Yamaha Live Custom Hybrid Oak - nová řada bicích
Když se okolo roku 2000 objevila nová řada Oak Custom od Yamahy, vůbec jsem neváhal a tuto novinku si pořídil. Tehdy jsem hrál s Walk Choc Ice a silný a průrazný zvuk této soupravy byl přesně to, co jsem hledal. Následně se kvalita tohoto setu ukázala za mého působní v Blue Effectu a využití těchto bubnů i při natáčení live DVD Live and Life. O to více mě zajímala novinka Live Custom Hybrid Oak.
Yamaha v popisu této řady hovoří o tom, že rozšířila dynamický rozsah nových Live Custom Hybrid Oak se zdůrazněním jejich ataku a projekce zvuku. Nový, sedmivrstvý korpus s jednou vrstvou speciálního tvrzeného plastu (Phenolic) a zvýrazněním basů, přináší obrovskou sílu a artikulaci zejména při live produkci. Nová povrchová úprava založená na tradičním japonském procesu uzukuri zdůrazňuje přirozenou krásu dubového dřeva a dodává bubnům efektní vzhled.
Korpus
Koncept korpusu Live Custom Hybrid Oak je vlastně totožný s vlajkovou lodí firmy Yamaha, s řadou PHX, a podobný koncept je i u série Absolute Hybrid Maple. Vrstva speciálního tvrzeného plastu je střední vrstvou korpusu mezi jednotlivými vrstvami dubového korpusu. Yamaha byla průkopník v oblasti dubových bubnů. Použitím této kombinace se zvýšil dynamický rozsah nových souprav Live Custom a zvýraznil se jejich atak a projekce.
Zvuk basového bubnu
Závaží zvýrazňující basy. To je nový patent firmy Yamaha. Jedná se o závaží umístěné okolo šroubů mušle v místě jejich útlumu. Tím se eliminují nižší střední frekvence, což má za následek konkrétní, ostrý a soustředěný zvuk basového bubnu.
Povrchová úprava a mechanika
Tradiční japonská technika úpravy povrchu známá jako uzukuri byla upravena pro použití na korpusy bubnů. Při tomto postupu se měkké části v létech dřeva vybrousí a celý korpus se potáhne tenkou vrstvou černé barvy. Celá plocha korpusu je pak znovu broušena před nanesením finálního laku, což zdůrazňuje přirozenou krásu a vzor dubového dřeva. Vzhled bubnů je umocněn tmavě stříbrnými mušlemi a ráfky a také tmavou úpravou vnitřní strany korpusu. Silnější ocelové ráfky nabízejí silnější zvuk a ostřejší odezvu, mušle Absolute Lugs dodávají bubnům exkluzivní vzhled. Basové bubny jsou vybaveny litými úchyty obruče. Mají speciální izolační vrstvu, aby nebyl tlumen zvuk basového bubnu.
Držák floor tomu je navržen tak, aby pevně svíral nohu, aniž by ji poškodil, šetřil čas při montáži a poskytoval optimální kontrolu uvolnění nohy floor tomu.
Nový držák tomů YESS III je evoluční krok ve vývoji od držáku YESS II. Ještě více snižuje akustické tlumení. Držák YESS III umožňuje volnější vibraci korpusu, přičemž je uchycení tomů dost pevné a stabilní.
Test
Bubny jsem nejprve testoval s klasickými průhlednými blánami Remo Emperor, se kterými se souprava dodává. Potom jsem jako druhou variantu použil Remo Emperor Coated. Při použití s průhlednými blánami byl zvuk velice průrazný a atak opravdu dost pronikavý. Přesně jak se píše ve zvukových specifikacích této soupravy. Dozvuk jsem nechal trochu delší, jelikož použité tomy byly 10 x 7, 12 x 8 a floor tom 14 x 11. V tomto případě mi dozvuk více vyhovoval, a protože byl náběh zvuku rychlý, dozvuk dával mohutnost tónu každého úderu. Velmi dobře fungovaly bubny ve všech spektrech dynamiky.
Basový buben byl o rozměrech 20 x 16. Tady bylo znát, že je to menší průměr, a zvuk měl vyšší ladění. Hodně se zde projevoval nasucho bez nazvučení použitý patent. Zvuk basového bubnu se zdál spíše vyšší, jako by mu chyběly basy, ale bylo to právě způsobeno potlačením nižších středů na basových bubnech kvůli novému patentu. Při nazvučení soupravy to bylo spíše předností a zvuk doslova s použitou blánou Remo P3 Clear vyrážel žaludek z těla. Myslím, že s použitím třeba Powerstroke 2 by byl zvuk bubnu basovější. Jako druhou variantu jsem použil pískované Emperory. Při použití těchto blan se zvuk trochu zakulatil a nebyl až tak agresivní v přímém porovnání s předchozí blánou. Ale přesto se nezapřel charakter dubového dřeva. Velmi dobře zafungovalo jak nižší, tak i vyšší ladění. Přece jen pískované blány dovolují více zvukových možností.
Závěr
Celkově musím konstatovat, že mé očekávání v porovnání s původními Oak Custom bylo splněno. Bubny si zachovaly svůj charakter jasného, ostrého a hlasitého zvuku. Není to úplně souprava do jemných hudebních stylů a například akustického jazzu. Jedná se spíše charakterem o rockovou soupravu, která dostatečně splňuje požadavky pro live situace, ale i pro studio. Právě při nazvučení se ukážou přednosti této soupravy. Použití hybridního korpusu přineslo své ovoce přesně jako u jiných řad od firmy Yamaha a dodalo této řadě jasnější zvukový charakter.
Info:
Yamaha Live Custom Hybrid Oak je nová řada bicích se silným a průrazným zvukem. Cena je 78 413 Kč
Plus:
jasný ostrý zvuk
využití live i ve studiu
závaží zvýrazňující basy
Uzukuri
Mínus:
spíše jen rocková sada
Technická specifikace
korpus | Oak/Phenolic Hybrid 7 vrstev 7,3 mm (TT, FT), 7 vrstev 8,8 mm (BD) |
ráfky TT/FT | 2,3 mm Dyna Hoop (tmavě stříbrné) |
mušle | Absolute Lug |
hrany korpusu | 45 °/R1.5 |
blány TT/FT | hrací: Remo Clear Emperor, rezonanční: Remo Clear Ambassador |
blány BD | přední: Remo P3 Ebony, hrací: Remo P3 Clear (18“ BD) |
mechanika tomů | YESS III System |