Doprovodná kytara XXI - kytarový workshop

Doprovodná kytara XXI - kytarový workshop
Doprovodná kytara XXI - kytarový workshop

Doprovodná kytara XXI

O kvintakordech posedmé

Kvintakordy s přidanou devítkou

Zdravím, dneska se podíváme zase o kousek dál a ukážeme si, jak můžeme naše známe trojzvuky - kvintakordy - rozšířit trochu dál. Ukážeme, j jak vznikají tzv. kvintakordy s přidanou čistou devítkou a jak je hrát. Pro jejich krásný „libozvučný“ zvuk je můžeme slyšet snad ve všech hudebních žánrech, od country přes rock až po jazz. Dneska se s nimi pouze seznámíme, příště si ukážeme pár ukázek použití v praxi. Jdeme tedy na to...

Akord Xadd9

Sestavení akordů s označením Xadd9 je velmi jednoduché. Vezmete si jakýkoliv vám známý tvar či obrat durového nebo mollového kvintakordu a prostě k němu jednoduše přidáte další tón, a to interval velké sekundy o oktávu výš, tedy velké nóny (Příklad 1). Tím nám vznikne akord s označením například Caad9 (to add je z anglického slova přidat). Pozor nepleťte si tento akord se značkou X9 (v tomto případě tedy C9). Pokud je akord označen pouze číslem 9 a chybí tam slovo add, jedná se o dominantní septakord, který obsahuje důležitou septimu, ale o tom až později. Než si ukážeme pár možných tvarů, pojďme si zharmonizovat diatonickou stupnici a podívat se, kde všude, tedy mám na mysli, u kterých akordů či na kterých stupních stupnice, můžeme devítku libovolně přidat a tím náš Xadd9 vytvořit (Příklad 2).

Doprovodná kytara XXI - kytarový workshop
Doprovodná kytara XXI - kytarový workshop

Vezmeme si například tóninu G dur. Pokud na každém stupni této stupnice vytvoříme kvintakord, tedy stupnici zharmonizujeme, vzniknou nám tyto akordy: G, Am, Hm, C, D, Em, F#m5♭. Pokud teď ke každému takto vytvořenému kvintakordu přidáme interval nóny (septimu přeskočíme), vzniknou nám následující akordy: Na první stupni Gadd9, na druhém mollový Amadd9, na třetím stupni máme trochu problém.

 

Abychom mohli sestavit Hadd9, potřebovali bychom devítku, tedy tón c#. Ten však v naší stupnici nemáme. Máme je tón c, což je k akordu H interval 9♭ a ten, jak sami slyšíte, ve spojení s mollovým akordem nezní moc hezky. Takže na třetím stupni této diatonické stupnice akord Xadd9 vytvořit prostě nemůžeme. Jdeme dál. Čtvrtý stupeň Cadd9 následuje dominanta Dadd9, šestý stupeň Emadd9 a na posledním stupni, kde leží zmenšený kvintakord F#m5♭, máme stejný problém jako u třetího stupně. Vychází nám zde opět 9♭. Takže vidíte, že velkou nónu můžeme přidat na kterémkoliv stupni krom třetího a sedmého. Pokud byste tedy nechtěli úmyslně vystoupit z tóniny. Ale o tom až mhoooooohem později.

 

Xadd9 - některé ukázky voicingu

Jako první jsem připravil asi úplně nejpoužívanější způsob, jak tyto akordy hrát (Příklad 3). Na každé struně jsem sestavil pro příklad durový kvintakord v úzké harmonizaci a k němu přidal onu velkou devítku. Hlasy půjdou tedy za sebou v pořadí 1-3-5-9 . Asi nejpoužívanější je pro svou snadnost hraní tvar od struny D. To samé si můžete samozřejmě udělat i s mollovými akordy (stačí zmenšit tercii, viz noty). Tyto tvary jsou poměrně jednoduché, a pokud jste dobře zvládli základní tvar kvintakordů z minulých lekcí, bude pro vás přidaný interval nóny úplná hračka. U druhého, také poměrně rozšířeného, voicingu, je jen potřeba roztáhnou více prsty, zvláště pak v krajních polohách hmatníku (Příklad 4). Ale stojí to za to, zní perfektně. Zvláště ty mollové mám osobně moc rád. Asi nejtypičtější příklad, který mě teď v rychlosti napadl, je Stingova Every Breath You Take, která začíná durovým akordem Addd9 (viz noty). Příště, až si budeme ukazovat příklady použití, se ještě k této písni dostaneme. Hlasy zde máme uspořádány v pořadí 1-5-9-3. V další ukázkách (Příklad 5) už máme obraty kvintakordů (viz minulé díly). První si zkuste zahrát voicing hezký a poměrně snadno hratelný 3-1-9-5, a pak ještě zkuste obrat od kvinty 5-9-3-1. I když uznávám, že některé tvary se hrají poměrně obtížně, zkuste si je všechny alespoň projet. Pro moll stačí všude opět snížit tercii. Ale to už všichni umíme a víme.

 

Závěr

Zkuste si zahrát a zapamatovat nejen zvuk, ale i co nejvíce tvarů těchto krásně znějících akordů. Můžete tak jednoduše a velmi efektně obohatit a rozšířit zvuk svého doprovodu. Dá se použít opravdu úplně všude. Hrajte si s nimi a přemýšlejte, jestli byste je někde nemohli rovnou využít. Tím se je naučte nejrychleji. Tak přeji příjemnou zábavu.

Psáno pro časopis Muzikus