Pro Tools M-Powered 7.2 - odlehčená verze standardního systému pro zpracovaní zvuku
O tento test jsem si víceméně řekl sám, protože s Pro Tools pracuji asi třináct let (od verze 2.0) a již téměř rok jsem spokojeným domácím uživatelem verze M-Powered. Ukazuje se však, že by pro mne bylo snad jednodušší o PT napsat knihu než dvoustránkový test.
Berte tedy prosím tento článek spíše jako jakousi osvětu pro ty, kteří stále ještě tvoří v cracknutých verzích Nuenda, Cubase... aniž by přitom tušili, že za přijatelný peníz mohou mít software plně kompatibilní s velkou verzí PT HD. PT M-Powered jsou rozhodně příkladnou ukázkou toho, čemu se říká "hodně muziky za málo peněz".
Nikdo se mnou asi nebude polemizovat o tom, že Pro Tools jsou v oblasti digitálního zpracování zvuku naprostým a jednoznačným standardem a víceméně referenčním systémem. V případě "velkých" Pro Tools HD se jedná vlastně o dvě vrstvy: Pro Tools software a Pro Tools hardware. Software má standardní podobu sekvenceru, ovšem oproti jiným systémům je uživatelské prostředí programu synonymem jednoduchosti a je geniálně navrženo s ohledem na ergonomii a logiku. Vše se zde odehrává ve dvou oknech, Session a Mix, nekonají se žádné klikací orgie se spoustou mixovacích podoken, audio Pool... Ta jedinečná síla Pro Tools však spočívá především v Pro Tools hardware. Protože jsou SW a HW šity sobě na míru, nevznikají žádné problémy, kterých i při poloprofi zvukovce může vyvstat spousta. Když vezmeme Pro Tools od těch "nejnej profi", jedná se minimálně o jednu kartu (HD Core), jež obsahuje spoustu procesorů a běží na ní vlastně jádro celého systému. Vylepšit se celá tahle legrace dá několika dalšími kartami, zvoucími se HD Access nebo DSP Farm. Prostě jsou to další procesory, které jsou kaskádovitě uspořádány a fungují najednou. Na sebe při práci nabalují funkce mixu, efektů, routování signálu a vůbec veškerou práci, přičemž SW je ve všech případech vlastně jen stavební a organizační jednotka.
Prvním krokem, který udělal Digidesign k rozšíření Pro Tools do domácích studií, byla verze Pro Tools LE, jež běžela pouze s převodníkem MBox na USB 1.0, nebo DIGI 01 na firewire. Momentálně je pro verzi LE k dispozici už nová verze MBoxu na USB 2.0, nebo 8/8 převodník DIGI 02 ve verzi s motorfader mixerem na zádech, nebo rackové na firewire.
Pro Tools M-Powered nejsou nic jiného než PT LE, které běží na hardware M-Audio. Spolupracují v podstatě s kompletní nabídkou externích i interních zvukových karet M-Audio. Je velmi pravděpodobné, že pokud již zvukovku M-Audio vlastníte, PT M-Powered jsou s ní kompatibilní. Aktuálně podporované modely jsou: FireWire Audiophile, Audiophile USB, Fast Track Pro, JamLab, ProjectMix I/O, M-Audio Black Box, M-Audio Ozone, MobilePre USB, Fast Track USB, Transit, FireWire 1814, FireWire 410, FireWire Solo, Ozonic, Delta 1010, Delta 1010LT, Delta 66, Delta 44, Audiophile 192 a Audiophile 2496.
Je třeba mít na paměti, že Pro Tools M-Powered, narozdíl od "plnotučných" Pro Tools HD, běží na systémových zdrojích počítače a veškeré plug-iny a procesy spotřebovávají značnou část procesorového výkonu. To klade poněkud vyšší nároky na počítač, ale při dnešních standardech PC i Maca není důvod k obavám, že byste si neužili v klidu pár desítek stop a stejně tak plug-inů. Výhodou zůstává plná kompatibilita s ostaními verzemi Pro Tools, stejně tak jako zcela shodné uživatelské rozhraní programu. Samozřejmostí je podpora videa přímo ve stopě, importovat lze jak formát QuickTime, tak MPEG1 a 2 a posílat jej na firewire výstup počítače, či sledovat v okně na monitoru.
