Universal Audio Apollo 16 - profesionální zvuková karta
Universal Audio Apollo 16
Rovnýma nohama do extraligy
Věcičky od Universal Audia vypadají, jakoby vypadly ze stroje času nastaveného na dvě protichůdné hodnoty: Retro design s technickými parametry z budoucnosti.
V hangáru
Úvodní věty nemají být snahou o parafrázi slavné hlášky „... země, kde zítra znamená včera...“, ale konstatování, že Apollo 16 je fajn. Jednotka v sobě integruje efektovou jednotku DPS a audio rozhranní 16 vstupů x 16 výstupů připojitelných přes konektor DB25. Rozlišení je nekompromisní: 192 kHz na 24 bitů. Čip je ve verzi Quad (tedy čtyři procesory). Toto celé vyžaduje odpovídající železo, je důležité si předem zkontrolovat, zda náš Apple nebo PC bude Apollu stačit. Připojuje se přes Firewire 800 anebo lze dokoupit rozhranní Thunderbolt.
Máme tedy před sebou systém, který nám má pokrýt vše, co budeme ve studiu potřebovat, od AD/DA převodníků po jednotku DSP na spouštění plug-inů.
Aerodynamika
Karta vypadá po všech stránkách luxusně. Stříbrná barva spolu s VU metry je navýsost elegantní. Racková ucha nejsou odnímatelná. Tělo je perforované, takže je vidět dovnitř. Na plošných spojích je několik problikávajících LED diod. Uvnitř není větrák, karta pracuje potichu. Kartu nelze přímo dát do sítě, je nezbytný zdroj velký jako ty klasické které máme k notebooku. Potěší dostatečně dlouhá přívodní šňůra. Po zapnutí se prosvětlí logo UA na čelním panelu, proběhne efektní probliknutí diod LED metru. Hlavní kolečko je efektně podsvětleno zelenou nebo červenou barvou signalizující míru otočení.
Kromě stručného instruktážního manuálu (navštívit web je nutností už kvůli registraci plug-inů) je v krabici katalog efektů UA vyvedený na elegantním křídovém papíře. Součástí balení není žádný break out kabel, ten je nutno si obstarat.
Kdo by v této souvislosti nezmínil legendární kosmický program NASA? Určitě doporučuji knihu Tomáše Přibyla Poklady kosmonautiky nebo jeho přednášky, které najdete na netu. Hodně dobré jsou Po stopách programu Apollo anebo Kritické okamžiky sovětské kosmonautiky. Stojí to za poslech!
Vestibulární aparát
Na čelním panelu je šestnáct desetisegmentových LED ukazatelů úrovně. Uživatel si přepíná, zda zobrazují vstupy nebo výstupy. Zcela napravo jsou dva segmentové sloupečky ukazující úroveň hlavního výstupu.
Po instalaci softaru se dostaneme k aplikaci Console, koncipované jako klasický mixpult. Všechno zásadní nastavení se odehrává právě zde. Je přehledná a rychle se na ni dá zvyknout. Po opětovném zapnutí si pamatuje poslední nastavení.
V ceně Apolla 16 byl balíček zvaný Analog Classics Bundle, který obsahuje čtveřici: -LA2A Classic Audio Leveler, 1176LN / 1176SE Classic Limiting Amplifiers, -Pultec EQP1A , Realverb Pro . Ale občas se naskytnou promo akce, v rámci kterých se dá získat i něco navíc.
Velkým plusem UA jsou jejich dodávané plug-iny. Ty už si vydobyly své pevné místo pod digitálním sluncem. Doporučuji např. testy Víti Křivánka na stránkách Muzikusu (č. 6 a 7/2012), kde se jim podrobně věnuje. Lze je routovat prostřednictvím ovládací konzole a efektovat například zvuk do sluchátek v reálném čase při nahrávání. Anebo si efekty navěsíme v našem DAW tak, jak jsme normálně zvyklí.
Proklamovaná latence 1,1 ms se týká nejvyšší vzorkovací frekvence 192 kHz. Na 44,1 kHz naměříme zhruba dvojnásobek. Pokud jsem používal plug-iny normálně v DAW, pak se mi latence pohybovala zhruba kolem deseti milisekund pro vstupy, respektive pěti pro výstupy, v závislosti na nastavení bufferu.
