Roland TD125 V-stage drum set
Když jsem se na začátku 80. let pokoušel s kamarádem natočit své amátky přes mikrofon za 80,- Kčs do lehce dražšího magnetofonu a pořád se mi z toho nedařilo dostat zvuk, jaký měl Billy Cobham, napadlo mě, že by bylo zajímavé nastříhat si ty hezké Cobhamovy zvuky a pak je spouštět přes nějaké mikrospínačové triggery. O samplerech jsem tehdy neměl ani ponětí...
Mnohem později jsem si pořídil výrobek vycházející z podobné úvahy, avšak a) realizovaný a za b) funkční. Byla to elektronická bicí souprava Roland TD-10.
Byl jsem tak nadšený, že jsem přetočil bubny u téměř všech svých (amatérských) nahrávek. Po čase jsem dospěl k něčemu, co se možná blíží realitě. Akustické bicí nelze zatím elekronickými v plné míře nahradit, lze si však s nimi skvěle užít a nechat se jimi inspirovat. Disponují totiž mnoha velmi rozmanitými a kvalitními zvuky a dokonce různými doprovody, takže mezi oblíbená cirkusová čísla může patřit například imitace jazzové či rockové kapely, kde vedle bubeníka s basistou přihrává vibrafonista a menší dechová sekce a velmi tučná a velmi heavy kytara. To všechno s pomocí čtyř končetin, dvou paliček a spousty elektroniky.
V současné době jsem dospěl ke kombinaci akustické a elektronické domény, takže jsem obklopen mnoha bicími předměty, do kterých tu a tam udeřím. Kromě toho jsem si na akustické bubny pořídil od Rolandů triggery (RT-7K, RT-3T, RT-5S) a ty zapojil do TD10 a tak třeba kopák v kombinaci s nimi zní docela zajímavě.
Jak to jde...
Pocit z hraní, zejména díky opravdu skvělým padům, je výborný. Za obrovskou přednost současné řady elektronických bicích Roland považuji činelové pady, včetně hi-hatky. Na ně se i díky více snímacím zónám hraje skutečně luxusně. Nicméně jedna nepřirozenost, a sice "kulometový" zvuk při hraní přechodů, zůstává. U některých samplerů se tato věc dá řešit náhodným spouštěním vzorků, takže udeří-li se dvakrát po sobě do stejného nástroje, neozve se nikdy stejný vzorek, což nepřirozeně znějící přechody významně eliminuje. Protože ale tato technika, pokud vím, není u TD-12 použita, lze dobrého výsledku dosáhnout pouze jiným způsobem hraní. Přechody musí být otevřenější, hrané přes více nástrojů (resp. zón) tak, aby se pokud možno údery na jednom nástroji v rychlém sledu neopakovaly. Další částečnou redukcí tohoto fenoménu je funkce Positional Detection, která má za následek jisté změny ve zvuku podle toho, kam se v rámci padu trefíte paličkou. V závislosti na rychlosti opakování úderů na bubínek a činely je zvuk dále modifikován a zní způsobem, který více odpovídá reálné odezvě nástroje.
Zvukové a jiné možnosti
Zvukovým srdcem systému TD-12S je "COSM-modelling drum module" TD-12. Zvukový engine je založený na "Composite object sound modeling" technologii a je zvlášť navržen pro modelování zvuku bicích nástrojů. Díky této technologii se podařilo vytvořit množství opravdu dobře znějících zvuků. Pokud budete respektovat specifické požadavky hry na elektronické bicí soupravy, odmění se vám TD-12S velmi realistickým zvukem. Mimochodem, za zkoušku stojí využití kvantizace (s citem), kterou modul podporuje. Chce to trochu laborování, ale výsledek může být zajímavý. Modul akceptuje i hru metličkami (nylonovými) a reaguje celkem dobře.Systém lze prostřednictvím nemnoha kontrolérů a velkého LCD displeje skutečně velmi intuitivně ovládat. Přestože se nejedná o nejdražší model firmy Roland, disponuje naprosto stejnou zvukovou kvalitou jako top model TD-20. Profesionálně je předprogramováno 50 velmi rozmanitých, až velmi exotických bicích souprav, k dispozici je 560 bicích a 262 doprovodných nástrojů. Vlastní bicí soupravy lze vytvořit výběrem z bicích nástrojů a jejich bezkonkurenční editací (V-Editing). V-Editing nabízí možnost velmi detailního modelování jednotlivých nástrojů osazených do sestavy. Editovat lze prakticky všechno, od velikosti a materiálu nástrojů, přes ladění a tlumení až po nastavení struníku bubínku. U tomů a kopáku lze dokonce nastavit vyvolanou rezonanci struníku bubínku. Výsledný zvuk soupravy je možné upravovat využitím poměrně dobrých vestavěných efektů (kompresor, ekvalizér, reverb, delay, phaser a další).
