Destruktivní vs nedestruktivní práce s DAW
V testech a různých článcích o softwarových DAW (Cubase, Logic, Pro Tools, Sonar atd.) jste se již jistě dočetli o destruktivní, případně nedestruktivní práci s DAW. O co se jedná?
Destruktivní práce
Pod pojmem destruktivní práce rozumíme takové úkony, které vedou k ovlivnění nepůvodního (tedy nikoliv legálně získaného) zvukového materiálu. Mezi destruktivní práci patří tedy například neoficiální remixy dříve vydaných hudebních děl, k nimž nemáme autorská oprávnění. Destruktivní práci provádíme také v okamžiku, kdy stříháme zvukovou nahrávku, ke které nemáme autorská oprávnění (třeba střiháme zvuk k vlastnímu videu) nebo i jen v případě, kdy zvukově upravujeme (byť jen ekvalizujeme) cizí hudební nahrávku.
Nedestruktivní práce
Pod pojmem nedestruktivní práce rozumíme takové úkony, které nijak neovlivňují autorská práva ostatních tvůrců. Jedná se o autorské úkony, které provádíme na námi (nebo kolegy) oficiálně nahraném materiálu, oficiální remixy a podobně.
V okamžiku, kdy provádíme destruktivní úkony, vystavujeme se nebezpečí, že tyto úkony již nebude možné nikdy vrátit, tedy navždy už uslyšíme pouze námi provedené změny (ze všech zvukových zdrojů, včetně rádií, televizí, koncertů a dalších médií), a to i v případě, že tím nahrávku úplně zničíme (ať už nevhodnou ekvalizací, nevhodným remixem nebo špatným střihem). Tvůrci DAW takovým způsobem chrání autory proti neoprávněnému použití jejich nahrávek. V konečném důsledku se můžeme dostat i do časového vakua nebo naopak do časového opoždění, které je způsobené různými délkami originální a námi upravené nahrávky.