Druhou kosmickou
Při práci se systémem se potvrzuje, že tady jsme prostě v úplně jiné lize, než na jakou je většina muzikantů od digitálního zvuku zvyklá. Ať jde o mikrofon nebo linku, zní to přesvědčivě. Vstupy mají, stejně jako převodníky, svoji kvalitu. Ne, ten rozdíl není nijak zásadní při nabrání jedné nebo dvou stop. Ale když se postupně nabírají tracky, celkový zvuk to tam prostě má.
Hodilo by se, kdyby na těle bylo více ovladačů, minimálně sluchátkové výstupy s regulací. Práce s myší není to pravé, nějaká hardwarová konzole se jeví nezbytností. Využití plug-inů naživo při nahrávání je něco, na co si člověk velmi rychle zvykne. O to těžší je přistání do reality, kde nejde o běžnou věc.
Celý test by tak bylo možné shrnout do vět: Není nutné podrobně rozebírat, jak to funguje, co všechno to umí a jak se to ovládá. Protože to funguje skvěle, umí to skoro všechno a ovládá se to logicky a intuitivně.
První počítačové rozhraní Apollo od UA bylo představeno v roce 2012.
Přistáváme
Je toho hodně, co test nepostihne. Například, že karty Apollo 16 jde spojit dohromady (systém master - slave). A že spolu se zdvojnásobením vstupů a výstupů tak získáme i více výpočetního výkonu. U tak rozsáhlého systému, jakým Apollo 16 je, není úplně reálné detailně testovat vše, co dovede. Prostě jsme se jen pokusili „říci“, že něco takového existuje. Ostatní zkoumání je na nás (slovy klasika: „... a hlavně teda na vás.“. Mrkněte na web, informací a podkladů je skutečně hodně.
Info:
Universal Audio Apollo 16 je zvuková karta 16 x 16 a DSP se základním balíkem plug-inů UA. Rozhranní FireWire či Thunderbolt. Cena je 78 990 Kč.
Plus:
promyšlená koncepce kompletního studiového řešení
technické parametry
integrace s DAW
kvalita plug-inů UA
realtime UAD processing
Thunderbolt (byť příplatek)
Mínus:
minimum ovládacích prvků na kartě
problematické zřetězení s jiným typem Apolla, než je Apollo 16 (platí v době psaní testu)
chybí MIDI
break out kabel by mohl být součástí balení
nutný externí zdroj (součást dodávky)
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
FireWire 800 | 2x IEEE 1394b |
Thunderbolt | za příplatek volitelná karta 2x Thunderbolt |
A/D – D/A převod | 44,1/48/88,2/96/176,4/192 kHz |
Bitová hloubka | 24 bitů |
AD | 16 kanálů současně |
DA | 18 kanálů současně |
Vestavěná jednotka DSP/FX | 1x UAD–2 QUAD |
Audio vstupy | 16x |
Konektory audio in | 2x DB25 |
Dynamický rozsah | 119,25 dB (A) |
SN Ratio | 119,25 dB (A) |
THD + Noise | -112 dB @ -1 dBFS |
Frekvenční rozsah | 20 Hz–20 kHz, ±0,05 dB |
Přeslech | -138 dB |
Vstupní impedance |
10 kΩ |
Audio výstupy | 16x |
Konektory audio out | 2x DB25, 2x XLR (monitor out) |
Dynamický rozsah | DB25: 118,5 dB (A), XLR: 115 dB (A) |
SN Ratio | DB25: 118,2 dB (A), XLR: 115 dB (A) |
THD + Noise | DB25: -107,5 dB, XLR: -105,5 dB |
Frekvenční rozsah | 20 Hz až 20 kHz, ±0,05 dB |
Přeslech | -120 dB |
výstupní impedance | 600 Ω |
Stereo level balance | ±0,01 dB |
Gain | +4 dBu nebo -10 dBV (lze přepínat po párech) |
Digitální I/O | AES/EBU 1x XLR stereo in, 1x XLR stereo out |
MADI | 1x Dual optical SC-Plug (ISO/IEC 9314-3) |
Word Clock I/O | 1x BNC |
Sync Mode | Internal, Word Clock, AES/EBU |
Počet mikrofonních pre-ampů | 0 |
MIDI I/O | není |
Rozměry | 1U; 48,3 x 4,5 x 34,9 cm |
Hmotnost | 4 kg |
www: