Doprovodná kytara 18. díl - kytarový workshop
Doprovodná kytara XVIII
O kvintakordech počtvrté - procvičovaní obratů kvintakordů
Zdravím. Rád bych navázal na minulý díl, kde jsme se seznámili s obraty kvintakordů a ukázali si jejich tvary jak v úzké, tak i v široké harmonizaci. Dneska budeme pokračoval v jejich procvičovaní a možností využití v praxi.
Cvičení 1 - Durová sekvence, úzká harmonizace
Jako první jsem připravil možnosti užití obratů kvintakordů v jednoduché a velmi často používané durové kadenci. Tedy sledu akordů na prvním, čtvrtém a pátém stupni, tzv. tónika, subdominanta, dominanta (dále už jen T, SB, D). Projdeme si tedy postupně všechny struny, na kterých lze kvintakord, či jeho obrat, postavit (viz minulý díl). Všechny příklady jsem pro tentokrát napsal bez rytmu, abychom se plně soustředili pouze na naučení se jednotlivých tvarů akordů. Pokud vám vše půjde dobře, můžete si samozřejmě sami nějaký rytmus doplnit.
Vezmeme sled T, SB, D v D dur (Příklad 1.1). Tedy akordy D-G-A. Nejprve je budeme hrát tak, že nejnižší tón akordu bude vždy na struně g. První z uvedených možností máme akord D dur od základního tónu, G od kvinty, pak „áčko“ od tercie. Do tóniky se vrátíme zpět ve tvaru od základního tónu. Druhé kolečko je D dur od základního tónu, pak G a A od kvinty a končíme akordem D dur od tercie (viz noty). Samozřejmě možností je mnohem víc a zbytek variant vám nechávám za domácí úkol.
Jdeme se podívat o strunu níže, tedy na D (příklad 1.2). Zde jsem vybral kadenci v A dur, sled akordů A-D-E. Opět uvádím několik příkladů spojů těchto tří akordů. Nejprve začínám tónikou (A dur) od základního tónu, následuje A dur od kvinty a poslední A dur od tercie. V dalším příkladu je cvičení na stejné tři akordy, jen se snažím neustále stoupat nahoru (viz noty). Ještě si podobnou kadenci, tentokrát třeba v B♭ dur, ukážeme na struně A (Příklad 1.3).
Určitě si zkuste vše zahrát s vaším basistou a poproste ho, aby vám hrál pouze základní tóny. Poslouchejte souzvuky a barvy mezi vaším nejnižším tónem a basou. Slyšíte sami, že není potřeba hrát vždy akord od základního tónu, navíc když máme basu, která nám ho nahradí. Výsledný zvuk je nejen daleko širší a barevnější, ale dá se říci, že i srozumitelnější. Těším se, až budeme dělat obraty septakordů :-) Samozřejmě můžete obraty můžete využít, i když budete hrát sami. Můžete si tak vytvořit hezké a zajímavé basové linky. Ani v base nemusíte mít vždy základní tón, ale o tom až později, nyní to berte pouze jako příklad použití. Podobným způsobem budeme později využívat různé obraty při hraní melodií v akordech.
Cvičení 2 - Durová sekvence, široká harmonizace
Ještě se dnes podíváme stejným způsobem na možnosti krásně znějící široké harmonizace. Použijeme rovněž postup I-IV-V (T, SB, D) v dur a ukážeme si postupně na všech strunách několik možností spojování těchto akordů. Na struně E jsem vybral tóninu C dur (Příklad 2.1), na struně A tóninu F dur (Příklad 2.2) a na struně D je to G dur (Příklad 2.3). Nejprve hraji tóniku od základního tónu, pak od kvinty a poslední od tercie. Dejte pozor na ruce, u některých hmatů je potřeba trochu více roztáhnout prsty. Pokud vás ruka bude bolet odpočiňte si a ruce protáhněte. Nejděte nikdy přes bolest. Také byste neměli ruce příliš namáhat, pokud jsou studené.
Domácí úkol
Zkoušejte si kadence na všech strunách a hledejte všechny možnosti. Určitě přijdete na řadu zajímavých akordových spojů. Dobrým cvičením může být vzít si svoje písničky, kde kvintakordy používáte, a zkoušet hledat nové spojení a poslouchat, jak vše zní. Snažit se zapamatovat si zvuk obratů a také zvuk jednotlivých spojů. Později se budeme vším zabývat daleko více do hloubky. Zatím si jen tak hrajte a zkoušejte, co by se s tím dalo dělat. Nechte se tím inspirovat a snažte se hledat nové cesty. Příště si ukážeme mollové akordy.