Roland SH-32

Roland SH-32
Roland SH-32

Prvním nástrojem se značkou Roland vůbec je první japonský syntezátor SH 1000. Přišel na trh téměř před třiceti lety, v roce 1973. Sortiment firmy brzy poté obsáhl daleko širší nabídku, syntezátory však hrají prim po celá tři desetiletí. V roce 1976 uvedla firma Roland dvojoscilátorový analogový syntezátor SH 2 a o další čtyři roky později monofonní SH 101 (součástí nástroje s klávesnicí o rozsahu 2,5 oktávy byl ruční "kytarový" nástavec a do jedné z českých kopií Jana Hammera se tehdy stylizoval i Michal David). Současný módní trend, který vane čerstvý vítr analogům reinkarnovaným do virtuální podoby, dal vzniknout nástroji Roland SH-32. Ve svém netradičním provedení tvoří pár s groove efektem EF-303, i když je to plnohodnotný zvukový modul.

 

Jako většina syntezátorů i SH-32 pracuje ve dvojici základních režimů, na nástrojích Roland pod označením Patch a Performance. Zatímco první nastavení používá jeden preset, v rámci Performance je možné použít multikanálovou kombinaci až čtyř zvuků současně. V tomto případě včetně bicích, nebo vzhledem k charakteru nástroje raději řečeno rytmické sady. Jsou dvě a pochopitelně těží ze slávy kultovních rytmerů Roland TR-808 a TR-909. Téměř sedm desítek presetů tvoří zvuky (podobné) velkému a malému bubnu, nechybí ani hi-hat a několik činelů a perkusí.

 

Zvuky

Hotových zvuků je v paměti syntezátoru 128. Na současné poměry nikoliv dvakrát bohatá nadílka, ale možná o to je práce s nástrojem jednodušší. Zvuky nejsou řazeny v žádných kategoriích, i když v klasickém rolandovském dělení do osmi skupin po osmi je hledání poměrně přehledné a snadné. Uživatelská paměť pojme stejné množství programů, tedy 128, a rovněž dvojici rytmických sad. SH-32 neobsahuje žádný slot pro paměťové médium, zálohování vlastních programů a nastavení obstarává výpis MIDI Bulk Dump. Poslat jde celý obsah vlastní paměti, samotná zvuková data, arpeggia a rytmické styly, uložené akordové sady, systémové nastavení nebo libovolný program (Patch), Performanci a rytmickou sadu. Data je možné zálohovat i na papír, k tomu slouží předtištěná stránka v manuálu, s obrázkem všech ovládacích prvků bez vyznačení jejich polohy.

 

Ovládání

Velmi netradiční vzhled i intuitivní ovládání se skloubí na horním panelu syntezátoru v podobě téměř dvacítky tahových ovladačů a více než padesáti tlačítek. Téměř každý prvek má navíc několik funkcí, i tak pro uživatele zůstává maximum komfortu i možností současně. Zadní panel obsahuje vypínač, zdířku pro napájení z externího adapteru (je součástí dodávky) a dvojici MIDI In/Out. Konektor průchozího MIDI Thru sice chybí, přeposílání vstupního signálu na MIDI Out je ale možné nastavit v systémovém menu. To kromě jiného nabízí i volbu funkce pro nožní spínač, resp. dvojici těchto ovladačů po rozbočení z jedné "stereofonní" 1/4" zdířky. Nechybí obvyklé přepínání programů, mezi desítkou nastavení jsou ale i funkce jako Tap Tempo, aktivace arpeggiátoru nebo efektové jednotky, zkrátka příjemné možnosti zejména pro živé hraní. Poslední prvek na zadním panelu - dvojici audio výstupů (1/4" jack) doplňuje zdířka pro sluchátka. Jako na většině podobných produktů mají společnou regulaci výstupní úrovně, alespoň jsou na standardním konektoru 6,3 mm.

 

Zvukový generátor

Simulaci analogové syntézy obstarává nová technologie Wave Acceleration Sound Generator. Vnitřní architektura nástroje dává ve virtuální podobě pro každý hlas dvojici oscilátorů s jedním filtrem a dva nízkofrekvenční oscilátory LFO. Vlastní zvukový generátor vychází ze sedmi skupin vlnových průběhů (pila, obdélník, spektrální průběh, šum atd.). U šesti skupin je dále editace primárního průběhu rozšířena o různé variace, vždy s nabídkou zhruba desítky modifikací. Vlnových průběhů je téměř sedm desítek, díky prvotnímu nastavení v základních skupinách však nastavení není složité.

Editace obou oscilátorů dále zahrnuje transpozici, resp. hrubé a jemné doladění. To je kromě základní zvukové editace tónu možné využít i např. pro zhutnění zvuku (kdy oba oscilátory vycházejí ze stejného vlnového průběhu a ladění, jsou však ve výsledku jemně rozladěny v rozsahu několika až desítek centů). Na podobném principu, s ovšem výraznějším účinkem, je založen sub-oscilátor. Již v základní podobě mu výrobce přiřkl dostatek DPS kapacity pro vlastní realizaci, proto jeho použití nemá vliv na snížení celkového počtu polyfonních hlasů nástroje. Pracuje ve dvou režimech a přidává spodní oktávu. Výsledkem je ještě analogovější zvuk, vždyť také SH-32 přidává průběh podobný nástrojům série Roland Juno. Zvuková paleta dvojice oscilátorů je opravdu široká, snad ještě alespoň zmínka o možnosti vzájemné synchronizace (Osc 1x2 Sync) nebo kruhové modulace výsledného signálu (Osc 1x2 Ring).

