Toft Audio Designs ATC-2 - dvoukanálový zesilovač, kompresor a ekvalizér v jednom
Toft Audio Design je poměrně novým jménem v profesionálním průmyslu, avšak za jejími produkty stojí Malcolm Toft, studiový inženýr s kreditem spolupráce se jmény kalibru The Beatles (Hey Jude), Davida Bowieho (Space Oddity), Jamese Taylora a jeho prvního alba nebo tří alb T-Rex.
Podobného věhlasu se dočkal i jako zakladatel Trident Audio Developments nebo jako designér studiových mixpultů z ranných 70. let, mj. řady class A, Series 80, TSM a Series 65, které jsou dodnes na trhu ceněny. Jeho aktuální práce, pult 980 pod křídly MTA, představuje mimořádný úspěch v podobě mnoha instalací v profesionálních nahrávacích studiích doslova celého světa. V dnešní době masivní digitalizace nahrávací technologie je rozhodujícím prvkem ošetření původního zvukového zdroje už při jeho nabírání v nejvyšší možné kvalitě. Toto prvotní ošetření se zdá být analogovou cestou mnohem muzikálnější a šetrnější, avšak za cenu nekompromisního přístupu ke konstrukci a výběru součástek.
Popis
ATC-2 je kombinací dvoukanálového mikrofonního/linkového zesilovače, FET kompresoru a čtyřpásmového ekvalizéru. Je navržen ke zpracování stereofonního signálu, ale i k všemi funkcemi odlišnému nastavení dvou zvukově nezávislých kanálů. Ve studiovém "patchi" zabere výšku 2U a upozorní na sebe skvělým vintage designem s dominujícími kulatými VU metry. Čelní panel je stříbřitě hliníkový s masivními otočnými ovladači a stylově do panelu "potopenými" přepínači, nachází se zde i jackový Instrument vstup. Zadní panel je střídmě vybaven mikrofonními (XLR) a linkovými (XLR symetrický, jack - nesymetrický) vstupy a výstupy, a pak už jen zdířkou s pojistkovou šachtou pro síťové napájení od 115 do 230 V.
Konstrukce
Ve jménu výše zmíněné kvality je pochopitelné, že všechny tři sekce ATC-2 vycházejí z osvědčených designů Malcoma Tofta. Mikrofonní zesilovač je například identický se vstupním modulem jeho nejdražších současných pultů s extrémně nízkým šumem, blížícím se teoretické nule, širokým rozpětím vstupních signálů, či frekvenčním rozsahem překračujícím 40 kHz (!). Sekce kompresoru a ekvalizéru jsou naopak převzaty z vintage designů Trident s unikátním zvukem 70. let. Kompresor ATC-2 je založen na technologii komprese pomocí FET tranzistorů, které jsou dnes však na rozdíl od používaných opto, VCA nebo některých lampových systémů mnohem nákladnější. ATC-2 není limitérem, maximální kompresní poměr jde, stejně jako u podobného FET - legendárního Urei 1176 - nastavit na 12:1. Funkce treshold zde chybí, je svázaná se vstupním regulátorem Gain, jež je jako jediný z ovladačů vybaven "skokovým" krokem, což usnadňuje preciznost jeho nastavení, případně znovunastavení. Ekvalizér je vybaven muzikálně posazenými korekcemi typu "shelving" na basech a výškách a dvěma parametrickými korekcemi s laditelnou frekvencí v oblasti nižších (100 Hz-1,5 kHz) a vyšších středů (1 kHz-15 kHz), zdvih je u všech korekcí stejný +/-15 dB.
Hodnota "shelvingu" je zde velmi výhodně přepínatelná ve dvou polohách, na výškách je to 8 kHz/12 kHz, na basech 60 Hz/120 Hz. Součástí ekvalizéru je přepínačem aktivovatelný, ale jinak neregulovatelný úzký filtr na 50 Hz.
Zvuk
Test proběhl ve studiu porovnáním identické úpravy záznamů zpěvu, bicích a basové kytary přístroji Aphex Compellor, Urei-Řípa 1176, BSS, DBX a DOD. Zvukový projev ATC-2 se dá charakterizovat dvěma P - preciznost a průzračnost. Na rozdíl od mnoha konkurentů opravdu "řeže" účinně a bez "třísek" v podobě různého "dýchání" či "pumpování", stlačení je vždy velmi čisté bez zabarvení výsledku. Neutíkají mu některé rychlé, transientní špičky a i při výrazném stlačení si zvuk zachovává jiskru a švih. Při úpravě záznamu bicích se skvěle uplatní velmi rychlá reakce a jinak nevýrazný virbl má najednou jakýsi sametový mlask, zatímco u basové kytary se výborně uplatní pozdější doba náběhu Attack, a ani velmi rychlý Release nezpůsobí zvlnění, nebo dokonce zkreslení tónu. U zpěvu se hodnoty Attack a Release pro nejvhodnější kompresi zastavily někde vprostřed drah ovladačů, což považuji za dobrý signál. Podobnou razantní, ale precizní reakci jsem přímým porovnáním různých kompresorů zaznamenal jen u Řípovy kopie Urei 1176, ale ATC-2 má navíc zřetelnou větší průzračnost na vysokých frekvencích. Každý z těchto zdrojů zněl po kompresi výrazně lépe, pomocí ekvalizéru je možno toto zlepšení ještě umocnit. Velmi vřele proto doporučuji ATC-2 nejen pro záznam, ale i následnou úpravu nahraného materiálu v průběhu mixu. Svým skvělým odstupem -128 dBu (150 ?) ve velmi vyrovnané frekvenční charakteristice 20 Hz-20 kHz v tolerančním poli +/- 1 dB je výtečnou volbou pro náběr jakéhokoli zvukového zdroje, ale svoji pověst by docela určitě potvrdil i v masteringovém řetězci při finální úpravě smíchaného stereo materiálu.
Info:
ATC-2 je kombinací dvoukanálového mikrofonního/linkového zesilovače, FET kompresoru a čtyřpásmového ekvalizéru. Doporučená maloobchodní cena je 33 690 K4 včetně DPH.
Plus:
zvuková kvalita
zpracování
koncepce
vzhled
Mínus:
neúplný popis drah ovladačů kompresoru (pouze krajní hodnoty)
Technická specifikace:
frekvenční rozsah: mic/inst./line20 Hz-20 kHz +/-1 dB
zkreslení: mic/inst/line < 0,05 % THD; compressor < 0,5 % TH
zisk: mic/inst/line60 dB/36 dB/-16 až 30 dB
šum: mic< -128 dB ref 150 ? (20 Hz-20 kHz); line< -75 dB (eq in, 20 Hz-20 kHz); < -70 dB /comp. in, 20 Hz-20 kHz)
impedance: vstup mic/inst/line>1,2 K?, bal/100 KOhm, unbal/15 KOhm, el. bal; výstup XLR/jack< 100 ?, el. bal/100 Ohm, unbal