Podobně jako Pro Tools LE nabízí Pro Tools M-Powered více než třicet DigiRack a Bomb Factory plug-inů, například ekvalizér, úpravu dynamiky (kompresor/limitér), delay, reverb a mnoho dalších. Pro Tools M-Powered podporují také ReWire, umožňující virtuálně připojit výstup z vaší oblíbené ReWire kompatibilní aplikace přímo do Pro Tools pro další mixing a processing. Samozřejmostí je podpora veškerých RTAS a AudioSuite plug-inů jiných výrobců.
Instalace
Krabice s Pro Tools M-Powered obsahuje jak verzi pro MAC OSX, tak pro Windows XP. Já se zde budu zabývat verzí pro MAC OSX, nikdo se na mne nemůže zlobit, že PT na Windows jsou pro mne něco přinejmenším divného, asi jako kožené sedačky v Trabantu. Nicméně fungují i vypadají stejně, jen případné pády či zámrzy nutno přičítat hostitelskému operačnímu systému. Pro Tools jsou prostě doma na Macu.
Instalace je pohodová až triviální, software je chráněn hardwarovým USB klíčem iLook, který je součástí dodávky. Klíč není třeba aktivovat, je rovnou nabitý a může být použit pro aktivaci případných dalších plug-inů, které si pořídíte. Jako bundle software dostanete též Amplitube LE a Sample Tank LE. Nicméně doporučuji registraci PT u Digidesignu, budete včas upozorňováni na aktualizace, nové verze a občas velmi výhodné nabídky bundle plug-in. Nové verze PT jsou zdarma, já sám jsem začal verzi 6.8 a po upgrade na 7.0 a 7.1 vše stále funguje, klíč není třeba nijak aktualizovat.
Novinky verze 7.1
Verze 7.1 přináší především kompatibilitu s REX a ACID soubory, u RTAS plug-inů došlo díky optimalizaci real-time processingu ke 150% nárůstu výkonu. Nové funkce přibyly pro práci s MIDI (ovladače kvantizace, groove kvantizace, velocity, délky not a dalších parametrů MIDI eventů v reálném čase), práci s MIDI usnadňují nové opravné příkazy jako Remove Duplicate Notes pro vyčištění nahraných nebo sloučených MIDI stop nebo inovované okno Change Duration, nabízející korekci legata, překrývání not a práci s atributy sustain pedálu.
Digidesign u PT od verze 7.0 zcela přepracoval systémovou nabídku, pro dlouholeté uživatele je to trochu podpásovka, ale dá se na ni zvyknout. Nicméně se jedná o logický krok, protože menu se nezměnilo prakticky od verze 2.0, která byla čtyřstopá. Přibylo menu Track, kam se přesunuly veškeré akce spojené se stopou (new track, import...), které dříve byly trochu nelogicky v nabídce File. Pro nové uživate je to určitě přínosem, jenom my, dinosauři, se s tím ještě trochu pereme. Klávesové zkratky zůstaly naštěstí stejné.
- 32 audio stop, (128 virtuálních)
- 256 MIDI stop
- mixpult nabízí až 10 sendů na track, 32 interních sběrnic
- import MIDI, Rex, ACID, wav, aiff, AAC, mp3 a CD audio
- Beat Detective umožňující kvantizaci audia podle MIDI
- nový typ stopy - instrument track, jejíž existence zlepšuje integraci mezi virtuálními nástroji a zvukovými moduly MIDI
- spolupráci se dvěma nejpopulárnějšími formáty zvukových smyček REX a ACID
- je možné vytvářet skupiny (groups) v jakékoli kombinaci audio a MIDI regionů
- nový způsob vytváření zvukových smyček v rámci regionů
- nové realtime funkce aplikovatelné na MIDI stopy
- nový nástroj na Zoom
- funkce Link Track a Edit Selection pomocí nichž lze aplikovat změny úrovně na různé stopy v session najednou
- zpřehlednění a urychlení práce ve většině oken souvisejících s MIDI
- optimalizace pro lepší využití dvou procesorů v případě RTAS plug-inů
- RTAS plug-iny lze aplikovat i na aux a master stopy
- zlepšení kompatibility mezi Pro Tools HD Pro Tools LE a Pro Tools M-Powered
- změny a optimalizace v nabídkách menu
- Tool Tip nápověda k jednotlivým částem a nástrojům v GUI
Namátkou něco vlastních postřehů..
