Steinberg CC121 - kontrolér speciálně určený pro Cubase a Nuendo

Steinberg CC121 - kontrolér speciálně určený pro Cubase a Nuendo
Steinberg CC121 - kontrolér speciálně určený pro Cubase a Nuendo

CC121 se na první pohled nijak neliší od ostatních univerzálních ovladačů DAW. Až na to, že se design nějak nápadně podobá něčemu, co už řada uživatelů zná. Pokud by přece jen někdo tápal, napoví logo SteInberg v pravém dolním rohu, (ačkoli neustále přemýšlím, jestli by zde nemělo být spíše logo Yamaha. Ano, design se velice nápadně podobá designu Cubase a Nuendo.

Ovladače stopy

Horní panel je graficky jasně rozdělen na tři oblasti. První z nich zleva je věnována základnímu nastavení aktuálně zvolené stopy. Kromě sto milimetrů dlouhého motorizovaného faderu, který je pro mne nezvykle robustní, je k dispozici černý otočný ovladač pro řízení stereo pozice dané stopy. Ovladač je krokový, ale jednotlivé kroky jsou velice jemné. Pod tímto ovladačem jsou dva sloupce po čtyřech tlačítkách. Tlačítka levého sloupce jsou odshora popsána písmeny M, S, R, W a pomocí nich se ovládají parametry (ve stejném pořadí, tedy shora) Mute, Solo, Read, Write (ty poslední dva jsou pro automatizaci). Tlačítka jsou podsvětlená naprosto stejně, jak jsme zvyklí z Cubase nebo Nuendo. Mute tedy svítí žlutě, Solo červeně, Read zeleně a Write červeně. Druhý sloupec sestává z tlačítek označených reproduktorkem (monitoring svítící oranžově), kruhem (značícím ARM Rec, jež svítí červeně), „e“ (zobrazí okno Edit Channel Settings s podrobným nastavením dané stopy, pochopitelně tlačítko svítí modře) a klaviaturou s šipkou (značí okno s virtuálním nástrojem a barva tlačítka je oranžová). Pod těmito dvěma sloupci jsou dvě černá tlačítka s opačnými šipkami, pomocí kterých je možné se rychle přepínat mezi jednotlivými stopami.

 

Ovladače ekvalizéru

Druhé sekci, která je podbarvená černě a působí trošku nenápadně, dominuje dvanáct otočných ovladačů, které jsou svou velikostí, tvarem atd. (tedy i tím, že jsou krokové) naprosto shodné s ovladačem pro panoramu. Těchto dvanáct otočných ovladačů je rozděleno do čtyř sloupců a tří řad. Pod každým sloupcem je ještě tlačítko On. Každý sloupec představuje jedno pásmo z integrovaného čtyř-pásmového ekvalizéru v Cubase/Nuendo. Jednotlivé řádky pak představují Q dané frekvence (tedy strmost, respektive velikost ovlivňovaného okolí kolem zvolené frekvence), F – ladění frekvence daného pásma a G, tedy gain. Tlačítko On aktivuje jednotlivá pásma (pokud tlačítko svítí, je pásmo aktivní a je možné nastavovat jeho hodnotu). Ovladače jsou šikovně vyřešené, takže při pomalém otáčení je nastavování hodnoty opravdu velice jemné, zatímco při rychlém pohybu skáčou po větších hodnotách. Díky tomu lze potřebnou frekvenci naladit velice rychle a přesně. Osobně mě nevyhovuje krokování, myslím, že k tomuto typu ovladačů nepatří. Ale dá se na to zvyknout. Okolo všech dvanácti ovladačů jsou zelené prstence, které však graficky nezobrazují hodnotu parametru, což bych očekával, a dokonce vůbec nijak nesvítí, pokud se s ovladačem otáčí. Jsou tedy pouze designérským přínosem.

