukované septakordy můžeme vytvořit v podstavě dvojím způsobem. Ten první vychází s voicingu drop 3 a má pořadí intervalů prima, septima a tercie. Hraje se asi nejčastěji od struny E. Použitelný je samozřejmě i na ostatních strunách, například mollový septakord od struny A zní v tomto voicingu výborně a s velkou oblibou ho, takto bez tenzí, používá mnoho kytaristů. Zvláště dobře se může hodit například v bigbandu či v kapele, kde je víc harmonických nástrojů (např. piano). Absence kvinty a fakt, že jde pouze o trojzvuk, z něj dělají velmi použitelný a perfektně znějící akord, který jde použít například s malým zkreslením. Prázdná struna, která nám díky tomuto intervalovému uspořádání zůstane, jde výborně tlumit nakloněním prvního prstu levé ruky. Obzvláště na strunách E a A. U některých tvarů, například na struně D, už to je z tlumením pomocí prvního prstu horší, musíme ho více naklonit, ale při troše cvičení se to dá zvládnout. Nebo můžete hrát pouze prsty levé ruky, tedy hrát bez trsátka. Do akordových diagramů jsem zapsal možné tvary akordů na všech strunách. V příkladech uvádím krom sedmiček taky velmi používané akordy se sextou. Jak dur, tak moll.
Druhým způsobem, asi nejčasněji používaným a perfektně znějícím na strunách A, D a g, je voicing prima, tercie a septima. Na struně E se dají opět samozřejmě použít také, ale zvuk je příliš basový. Pokud budete hrát například v triu s kontrabasem, přece jen budou výslednému zvuku trochu chybět vyšší frekvence a asi bych použil raději jiný voicing. Oproti tomu třeba akordy na struně g se dají krásně využít pro funky doprovod, pokud se potřebuje například prosadit mezi dechovou sekcí. Ostatně vyzkoušejte a uvidíte. Dovoleno je vše co vám bude lahodit uchu. :-) Opět jsem zde zakreslil všechny tvary a druhy na všech strunách. Dole pod diagramy máte malé cvičení, kde je pomocí těchto akordů zharmonizovaná celá diatonická stupnice G dur pro tvar 1-7-3 a C dur pro tvar 1-3-7. Vy si zkuste takto zharmonizovat pochopitelně i ostatní stupnice. A nezapomeňte i na B♭ E♭ apod., ve kterých je převážná část jazzových standardů.
Zvládnutí těchto redukovaných akordů považuji za naprostou samozřejmost. Uvidíte, jak se vám tím otevřou další možnosti při tvoření vašich doprovodů. Pokud se tohle dobře naučíte, budete schopni v jakékoliv situaci dobře a úsporně doprovodit téměř jakýkoliv jazzový standard přímo s listu. Zatím si tvary zkoušejte, hrajte si s nimi, zkuste je spojovat s ostatními akordy a zkuste kombinovat voicing 1-3-7 s 1-7-3 a třeba si takto zkuste doprovodit nějaký jednoduchý jazzový standard. Držím palce a těším se příště, kdy si tento způsob redukovaných akordů ještě více procvičíme.