12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Jak upravit akustiku
Akustika se v domácím studiu podceňuje nebo se vůbec neřeší. Má ale zásadní vliv na to, jaký zvuk jde do záznamu a co přesně slyšíme z monitorů. Akustická úprava v domácím studiu nás nemusí zruinovat, a přesto můžeme výrazně zlepšitvlastnosti zvuku ve studiu.
Místnost je stejnou součástí nahrávky jako třeba mikrofon nebo nástroj. Chování zvuku v každé místnosti musíme kontrolovat vhodnou akustickou úpravou. Proč tomu tak je?
Zvuk se v místnosti odráží od stěn zpět. Tyto odrazy způsobují jevy, které deformují to, co slyšíme. Přímý zvuk ze zdroje se míchá s opožděnými odrazy. Tyto odrazy přinášejí informaci o ambientu místnosti, tedy o její velikosti. Zároveň mohou na některých frekvencích způsobovat zvýšení nebo naopak snížení hlasitosti dané frekvence. Tím se deformuje čistý zvuk z nástroje nebo z monitorů. Představme si to jako kámen hozený do vody. Odražené vlny se buď potkávají s přímými a jejich energie se sčítá nebo naopak vlny jdoucí v protifázi se navzájem vyruší.
Zvuk má tři možnosti, jak se chovat. Může se odrazit, může být pohlcen nebo může být rozptýlen do více směrů najednou. Ve studiu chceme odražený zvuk kontrolovat. Proto se používají materiály, které zvuk dokážou pohltit a nepouštět jej dál. Naším cílem ale není úplné vytlumení. Místnosti chceme ponechat přiměřenou míru dozvuku, živost. Úplně suchá místnost vede ke špatným mixům.
Pokud je studio zároveň obývák nebo jiný běžně obývaný prostor, je složitější akustické úpravy zakomponovat tak, aby nepůsobily rušivě. Můžeme ale stále využít základních akustických pravidel.
Za prvé v akustice platí zachování symetrie. Takže např. je vhodné postavit monitory ve stejné vzdálenosti od bočních stěn. Tím dosáhneme u obou monitorů stejného času pro odrazu vln od stěny. Do akustiky se zapojují všechny povrchy, tedy i strop a podlaha. Nejhorším tvarem je místnost, která má tvar kostky, a je malá. Pokud to jde a místnost má obdélníkový půdorys, volíme takové umístění monitorů, aby hrály do delší strany místnosti.
Za druhé, pro zachycení zvukových odrazů je třeba dostatečná masu. Legendární plata od vajíček nefungují proto, že jsou tenká a zvuk projde skrz. Obzvláště pro basové frekvence je třeba použít materiál, který je dostatečné hutný. Tak nám mohou posloužit např. knihovny nebo sedačky. Těžké závěsy přes okna, která jsou velkou odraznou plochou. Péči bychom měli věnovat rohům, kde se sbíhají stěny, a bývá v těchto místech velký nárůst basů. Můžeme použít profesionální výrobky, jako pěny, basové pasti atd. Vždy věnujte pozornost tomu, jaké frekvence dokážou tyto materiály pohltit. Hlavně na basové frekvence nám běžné pěnové jehlany nestačí.