Pod čtyřmi tlačítky On jsou ještě další dvě tlačítka úplně vlevo (EQ Type) a vpravo (All Bypass). Názvy tlačítek jasně napovídají jejich funkce. Po stisknutí tlačítka EQ Type je možné pomocí otočných ovladačů nastavit typ křivky v okolí daného pásma. Všechny tři ovladače v daném sloupci nastavují typ křivky stejně, de facto listují z nabídky pop-up menu. Pomocí tlačítka All Bypass je možné rychle vypnout celý ekvalizér, respektive nastavit signálovou cestu tak, že ekvalizér obejde.

 

Transport

Pod ekvalizérem je dalších osm tlačítek ve dvou řadách. Tlačítka jsou menší než tlačítka v sekci ekvalizéru, a tak jsou na první pohled jasně oddělena. Těchto osm tlačítek slouží pro pohyb v sekvenceru – jsou shodná s tlačítky v Transport. K dispozici jsou tedy tlačítka pro skok na začátek označené oblasti, převíjení vzad (kurzor Cubase/Nuendo se pohybuje, dokud tlačítko držíme, není tedy nutné tlačítko pouze stisknout a pro zastavení kurzoru stisknout tlačítko Stop, jak se to občas dělává u jiných ovladačů), dále tlačítko pro převíjení vpřed a skok na konec označené oblasti. V druhé řadě jsou pak tlačítka Loop, Stop, Play a Rec.

 

Programovatelná část

Třetí část působí, co se počtu ovladačů týče, poněkud chudě. Designově ale vyvažuje „tíhu“ faderu a barevných tlačítek na levé straně větším stříbrným otočným ovladačem vpravo dole. Tento ovladač (mimochodem fyzicky naprosto shodným s ovladači na nových zvukových/DSP kartách Steinberg MR816CSX) je novým výmyslem firmy Steinberg a musím říct, že velice praktickým. Ovladač není pevně přiřazen žádné funkci (i když i tak je možné jej nastavit) a chová se naprosto dynamicky. Pomocí tohoto otočného ovladače (bohužel opět krokového) se nastavuje hodnota toho parametru, nad kterým je právě kurzor myši. Není vůbec potřeba na daný parametr klikat. Opravdu stačí pouze nad něj najet myší a nastavovat hodnotu. Osobně bych preferoval trošku jinou fyzickou podobu ovladače. Před uchopením ovladače do dvou prstů preferuji v tomto univerzálním případě Jog Dial, tedy větší kolečko s jamkou uprostřed, do které zapadne prst a pomocí kterého se dá velice rychle, ale také přesně otáčet. Po uchopení otočného ovladače do dvou prstů máme přece jenom poněkud omezený rádius otáčení.

 

Jak již bylo řečeno, i tento ovladač je možné zamknout pro nastavování hodnoty pouze jednoho parametru. Toto zamčení se udá velice jednoduše a intuitivně. Po najetí kurzoru myši na vybraný parametr stačí stisknout červené tlačítko s označením Lock, které je vlevo u ovladače. Od toho okamžiku je funkce pevně přiřazená až do chvíle opětovného stisknutí Lock (tedy odemknutí). Ovladač je možné použít také jako Jog Dial, poté co stiskneme zelené tlačítko Jog umístěné vpravo od ovladače. Pomocí Jog kolečka se pak můžeme volně pohybovat zpět a vpřed v projektu. Ale jak již bylo řečeno, jako Jog kolečko není ovladač příliš pohodlný.

 

Funkční tlačítka

Funkce čtveřice tlačítek, označených jednoduše 1; 2; 3 a 4, jsou programovatelné v Device Setup. Zvolit lze jakoukoli funkci z menu, stejně jako jakékoli Generic Remote zařízení. Stejným způsobem lze přiřadit jakoukoli funkci také nožnímu pedálu.

Kromě tohoto režimu pro uživatelské přiřazení jsou k dispozici ještě režimy Studio Control a Monitor Control, pomocí kterých je možné nastavovat úroveň hlasitosti jednotlivých monitorovacích nebo studio sběrnic vytvořených ve VST Connection.

