Tech 21 NYC Bass Boost Fuzz - analogové zkreslení pro baskytaru
Pokud znáte efekty Tech 21 jen z obrázku, překvapí vás, že ve skutečnosti je jejich šasi menší, než to na fotografiích vypadá. Objevili jste tím první přednost stompboxu: nezabere moc místa v pedalbordu. Rozměrem odpovídá řadě menších efektů Electro-Harmonix, jako jsou Pulsar nebo třeba Bass Big Muff, krabička Tech 21 je jen o nějaké dva milimetry širší a delší. Stompbox má příjemný matný hrubý barvený povrch.
Kromě rozměru mne Bass Boost Fuzz překvapil také tím, že má dva nášlapné spínače. Čekal jsem fuzz pedál, ale co je tohle? Bystřejší basáci ale už této chvíli vědí: jeden spínač odpovídá slovu v názvu efektu „boost“ a druhý slovu „fuzz“. Pojmu „bass“ nedělá ostudu ani jeden.
Na co ale šlapat dřív?
Byl jsem trochu líný nechat si poradit manuálem (navíc pouze anglickým), a tak jsem krabičku ihned zapojil. Postačil mi k tomu obyčejný devítivoltový adaptér od jiných efektů, na kterém jsem jen nastavil tu správnou polaritu. Součástí balení adaptér není, použít lze samozřejmě i baterii.
Se zapojeným Bass Boost Fuzzem jsem se velmi rychle zorientoval: Levé tlačítko, přestože nám to designéři z Tech 21 na krabičku nenapsali, spíná funkci boost. Na potisku šasi je malá nápověda: potenciometr Boost je graficky propojený s jednou ze dvou červených kontrolek (s tou vlevo). Po chvíli otáčení zjistíte, že k tomuto nožnímu snímači patří právě a jen tento knoflík. Teď už je snad všem jasné, co tato část efektu dělá: Vybudí signál vaší basy a pošle do aparátu mnohonásobně víc síly, než aparát čeká, a ten se, možná překvapen, podle toho zachová. A řeknu vám, že rozsah boostu jej šetřit nebude. Podle návodu zesiluje signál až o 21 dB.Zbývající čtyři knoflíky, tedy ty v horní řadě, obhospodařují funkci Fuzz, kterou basák spouští pravým nožním spínačem. Designéři potenciometry seřadili podle jejich atraktivity, zdá se.
Zleva: Level - tedy jak hlasitý bude zapnutý Fuzz. Tone - odpovídá takto názvu na běžných zkreslovacích efektech, otočením doleva přidá zvuku více basů a ubere výšek a otočením doprava zvuk probarví přesně naopak. V levé půlce potenciometru Tone efekt více basově huhlá a v té pravé více fuzzově jiskří. Drive netřeba představovat, je to míra zkreslení. Zkresluje už na nule, se zapnutím efektu už téměř nevykroutíte zvuk blízký zvuku čistému. Ovšem už na nule efekt zkresluje velmi příjemně a použitelně: ještě to není ten fuzz, který rozklepává aparát i okenní tabulky a trápí hráče nekonečným sustainem, ale už začíná zapalovat pod kotlem. Pokud chcete opravdu minimálně zkreslený zvuk, pomůže jeden ze čtyř příkladů nastavení, jaké nabízí přiložený stručný manuál. Doporučuje natočit Level, Tone a Drive úplně na nulu a poslední +Clean na maximum. Takovému nastavení říkají u Tech 21 Pump Up the Bottom a skutečně, není to ještě zkreslená basa, je to ale materiál na přípravu pěkně dunivého groove.
B. Andrew Barta
Zakladatel Tech 21 má pro nás povědomé jméno, B. Andrew Barta. Pochází totiž z Maďarska. Od mládí se chtěl živit jako muzikant, ale jeho otec na něj tlačil, aby vystudoval něco pořádného. Proto si Andrew zvolil elektroniku, aby se mohl hrabat v kytarových aparátech. Muzikou se živil v Maďarsku, v Německu, kam odešel v roce 1981, a pak i v USA, kam odjel rok na to. Ve Státech si kromě hraní vydělával opravováním a modifikováním zesilovačů. Vylepšoval i své vlastní kytarové vybavení a přitom objevil technologii analogového napodobení zvuku aparátů a reproboxů, kterou později nazval SansAmp. Výrobcem se stal jen proto, že žádná ze zavedených firem od něj nechtěla jeho technologii koupit.
