Doprovodná kytara XXVI - kytarový workshop
Doprovodná kytara XXVI
Septakordy II
Zdravím, minule jsme se jen tak letmo seznámili s krásným zvukem septakordů. Ukázali jsme si, jak se tvoří a jaké jsou jejich ypy. Dneska bych se rád podíval na možnosti tvorby těchto akordů na hmatníku kytary. Tak pojďme rovnou na to!
Základní pozice a tzv. drop 2 voicing
Velmi zjednodušeně můžeme říci, že septakordy můžeme sestavit třemi základními způsoby. Teď úplně pomíjím možnosti např. s vynechanou kvintou či jiné úpravy. Budeme se tedy soustředit pouze na celý, řekněme „čistý“, septakord. Každý ze způsobů, který si během pár lekcí ukážeme, má svou barvu a svůj význam, jak jej použít v daném kontextu. Trochu jiné sazby využívají například flamenco kytaristé a své oblíbené hmaty mají bigbandoví kytaristé. Jiné sazby budu používat, pokud hraji sám, jiné, pokud hraji např. s piaánem apod. Nyní si tedy ukážeme tři úplně základní a asi nejpoužívanější způsoby tvorby voicingu neboli uspořádání hlasů v akordech. Ten první způsob jsme si v podstatě již ukázali minule. Septakord sestavíme tím způsobem, že pořadí intervalů (tónů) necháme tak, jak jdou ve stupnici za sebou. Tedy 1-3-5-7. Pokud jste si je takto minule zkoušeli hrát, určitě jste zjistili, že v určitých polohách některé druhy septakordů nejdou bohužel téměř vůbec hrát. V tomto voicingu se asi nejvíce používají majové akordy, a to na všech strunách (viz noty). Druhý, a to už velmi oblíbený a používaný způsob, je tzv. drop 2 voicing. Jde o to, že přehodíme jednotlivé hlasy v akordu tak, aby se výsledné tvary dobře a pohodlně hrály, a hlavně lehce spojovaly s ostatními. U drop 2 voicingu vezmeme druhý tón a přesuneme ho za ostatní tóny o oktávu výš. Vzniká tedy voicing 1-5-7-3 (viz noty). Ten je díky své jednoduchosti oblíbený a dobře hratelný všude na hmatníku.
Drop 2 voicing - procvičování
Nyní si tedy ukážeme všechny možnosti, jak v tomto voicingu septakordy tvořit. Tak nejprve si vezmeme strunu D jako nejnižší strunu akordu (viz noty) a zkusíme vytvořit takto všechny druhy sedmiček. Tedy durový (maj), mollový (m7), polozmenšený (m7/5♭) a dominantní. Pro úplnost přidáme ještě i zmenšený (dim). Začneme tedy majovým akordem, např. Fmaj7. Když se pozorně podíváte na jednotlivé intervaly, zjistíte, že jdou po sobě opravdu v pořadí prima (f), kvinta (c), velká septima (e) a velká tercie (a). Je dobré si osvojit, jaký interval svírá každý tón se základním tónem akordu. To nám pomůže snadno vyrobit ostatní druhy septakordů. Udělejme si nyní z maj akordu dominantní. Je to jednoduché. Víme již z minula, že dominantní septakord má intervaly 1-3-5-7♭. Takže oproti našemu Fmaj7 se liší jen v septimě. U majového je velká, u dominantního malá. Teď se musíme podívat, kde v našem akordu leží septima. Vidíme, že je to třetí tón, v našem případě e. Ten jednoduše snížíme o půltón a vznikne F7. Takto podobným způsobem udělejme nyní další druhy. Třeba Fm7. O něm víme, že má intervaly 1-3♭-5-7♭. Tedy oproti nyní hranému F7 musíme snížit tercii. Tu máme teď jako nejvyšší hlas, takže ji jednoduše posuneme o půltón dolů, nebo chcete-li, uděláme z ní tercii malou, a Fm7 je na světě. Takto vytvořte postupně všechny druhy (viz noty). Pokud budete mít hotové všechny druhy, můžete postupně přejít na vyšší struny. Na struně A jsem zapsal septakordy rovněž od tónu f. Vše je zcela stejné. Nakonec si to samé zkuste i na struně E. Zde jsem zapsal pro příklad možnosti od tónu g.
Domací úkol na drop 2 voicing
Dnes je domácí úkol jednoduchý. Zkuste si říct jakýkoliv septakord a zkuste ho sestavit pomocí našeho nového voicingu všude na hmatníku, kde to jen jde. Tak například si takto udělám D7. Nejprve na struně D, pak na struně A a nakonec i na struně E. Jdu dál, třeba E♭m7/5♭. Úplně stejným způsobem najdu všechny možnosti, jak drop 2 voicing zahrát. Samozřejmě, jak sami vidíte, je potřeba perfektně znát všechny základní tóny, protože od nich se vše odvíjí. Tímto si je taky pěkně procvičíte. Tak ať se daří!