 

Filtr

Výstupní signál ze sekce oscilátorů pokračuje na frekvenční filtr. Roland nabízí pouze čtveřici základních průběhů: LPF (dolní propust), BPF (pásmová propust), HPF (horní propust) a PKG (jednopásmový filtr). Je možné jej i vypnout (poloha OFF), případně je filtr deaktivován automaticky při vzájemné synchronizaci oscilátorů (Osc Sync). Strmost frekvenčního filtru lze přepínat pouze do polohy 12/24 dB, střední hodnota (18 dB) na rozdíl od např. britských VA nástrojů Novation chybí. Jiné syntezátory navíc umožňují vzájemnou kombinaci filtrů, kdy např. dvojice LPF filtrů se strmostí 24 dB dává výsledný útlum až 48 dB/oktáva (syntezátory Waldorf). Určité možnosti editace filtru dává alespoň šest tahových ovladačů pro nastavení ADSR obálky, hloubky modulace (Envelope Depth) a "sledování" frekvence filtru podle výšky tónu (Key Follow).

 

Efektová jednotka

Zvuky syntezátorů Roland jsou odjakživa charakteristické i pro své interní efektování a SH-32 rozhodně nezůstává výjimkou. Veškerá editace je stejně jako ostatní parametry nástroje pochopitelně omezena ovládacím rozhraním, i tak je u každého efektu k nastavení až pět různých parametrů. Protože však displej hovoří pouze v číselných hodnotách, případně téměř nezapamatovatelných zkratkách, po nějakou dobu bude lepší mít manuál rozhodně při ruce. Dvojice nezávislých procesorů v SH-32 je možné nakonfigurovat do sériového nebo paralelního řazení. Z první sady efektů typu "Insert" je do signálové cesty možno vybrat a zařadit z více než tří desítek typů efektů, jako je distortion, tremolo, phaser, kompresor, ekvalizér nebo auto wah. Součástí je i řada speciálních efektů, jako je např. Lo-Fi, Slicer nebo Isolator. Tyto presety pocházejí z groove produktů Roland, jako je řada samplerů SP nebo rytmery MC. Druhá sada efektů SH-32 nese název Reverb/Delay a nepřekvapivě obsahuje desítku stejnojmenných algoritmů.

 

Hodnocení

Roland SH-32 je příjemný nejen po zvukové stránce, ale i pro své snadné ovládání bez výraznějších omezení a na pohled vůbec. Jeho některé parametry sice nejsou srovnatelné se zejména nejnovějšími syntezátory současné německé produkce, v porovnání s konkurencí je však cena SH-32 více než poloviční. A dostupný virtuální analogový modul na trhu chyběl prakticky od té doby, co jsou tyto syntezátory mezi námi. Nejnovější Roland má téměř všechno, co má VA syntezátor mít: pestrou nabídku zvuků, široké možnosti editace, dostatečnou polyfonii, čtyřhlasý multitimbral, arpeggiátor i duální efektový procesor. Ať je vaším stylem trance, techno či two-step, nebo jste již unaveni stále stejnými vzorky a mizivou možností vlastní tvorby zvuku, SH-32 nabízí možnosti více než příjemné.

 

Info:

Roland SH-32 je nejnovější z řady virtuálně analogových syntezátorů Roland. Obsahuje čtyři party pro multitimbral při celkové polyfonii 32 hlasů. Společně s dvojicí rytmických sad obsahuje syntezátor 128 zvuků pro nejrůznější zvukové styly, arpeggiátor a duální efektovou jednotku. Cena: 23 920 Kč.

Plus:

"analogový" design

polyfonie 32 hlasů

intuitivní ovládání

arpeggiátor

cena

Mínus:

složitější editace některých parametrů (malý displej)

chybí audio vstup pro externí signál

v sekci filtru chybí overdrive

není do 19" racku (nebo je to vlastně plus?)

 

Efektový procesor

Efektová sekce Insert:

- stereo EQ

- EZ Filter

- isolation

- auto Wah

- overdrive

- distortion 1

- distortion 2

- stereo kompresor

- stereo limiter

- phaser

- rotary

- hexa-chorus

- tremolo chorus

- space-D

- stereo flanger

- step flanger

- sync step flanger

- ring modulator

- Lo-Fi

- Lo-Fi + šumový generátor

- slicer

- sync slicer

- tremolo

- sync tremolo

- auto pan

- sync auto pan

- 2hlasý pitch shifter

- pitch shifter se zpětnou vazbou

- stereo delay

- sync stereo delay

- resonance delay

- reverb

- gated reverb

 

Efektová sekce reverb/delay:

- reverb - room

- reverb - stage

- reverb - hall

- stereo delay

- sync stereo delay

- long delay

- sync long delay

- panning delay

- modulation delay

- stereo chorus

Psáno pro časopis Muzikus