Implicitně je CC121 nastaven do režimu uživatelského přiřazení a funkčním tlačítkům 1 a 2 je přiřazen vertikální Zoom a tlačítkům 3 a 4 je přiřazen horizontální Zoom. Otočnému ovladači je pro stisknutí implicitně přiřazena funkce zapnutí/vypnutí Clicku a nožnímu pedálu funkce z Transport okna – Record.

Celou tuto sekci uzavírá modrá jemně svítící LED dioda s popisem Cubase Ready, která bliká v případě, kdy je CC121 připojen k počítači pomocí USB kabelu a Cubase nebo Nuendo nejsou spuštěné, a svítí v okamžiku, kdy máme spuštěn Cubase nebo Nuendo, LED dioda svítí.

 

Zadní panel

Zadní panel není tak pestrý jako horní. Sestává pouze z tlačítka pro zapnutí/vypnutí CC121, USB konektoru pro připojení k počítači, konektoru pro připojení nožního pedálu, který implicitně vysílá |Transport Record, ale je možné nastavit libovolnou jinou funkci. Vedle je konektor pro vstup napájení, háček pro případné namotání kabelu a zdířka pro zamknutí zařízení proti krádeži.

 

Umí všechno?

Na první pohled by se zdálo, že CC121 nabízí úplně beze zbytku vše k tomu, co je potřeba pro kompletní ovládání Cubase nebo Nuendo. Pochopitelně záleží na celkovém způsobu ovládání a na přístupu ke Cubase nebo Nuendu. Mě osobně ale přece jenom nějaké ovladače chyběly. Velice se například hodí tlačítko „e“ pro zobrazení parametrů zvolené stopy. Osobně bych ale uvítal další tlačítko, pomocí kterého mohu zobrazit okno s konkrétním Insert (nebo Send či FX) efektem dané stopy. Nechápu, proč tlačítko „e“ nefunguje také jako dynamický ovladač, podobně jako otočný dynamický ovladač. To znamená, že pokud by byl uživatel kurzorem myši nad tlačítkem „e“ pro otevření okna s konkrétním Insert efektem a stiskl tlačítko „e“ na ovladači CC121, otevřelo by se okno daného efektu.

 

Jak se s ním pracuje

Z jiných ovladačů jsem zvyklý na to, že v jedné ruce držím myš a druhou mám položenou na ovladači. I pro CC121 se tento způsob práce velice hodí a je velmi rychlý. Dokonale se tak využije právě dynamicky přiřazovaného otočného ovladače.

 

Info:

Steinberg CC121 je MIDI kontrolér s motorizovaným faderem a mnoha ovladači, který je určený speciálně pro hardwarové ovládání sekvencerů Cubase a Nuendo. Doporučená maloobchodní cena je 10 290 Kč včetně DPH.

 

Plus:

intuitivní ovládání díky shodnému designu s aplikacemi Cubase a Nuendo

jednoúčelovost zaručuje úspěch

ergonomicky vyřešená tlačítka

dostatek prostoru pro všechny ovladače

 

Mínus:

lze ovládat pouze Cubase nebo Nuendo

neumí simulaci Mackie Control

krokování otočných ovladačů

 

Technická specifikace:

infopočet faderů: 1

motorizovaný fader: ano

dotykově citlivý fader: ano

délka faderu: 100 mm

počet otočných ovladačů: 15

počet tlačítek: 30 + tlačítko na jednom otočném ovladači

počet programovatelných tlačítek: 4 + možnost programovat funkci nožního přepínače

Mackie Control simulace: ne

aplikace, které lze ovládat: Cubase 4, Cubase Studio 4, Cubase Essential 4, Nuendo 4

spojení s počítačem: USB

vlastní napájení: ano

rozměry: 284 x 72 x 185 mm (š x h x d)

hmotnost: 1,5 kg

 

MIDI kontrolér 121 (jenž se někdy označuje právě zkratkou CC121) vysílá podle MIDI specifikace Reset All Controllers (vyresetování všech kontrolérů). Steinberg CC121 ve skutečnosti naštěstí nic neresetuje a možnosti ovládání Cubase//Nuenda zůstávají v ostatních způsobech stejné, naopak je přidán další nový způsob ovládání.

Psáno pro časopis Muzikus