Přejete si vědět, co v hantýrce u „Techů“ znamená Sabbat Sickness, tedy název dalšího z příkladů zvuku? Inu fuzz v tom nejdrzejším provedení. Písničku babičce s tímhle zvukem nezahrajete.A konečně funkce +Clean. Název napovídá, že ke zvuku zkreslenému fuzzem přidá otočení potenciometru zvuk čisté basy. Úžasné! Pro koho by byl samotný fuzz příliš chemický, má tady nástroj, jak udělat výsledný tón přirozenějším. A zároveň přidává zvuku hutnosti. V důsledku funkce při otočenému do vyšších poloh vytváří zvuk dvou bas hrajících unisono. Působí to, jakoby vaše lepší já hrálo na čistý zvuk baskytary a potkávalo přitom temné alter ego, které se před zapojením efektu Bass Boost Fuzz skrývalo v podvědomí. Výsledkem téhle psychoanalýzy je hutný silný a burácivý zvuk. Funkce +Clean je na celé této hračce to nejzajímavější. Vyzdvihuje efekt na vyšší úroveň, než kde se pohybují běžné fuzz efekty. A další kredit mu přidává dodatečná funkce Boost, kterou lze používat zcela nezávisle na zkreslení, ale i dohromady. Koneckonců na hogo fogo úrovni je celý efekt i cenou.
A něco závěrem...
A teď ještě dvě poznámky, která vrátí na zem čtenáře dosud příliš unešené recenzí. Ne všechno, co si doma při nízké hlasitosti nakroutíte, budete moci použít při živém hraní. Při vyšších úrovních totiž, přirozeně, zapnutý efekt spustí zpětnou vazbu. A druhá poznámka pro tradicionalisty z hnutí true bypass: Bass Boost Fuzz je celoanalogová krabička, která využívá zkušenosti firmy Tech 21 s jejich ojedinělou technologií SansAmp, která analogově napodobuje lampové aparáty. Ovšem na true bypass, tedy průchod zcela nedotčeného signálu nástroje při vypnuté krabičce, se u „Techů“ nehraje. Naopak vám v manuálu předloží svůj pohled na věc, že jejich řešení pomáhá udržet integritu signálu bez jakýchkoliv ztrát i při vypnutém efektu. Píšou, že pro vás zkonstruovali vstupy s vysokou a výstupy s nízkou impedancí a že efekty od Tech 21 nemají nedostatky vintage krabiček, jako je nechtěný hluk, úbytek signálu nebo jeho změna spojená s životností baterie nebo dokonce teplotou na pódiu.
S tím souvisí i fakt, že bez napájení neprochází ani vypnutou krabičkou žádný signál. Jako někomu, kdo se při hledání zvuku vydal onou puristickou cestou, a dokonce si koupil true bypass lištu od pana Smrčky, mi tento fakt trochu vadí. Ale je to jen pocitově. Ve skutečnosti jsem sebemenší ovlivnění signálu krabičkou nepoznal a věřím, že některé nemoci vintage krabiček lze cestou Tech 21 léčit.
A podobný pocitový rozpor ve mě vyvolává i další vlastnost krabiček Tech 21: nožní spínače necvakají. Nejde totiž o klasické dvoupolohové spínače, které vám pod chodidlem při přepnutí z jedné polohy do druhé cvaknou. Spínač má polohu jen jednu. Od konstruktérů to je záměr - cvakací požitek vyměnili za to, že můžete sepnout tiše. Při méně hlasité produkci nebudete zvuk rušit nechtěným akustickým lupnutím.
Info:
Bass Boost Fuzz je analogové zkreslení pro baskytaru spojené s funkcí boost. Dává velmi variabilní zvuk fuzzu, který navíc doplňuje funkce míchání čistého a zkresleného zvuku. Cena je 5350 Kč.
Plus:
skvělý variabilní zvuk
dva nezávislé efekty v jednom (fuzz a boost)
atraktivní funkce +Clean
tiché spínače
Mínus:
nedostatkem pro někoho může být, že efekt nemá true bypass vypínání
pro někoho tiché spínače