Vždy, když mě čeká napsání testu, dělám si průběžně poznámky tak, jak postupně odhaluji nové a další vlastnosti produktu, které se ve finále s menším či větším úspěchem pokouším spojit do jakžtakž souvislého textu. V tomto případě, kdy jsem vlastně už úvodem vyčerpal bezmála celý vyhrazený prostor, opustím své oblíbené složené věty a předložím vám pár těch zajímavějších tak jak jsou, bez omáčky a dalších zbytečných slov.
- Nabízí se samozřejmě myšlenka v našich luzích a hájích obvyklá - koupím si zvukovku M-Audio, a Pro Tools M-Powered si stáhnu cracknuté z webu. Musím vás zklamat, crack pro Maca neexistuje a s crackem pro Windows jsem měl tu "čest" asi deset minut... Nefunguje.
- K Pro Tools samozřejmě existuje značné množství HW, které je sice drahé, ale to je cena za stabilitu a bezproblémovou funkčnost. Ale Digidesign myslel i na domácí uživatele, takže si k M-Powered můžete pořídit MIDI a SMPTE synchronizér za přibližně šest tisíc, motorfader mix Comand 8 za dvacet pět tisíc, a máte demostudio pohromadě.
- Ideální pro práci s PT jsou dva monitory, kdy na jednom máte session a na druhém mix. Automatizace mixu je u PT asi nejpokročilejší ze všech software co znám, funguje naprosto spolehlivě a bezchybně. Prostě se vám nestane, jako u jiných programů, že dva exporty téže míchačky nebudou naprosto identické, klidně si je dejte do stop pod sebe, neuslyšíte ani náznak fázového posunu. Vyzkoušejte si to v nějakém jiném softwaru.
- Plug-iny standardně obsažené v základní instalaci jsou pro běžnou práci se zvukem sice postačující, ovšem později se koupi dalších plug-inů asi nevyhnete. V tom případě více než doporučuji jako první koupi ProducerFactory Bundle za přibližně dva tisíce, už kvůli naprosto skvělému Maximu, bez něhož si práci v PT nedokážu představit.
- Není nad to, vzít si ze studia roztočenou session, doma si v klidu nahrát kytaru nebo klávesy a druhý den, bez jakýchkoli problémů s kompatibilitou, odnést do studia. Dělám to tak již léta bez jediného problému.
- Pro Tools používají velmi sofistikovaný systém klávesových zkratek, které neuvěřitelně zrychlují veškerou práci. Digidesign nabízí klávesnici s barevnými klávesami, popsanými zkratkami přímo pro Pro Tools, která před vámi otevře nový svět.
A vůbec, stáhněte si demo ze stránek Digidesignu a vyzkoušejte si Pro Tools M-Powered sami. Jsem přesvědčen, že s koupí dlouho váhat nebudete.
Info:
Pro Tools M-Powered 7.2 je odlehčená verze standardního systému pro zpracovaní zvuku, fungující s řadou převodníků firmy M-Audio. Cena 8790 Kč.
Pro účely testu zapůjčil: DISK Multimedia s.r.o., 516 454 769, disk@disk.cz , www.disk.cz
Plus:
totožné prostředí a funkce, tudíž plná kompatibilita s "plnotučnými" Pro Tools HD
Mínus:
hardwarová náročnost
Testováno na
Apple Powerbook G4 1,67 GHz, OSX 1.4.5, PC Asus Centrino 1,7 GHz, Win XP, M-Audio Firewire Solo, M-Audio Firewire 410, monitory JBL Control One a poweramp Chevin.