Pro jamování si lze vybrat ze sta patternů, takže se určitě nebudete nudit. Pokud si chcete poslechnout, jak vám to šlo nebo si chcete nabubnovat písničku nebo pattern, můžete k tomu využít integrovaný sekvencer.
Do čeho se tluče...
Bubnuje se do tzv. padů. Pady použité v sestavě TD-12S jsou vícezónové a modulu dokonce předávají informaci o tom, kam jste
aktuálně udeřili (Positional Detection), což modul vyhodnotí a vygeneruje odlišný zvuk. Jednotlivé pady i modul jsou upevněny do rampy MDS-12. Všechno do sebe pasuje, jednoduše se montuje a hlavně vydrží. Propojovací kabely lze umístit do trubek rampy, což vypadá velmi dobře.
Desetipalcový snare pad PD-105 je dvouzónový (dual triggering), poněkud menší (dá se do něj trefit) a umožňuje i simulaci hry přes ráfek (rim shot a cross stick). Dobře odráží paličku a pocit ze hry je velmi dobrý. Poněkud malé jsou tom pady (osm palců), rovněž dvouzónové.
Kopákový pad KD-85 je malý, ale stabilní. Kope se do něj prostřednictvím standardní šlapky, a to s velmi podobným pocitem, jako když hrajete na akustickou soupravu. Dvoudílný hi-hat pad VH-11 umožňuje velmi přirozený způsob hraní. Zvuky v modulu se spouští z hraní přes hranu i plochu, a to samozřejmě v závislosti na poloze pedálu. Samostatný zvuk se generuje při sešlápnutí. Hi-hat pad se instaluje na libovolný hi-hat stojan. Činelové pady CY-12R/C (ride/crash) jsou stejně excelentní, jako hi-hatka. Spouští zvuky z hrany, plochy i "pupku" a na rozdíl od starších padů jsou ve stojanu připevněny volně a jsou pružné, takže vám po deseti minutách hraní neupadne ruka a ještě to moc dobře zní. Umožňují i tzv. "choke play" neboli zatlumení doznívání.
Vstupy a výstupy
Modul TD-12 je vybaven dvanácti vstupy pro triggery (výstupy z padů). Můžete si tedy k radosti Rolandů přikupovat další pady a rozšiřovat tak výrazové možnosti soupravy. Pro připojení zesilovače jsou primárně určeny dva jacky Master Out (L/Mono, R). Mnoha možnými způsoby lze využít i čtyři individuální Direct Out jacky, kterým lze v setupu modulu přiřazovat jednotlivé zvuky, resp. skupiny zvuků. Mix In jack slouží k připojení externího audio zdroje. Tento signál je dále veden do Master Out a jacku Phones. MIDI In slouží k externímu ovládání modulu, například z MIDI sekvenceru, kontrolerů apod. MIDI Out/Thru naopak posílá MIDI signál z padů do externího zvukového modulu nebo sampleru, signál pro nahrávání do MIDI sekvenceru a data k zálohování nastavení (Bulk Dump).
Shrnutí
TD-12 nahradilo ve výrobním programu firmy Roland model TD-8. Dá se říci, že nové elektronické bicí jsou spíše zjednodušením TD-20 (se zachováním stejné zvukové kvality), než vylepšením TD-8. S TD-12 lze provádět téměř vše, co s TD-20. Myslím, že cena a výkon jsou u TD-12 v dobrém poměru.
Cena:
TD-12S je velmi zábavná, seriózní elektronická bicí souprava. Cena sady je 84 900 Kč, v ceně není započítána rampa MDS-12 (11 500 Kč). Ceny jednotlivých součástí: TD-12, bicí modul 36 500 Kč, PD-105, bicí pad (virbl) 9000 Kč, PD-85, bicí pad (tom) 5000 Kč, CY-12 R/C, činely (ride/crash) 7100 Kč, VH-11, hi-hat 8900 Kč, KD-85, kopák 8900 Kč.
Plus:
stejné zvukové možnosti jako nejvyšší model firmy Roland
editační možnosti
vynikající činelové pady
skvělý zdroj zábavy a inspirace
Mínus:
pokud respektujete fakt, že se jedná o elektronické bicí, tak žádné