Baskytara - maximální využití jedné polohy při hře - baskytarový workshop

Vážení přátelé baskytarového vesmíru, povíme si, jaké výhody vám přinese znalost rozsahu každé polohy hmatníku baskytary. Zvýší vám to komfort vaší hry. Píši o tom, na základě mých zkušeností s mými žáky a kolegy, kteří zbytečně a nesmyslně hledali na hmatníku každý tón na téže struně. Máme začátek prázdnin, více času, tak pojďme si o tom povědět víc.

Baskytara - maximální využití jedné polohy při hře - baskytarový workshop
Baskytara - maximální využití jedné polohy při hře - baskytarový workshop

Baskytara má minimálně čtyři struny

Každá baskytara má minimálně čtyři struny. V základním postavení čtyř prstů levé ruky můžete zahrát čtyři půltóny vedle sebe. Čtyři struny a čtyři půltóny, to je dohromady šestnáct tónů. Říkám jim šestnáct „pastelek“. Vše, co si můžete dovolit v jedné poloze levé ruky zahrát.

A teď si odhalíme skryté možnosti a výhody tohoto prstokladu levé ruky. Kombinace prstokladu vám budou ihned k dispozici pro praktickou hru. Jsou to: stupnice dur, moll, pentatoniky, akordy dur i moll (intervaly do jedné polohy najdete v publikaci Škola hry na baskytaru). To vše vám poskytuje jedna poloha levé ruky na hmatníku. Při vytváření nových baskytarových linek se naučte vidět tyto tóny a kombinace přímo ve své mysli, bez nástroje. Nenechávejte se pak „překvapit“, co se vám to při hraní vlastně ozývá...

Jako příklad nám poslouží II. poloha. V Ukázce 1 jsou vypsané všechny tóny i enharmonické záměny. Enharmonická záměna je různé pojmenování jednoho tónu. Jednoduše například tón c# je zároveň tónem d♭. To samé políčko (II. poloha 3. prst) na baskytaře je pro oba dva tóny totožné.

 

Stupnice dur

Stupnice dur máte v každé poloze dvě. Ve II. poloze naleznete stupnici dur vždy 2. prstem C dur a G dur, žádnou jinou, viz Ukázka 2. Pak mixolydickou od tónu G, C a A. Ta ale má mezi 7. a 8. stupněm celý tón, viz Ukázka 3.

 

Stupnice moll

Stupnice moll najdete vždy od prvního prstu. Ve II. poloze tedy stupnici f# moll, h moll a pak od čtvrtého prstu stupnici a moll (moll jen přirozenou a harmonickou), viz Ukázka 4.

Baskytara - maximální využití jedné polohy při hře - baskytarový workshop
Baskytara - maximální využití jedné polohy při hře - baskytarový workshop

Pentatoniky a její obraty

Ty najdete ve II. poloze od tónů F#, G, G#, A, H, C, C# a D. Není možné je zde všechny vypsat, pro názornost jsou v ukázce uvedené dvě, viz Ukázka 5.

 

Akordy dur - II. poloha

Od tónů: G, A, C, D a F - Ukázka 6.

 

Akordy moll - II. poloha

Od tónů: fis, a, h, d a e - Ukázka 7.

Baskytara - maximální využití jedné polohy při hře - baskytarový workshop
Baskytara - maximální využití jedné polohy při hře - baskytarový workshop

Změna polohy

Když prstoklad levé ruky posunete o políčko jinam, systém vztahů všech těchto možností, intervalových poměrů, stupnic a akordů zůstává zachován, jen se jinak jmenují a píšou. Pokud levou ruku posunete o půltón výš do III. polohy, to, co jste se naučili ve II. poloze, se jen vše zvýší o jedno políčko. Tohle je dobré znát pro vaši praktickou hru. Pokud budete využívat možnosti a dostupnosti všech tónů polohy levé ruky, dá vám to stabilitu a jistotu při hře. Je dobré si všechny tyto možnosti „osahat“ a vše řádně zapamatovat. Tento způsob hry v jedné poloze můžeme také nazvat jako „hra v boxu“. Zahrajte si třeba dětskou píseň Běží liška k Táboru od tónů C a G ve II. poloze (budete vždy začínat 2. prstem levé ruky prstem) i od tónu A ve II. poloze (začnete 4. prstem). Zároveň si všímejte intervalů, z kterých je píseň složena. Můžete si píseň při hře i zpívat.

 

Sluchová analýza

Hrajte na baskytaru tóny a zkoušejte si je přímo i náznakově zpívat. Pokud se váš zpívaný tón liší od toho hraného, není v souladu vaše sluchová a intervalová představivost. Měli byste přesně vědět, jaký tón se pod kterým prstem levé ruky v dané poloze skrývá, co se po odehrání ozve. Perfektní intonační a intervalovou představivost dostanete hraním třeba známých dětských a lidových písní. Tomu všemu se říká sluchová analýza. Každý správný baskytarista by se sluchové analýze měl věnovat, vzdělávat se a zdokonalovat se v ní. Patří to k hudební „výbavě“ každého baskytaristy. Tyto znalosti využijete k improvizacím, vytvářením sól a uceleným hudebním kompozicím. I když teď hrajete ve II. poloze, posunete-li levou ruku o políčko nahoru (o půltón), všechno jen transponujete o půltón výš. Vše jinak zůstává stejné. Co se naučíte a zahrajete ve II. Poloze, transponujte do poloh ostatních. Vyzkoušejte si to.

Jediná poloha levé ruky vám může nabídnout obrovské možnosti, stabilitu, a variabilitu. Odměnou vám bude dokonalá hra velkého rozsahu v jediné poloze ve vyrovnané zvukové barvě, zlepšíte si techniku své hry hry a v neposlední řadě budete rychlí. A to není málo. Určitě to stojí za vynaloženou námahu. A máme tady prázdniny - máte tedy možnost více času věnovat právě baskytaře!

Veškeré dotazy pište na info@adamusmartin.com. Těším se na naše další setkání.

Psáno pro časopis Muzikus