Waldorf Kyra - osm syntezátorů v jednom
Název (čti kyra, nikoliv kajra) je odvozen z řeckého Kyria = vládkyně. Nástroj prošel sice relativně krátkým, leč o to bouřlivějším vývojem. Jeho přímý předchůdce se nazýval Walkyrie a předvedl v roce 2018 na Musikmesse ve Frankfurtu jeho tvůrce Manuel Caballero. A právě tam přišel šéf Waldorfu Joachim Flor na myšlenku, že by bylo fajn, kdyby Manuel převzal část vývojového týmu Waldorfu, a společně přepracovali Walkyrii na nový, skvělý modul virtuálně analogového syntezátoru pod křídly Waldorf. Což se povedlo a Kyra zazářila už na NAMM Show 2019.
Waldorf Kyra stručně
Jde o pěkně a řemeslně kvalitně zpracovaný, virtuálně analogový syntezátor s elegantně designovaným panelem. Jeho provedení je bytelné, ukryt
je v ocelovém boxu. Je to reálně multitimbrální nástroj s osmi nezávislými party, z nichž každý je v podstatě samostatným 32hlasým syntezátorem. Každý z nich má vlastní zvukové zdroje, multiefekt s devíti efektovými moduly a arpeggiatorem. A také vlastní stereo výstup (Out A/B/C/D). Jeho polyfonie je tedy 128 hlasů. Nástroj je originální zejména v tom, že používá FPGA architekturu s programovatelnými hradly (blíže viz box). Rozumí si s každým známým softwarem pro DAW, audio signál zpracovává v kvalitě 24 bitů/96 kHz, s možností downgrade na 48 kHz. Spuštění operačního systému nástroje nabíhá pouhých pět vteřin! Neuvěřitelné a nesrovnatelné.
Panel
Ti, kdo se pohybují mezi syntezátory už nějakou dobu, mi dají za pravdu, že inspirace u konkurenta Access Virus (u decentních verzí TI Polar/Snow i barevně) je očividná. Což samozřejmě není nástroji ke škodě. Virus vždy byl (a stále je) mezi hudebníky ceněným a oblíbeným nástrojem, s originálním zvukem a možnostmi.
Displej najdete v horní části panelu, je černobílý, typu OLED, 256 x 64 pixelů. Znaky jsou výrazné, ostré, snadno čitelné z libovolného úhlu, bez ohledu na okolní osvětlení. Řádky rolují nahoru a dolů ve víceřádkových menu. Tři až pět řádků je dáno aktuální velikostí znaků na hlavním řádku. Všechny parametry jsou na panelu při hraní dostupné v reálném čase.
Zadní panel
Obsahuje krom napájení trojlístek MIDI In/Out/Thru, čtyři stereo výstupy jednotlivých partů (Out A/B/C/D), sluchátkový výstup a konektor USB 2.0. Tento USB konektor však přenáší jak MIDI, tak audio signály.
Co je to FPGA? Field programmable gate array je obvod umožňující přizpůsobit si jeho vlastnosti podle potřeby klienta a jeho aplikace. Obecně lze programovatelné prvky označit jako PLD (programmable logic device) a podle struktury je rozdělit do tří skupin. Nejnovější, třetí skupinou pak jsou právě prvky FPGA. Jsou nejobecnější a nabízejí nejvíce logických možností. Jsou velmi variabilní, umožňují např. propojit signály sousedních prvků i bez propojovací matice. Obvykle využívají dva druhy smyček za účelem obnovení charakteristiky hodinového signálu (PLL podle fáze nebo DLL podle zpoždění) s možností násobení a dělení frekvence signálu.
Zvuková výbava
Je vskutku masivní. Jen u připravených zvuků (tzv. patchů) totiž mluvíme o 26 bankách, přičemž každá z nich obsahuje 128 uložených patchů. Celkem je tedy k dispozici hned po vybalení 3328 zvuků. Prvních sedm bank je typu user, takže si je může uživatel libovolně přepsat příkazem Store, protože jsou typu RAM. Ostatních 19 bank je typu ROM, tedy je přepsat nelze, pouze vyvolat a použít. Případné úpravy na panelu se bez uložení do banky User po vypnutí nástroje nenávratně ztratí. Nemusíte však kopírovat jen jednotlivé zvuky, ale rovnou celé banky. Každý jednotlivý patch je adresovatelný pomocí MIDI příkazů Bank Change a Program Change.
Výbava oscilátorů, LFO
Každý vzorek může využívat až deset oscilátorů. Umíte si to představit? A ještě hutnější zvuk a presence zaručí režim Dual Voice Mode. Wocogou? Jedná se o dvě skupiny oscilátorů (Osc Group 1/2), a každá má dva nezávislé suboscilátory Sub 1/2. Se čtyřmi volitelnými tvary křivky a dvojí rozdílnou výškou, kterou je možné rozladit v rozmezí jedné oktávy. Mezi nimi si můžete hrát s kruhovou a frekvenční modulací. K tomu můžete přepínat z režimu Wave Mode (VA model syntézy, který má výhodu v jednoduché zvukové konstrukci díky intuitivní subtraktivní syntéze) na režim Hypersaw Mode se speciálním algoritmem, zahrnujícím šest reálných, skvěle znějících oscilátorů. Co je však nejzajímavější, že nahrazují dvě skupiny oscilátorů režimu Wave Mode jediným kombinovaným zvukovým zdrojem, který řídí toliko dva parametry - Hypersaw Intensity a Hypersaw Spread (s geometrickým průběhem rozladění). Každopádně režim Hypersaw - na rozdíl od násobných, harmonicky bohatých pilových vzorků neboli parciálů, ve speciálních algoritmech - nabízí charakteristické zvukové plochy, vhodné pro nejširší možné využití. Od řezavě průrazných leadů, po přepychové, plynule proměnné plochy padů. Vezmete-li v úvahu zdvojnásobení v režimu Dual Mode, má Hypersaw k dispozici dvanáct reálných oscilátorových zdrojů, navíc v širokém a nastavitelném stereo poli.
