Steinberg Groove Agent 2 - virtuální softwarový bubeník
Gigant ve vývoji hudebního softwaru, firma Steinberg, přináší další prvek symbiózy elektronické a klasické tvorby hudby, v podobě nového produktu Groove Agent 2, virtuálního bubeníka, který se určitě popere o svůj životní prostor mezi nástroji přirozenými jako umělé nehty.
Prvotní dojmy
Jak dopadlo testování této beatové palety se dozvíte v následujícím článku.
Ačkoli při prvním spuštění zavalí uživatele hromada tlačítek, parametrů a nastavení, není zmíněný program nikterak složitý a dá se říci, že jeho ovládání je pro více či méně zdatného hudebníka intuitivní. Tento fakt potvrzují i přehledně rozmístěné a označené ovládací prvky a minimalizace zbytečných oken. Autorům se podařilo vše soustředit do třech základních okének, které zde postupně rozebereme.
Hlavní funkce
Jak již bylo řečeno, jedná se o virtuálního bubeníka, který by svojí univerzálností měl nalézt uplatnění napříč celým spektrem hudebních stylů. K tomu, jak si co nejjednodušším způsobem zvolit vhodnou banku, popřípadě nastavení bicích, slouží zejména čtyři slidery, zaujímající dominantní pozici v hlavním programovém okně. Prvním z nich se například volí z řady vyznačených hudebních žánrů, čímž je možné ovlivnit především rytmiku. Druhým sliderem si současně volíme barvu nástrojů. Ta je vyznačena roky, kdy se tyto nástroje používaly. Rozsah od roku 1950 až po současnost zaručí dostatečnou pestrost výběru. Oba dva parametry jsou k sobě svázány, přičemž oddělit je lze stiskem přilehlého tlačítka Link. Obdobným způsobem jsou zrealizovány další dva parametry, kterými je možné měnit intenzitu a složitost rytmiky.
Okraj horního panelu lemuje pět dalších tlačítek, pomocí kterých lze například rychle změnit snare buben na sidestick, nebo je možné si jednorázově připravit přechod na konec doby stiskem tlačítka Fill. Po provedení tohoto kroku jistě každého zarazí, že se stále opakuje stejný přechod, ale není důvod k panice, jelikož bubeník jej umí sám měnit na základě zapnutého parametru Random Fill.
Patterny
Blížíme se k rozebrání možností, které skýtá levý panel. V tuto chvíli přeskočíme knoby (otočná kroutítka), které na první pohled svádí k tomu, aby se s nimi ihned pootočilo a vrhneme se na osm takzvaných patternů, kde má každý uživatel možnost vybrat si do příslušného patternu některý z řady vlastních nástrojů. Pro urychlení práce s patterny jsou zde umístěny i nepostradatelné funkce Solo a Mute, jejichž pomocí vypnete přehrávání určitého patternu nebo vám naopak bude hrát pouze zvolený spuštěním funkce Solo.
Pod nástroji se v levém sloupci nachází tlačítka play a stop, jejichž funkci asi není potřeba vysvětlovat (jen pro úplnost připomínáme, že sekvenci bicích spustí nebo ji vypne).
Levý panel
Nyní se již konečně můžeme pustit do popisu funkcí do očí bijících otočných knobů. Nedá se říci, že by šlo o převratné funkce, spíše je lze považovat za doplňující pro samohrajku, jakou je Groove Agent 2. Funkce Shuffle jednoduše mírně rozhodí nastolenou pravidelnost rytmu. Jde v podstatě o kvantizaci not v patternu, kdy se každá lichá nota opozdí o určitý čas. Ten je určen právě otočným knobem Shuffle. Jeho pomocí se dosahuje převážně houpavých housových rytmů, přičemž parametr zůstává relativní vůči celému tempu skladby. K dalšímu účelu slouží následující knob Humanize, který váš elektronický výkon trochu zlidští.
Zbývajícími dvěma parametry lze ovládat velice prostý Limitér a pomocí Ambience navodit atmosféru prostoru. Neméně důležitou součástí pro ovládání a orientaci je digitální displej. Mezi stěžejní parametry, které jsou zobrazeny, patří zejména tempo v BPM, zvolený styl a zvuková banka pro tento styl, odehraný Bar/Part, právě ovládaný parametr a v neposlední řadě také velikost banky, kterou právě využíváte.
Editace nástrojů
Zkušenější uživatele jistě napadne, zda se dají zvolené nástroje také upravovat. Odpověď je jednoduchá, dají. V pravém dolním rohu se pomocí funkce Edit rozbalí nabídka s možností editace jednotlivých nástrojů. Bohužel možnosti jsou velice omezené. Uživatel si zde může pomocí malých otočných knobů měnit Velocity Scale (pomyslné rozmezí hlasitosti), Decay (podržení noty), Tune (ladění noty), Ambience (navození dojmu prostředí), Volume (hlasitost patternu) a volbu výstupu. Nastavení výstupní úrovně Master Volume je samozřejmostí. Poslední možností editace v tomto režimu je deset pamětí na uživatelská přednastavení. Pokud jste již spokojeni se svým nastavením, stačí jej uložit přes Save program nebo Save bank pro uložení banky. Vyrobený preset můžete znovu vyvolat funkcí Load bank/program.
Zvuk
Zaměřím-li se na zvukovou stránku popisovaného produktu, musím konstatovat, že je pro mne zklamáním. Mnozí hudebníci by jistě očekávali konkrétnější a reálnější zpracování dostupných zvukových bank. Již první poslech na studiových monitorech odhalil slabinu, kterou je bezpochyby nedostatek vysokých frekvencí, nemluvě o opomenutém stereu.
Kompatibilita
Tento virtuální bubeník pracuje nejen v tzv. režimu stand alone (samostatný nástroj), ale lze jej využívat i jako VSTi plug-in ve všech počítačových softwarech, které tento formát podporují.
Produkt se jeví jako spolehlivý a bez jakýchkoli potíží byl nainstalován na konfiguraci Intel P4, Egosys Juli@, Win XP, Cubase SX3 a ovladač ASIO 2.
Groove Agent 2 si sám bez problémů vyhledal ASIO ovladače a nenastaly žádné potíže s jeho zprovozněním přes MIDI rozhraní. Všechna potřebná nastavení se dají velice rychle realizovat v programovém okně Preferences, kde lze rovněž nastavit tempo nástroje a formát zobrazení časových značek Time Sign.
Info:
Steinberg Groove Agent 2 je virtuální softwarový bubeník. Doporučená cena je 7290 Kč.
Plus:
snadná obsluha
bezproblémová instalace
možnost VSTi i stand alone
řada hudebních stylů
solidní ovládání přes MIDI pro živou kompozici
Mínus:
možnosti nastavení jednotlivých nástrojů jsou omezené, výrobce mohl zakomponovat alespoň chybějící LP/HP filtr, popřípadě korekce na doladění jednotlivých nástrojů bicích sad či konkrétnější nastavení parametrů Ambience a Limiteru
zvuková paleta nepůsobí příliš přesvědčivě, kvalita implementovaných bank není dostatečná, nástroje pokulhávají zejména ve vysokých frekvencích