Pokud se týká LFO (nízkofrekvenční oscilátor, low-frequency oscillator), jsou tři. Pracují se 128 vzorky ve stereu, v konfiguraci mono, poly, random i plošně (quadrature). Podobně jako obálky jsou dostupné v matici Mod Matrix a poslouží také jako synchronizační signál MIDI Clock.
Výbava filtry
Jistě mi dáte za pravdu, že zvuk syntezátoru je z valné části určován flexibilními filtry. Kyra je nabízí ve dvou variantách. Populární filtry druhého (12 dB/oktávu) a čtvrtého (24 dB/oktávu) řádu, obojí v konfiguraci Low Pass, Band Pass a High Pass. Celkem lze nakonfigurovat až 128 filtrů pro single nebo dual paralelní (Dual Filter) schéma ve stereu.
Obálky (envelopes)
K vašim službám stojí v pozoru tři generátory obálek ADSR (attack, decay, sustain, release). A to VCA (napěťově řízený zesilovač), VCF (filtr), a třetí lze nakonfigurovat libovolně. Všechny mají velmi rychlou odezvu a jsou dostupné v modulační matici Mod Matrix, s možností nasměrování na neuvěřitelných osmnáct destinací (šest kanálů po třech destinacích).
Arpeggiator (ARP)
je nedílnou součástí každého partu, se 128 presetovými patterny. Samozřejmě jej lze synchronizovat s hodinovým signálu MIDI Clock a má čtyři hlavní režimy: Up, Down, Random a ChordsVzhledem k tomu, že jsou integrované do patchů, jejich nastavení se také ukládá společně s nimi. Využijete je nejen při živém hraní, ale i ve studiových kompozicích.
Krom toho
Neschází populární a nezbytné portamento u mono leadů, s podrobným nastavením náběhu, dozvuku či kteréhokoliv z parametrů. A co mne mile překvapilo, je zde i funkce MTS Support (MIDI Tuning Standard), tedy mikroladění! Což znamená, že se Waldorf přidal k několika málo výrobcům (na čele s Korgem), kteří mikroladění u svých nástrojů podporují a tím se odlišují od hlavního proudu.
Efektové jednotky
Nabízejí třípásmový EQ, formant filtr, limiter na vstupu i výstupu, distortion, delay, šestistupňový phaser, chorus, flanger a stereo reverb.
Závěrem
Kyra se svou výbavou řadí mezi nejvýkonnější syntezátory na dnešním trhu. Vzhledem k důslednému využití rozsáhlých možností tvorby zvuku dokážete vyrobit naprosto ojedinělé a zcela nové zvukové plochy. Ve spolupráci s arpeggiatorem tak získáte vskutku neotřelé zvuky, využitelné pro nejrůznější účely. Za rozumnou cenu tak získáte nabušeného parťáka do studia i na živé hraní. USB kabel zajistí audio/MIDI komunikaci s libovolnou DAW s operačním systémem MacOS i Windows. Čtyři stereo výstupy ocení zvukaři, jelikož u každého z nich mohou v mixu zpracovat jeho vlastní úroveň, panoramu či EQ. Robustní ocelové šasi nástroj ochrání i při náročném zacházení na turné.
Info:
Waldorf Kyra je vlastně osm syntezátorů v jednom. Je to originální experiment, u kterého výrobce vsadil na vizionáře, a vyšlo to. Ten komplexní zvuk vás přilepí na zeď. Na dnešním trhu je jen pár zvukově srovnatelných konkurentů, avšak za výrazně vyšší cenu. Kyra nadchne programátory i producenty, kteří potřebují oživit své nahrávky neotřelým zvukem. Cena je 55 990 Kč.
Plus:
rychlý nástup při zapnutí (5 s)
robustní provedení v ocelovém šasi
kvalitní ovládací prvky na panelu
jednoduchý update na vyšší verzi OS (vyzkoušeno)
Mínus:
Zatím neexistuje SW Editor.
Technická specifikace
syntéza | virtuálně analogová |
hlasy | 128 polyfonie/8 partů |
multi konfigurací | 128 |
audio | 24 bitů/96 kHz |
výstupy | 4 stereo 6,3mm jack plus 1 sluchátkový |
paměť | 128 zvuků x 26 bank (A–Z) |
USB | 2.0 Host/MIDI/Audio 2.0 |
MIDI | In/Thru/Out |
generátory obálek | 3 plus 3 LFO |
filtry | LP/BP/HP, 12/24 dB/oktávu |
režim | Dual Voice Mode |
Arpeggiator | 128 presetů |
displej | 256 x 64 pixelů |
šasi ocelové | |
rozměry | 440 x 305 x 85 mm |
hmtnost | 5,7 kg |