Presonus StudioLive 32S - digitální mixážní pult a rekordér
Firma PreSonus byla založena v roce 1995 hudebníkem a producentem Jimem Odomem a odborníkem v elektroinženýrství Brianem Smithem. PreSonus je v oblasti hudebního průmyslu pojmem, a to svými produkty, jako jsou zvukové karty, kontroléry, software, mixpulty... Dnes se podíváme na mixážní pult.
Na první pohled pult působí velmi přehledně a pracovní sektory jsou prakticky rozmístěny, a tak si dovedu představit, že po čtrnácti dnech práce s tímto pultem saháte intuitivně a jistě po ovládacích prvcích a práce může být velmi rychlá.
Postup při testování
Na tento test jsem se velmi těšil, neboť se jedná o velmi prakticky koncipovaný pult nové generace. I když je pult určen pro live hraní, chtěl jsem vyzkoušet jeho možnosti při studiové využití. Prvním a nejdůležitějším parametrem byla kvalita převodníků a předzesilovačů, a tedy kvalita záznamu přes tento pult. K určení kvality mi bohužel nezbylo nic jiného než porovnat záznam různě dynamických nástrojů přes tento pult a přes stávající analogový pult v mém studiu, který je osazen kvalitními předzesilovači.
Všechny vstupy a výstupy jsou umístěny na zadním panelu, a tak na ně nesedá prach. Jen sluchátkový výstup je standardně umístěn vpředu vpravo.
Komunikace zařízení při záznamu
Digitální mixážní pult a rekordér StudioLive 32S třetí generace řady StudioLive je stejně jako jeho předchůdci navržen jak pro studiovou práci, tak i pro živé zvučení. Kompletně přepracovaný signal processing nabízí ekvalizér ve verzi standard (digital EQ), passive (verze Pultec) a vintage (podoba s Neve) a podobně kompresor ve variantách standard, tube (podoba s LA-2A) a FET (podobné UAD 1176) na každém kanále. Vše je přehledné a snadno se ovládá. K dispozici máme 32 mikrofonních pre-ampů XMAX s digitálním řízením a možností uložení, 33 dotykově citlivých motorizovaných stomilimetrových faderů a vestavěný slot pro SD kartu pro multitrackový záznam. Přímo z pódia můžete ovládat monitory pomocí aplikace QMix pro smartphony. Kompletně pak lze celý systém ovládat i z počítače PC/MAC nebo tabletu s Windows nebo iOS. StudioLive nabízí čtyři nezávislé efektové procesory, které je možno využít pro reverby, delaye a efekty. Samozřejmostí je tlačítko Tap pro nastavení tempa.
Efekty lze aplikovat jak na jednotlivé kanály, tak na monitorové sběrnice a podskupiny. Vestavěné efekty lze použít také v insertech, maximálně čtyři na jeden kanál. Každý kanál disponuje vlastním ekvalizérem a dynamickým procesorem.
Při tomto testu jsem si nostalgicky vzpomněl na své podnikatelské začátky někdy roku 1991, jak složitě a draho se sháněl každý kousek zařízení. Kdybych byl dnes v této situaci, byl by začátek asi jednodušší, levnější a zbývalo by potom jen to štěstí sehnat pro studio práci. Vyšly mi čtyři položky pro to, aby se dalo začít natáčet. Prostory, kvalitní mikrofony, spolehlivý výkonný počítač a PreSonus StudioLive 32S.
Další badatelský krok
Dalším krokem bylo připojení MacBooku přes USB. Jelikož občas používám od PreSonusu zvukovou kartu, nebyla nutná žádná instalace a pult se objevil jako zvuková karta a v nahrávacím softwaru bylo možno nastavit nahrávací vstupy a výstupy. Nejprve jsem použil software PreSonus Studio One, pak Cubase, Nuendo a Logic. V žádném softau nebyl problém s komunikací a routováním. Pult se mi povedlo použit i jako kontrolér pro nahrávací software pomocí Universal Control a z PreSonusu se dá pak perfektně řídit softwarový pult. Pult má integrovaný bluetooth pro připojení telefonu či tabletu jako zdroje zvuku ve stereu.
Mezičas
Zatím musím konstatovat, že práce s tímto pultem je pohodlná a komfortní. Bude těžké hledat nějaké mínusy, všechno se zdá být samozřejmostí a automatické. I nabootování po zapnutí pultu je rychlé, asi třicet sekund - první plus.
Součást dodávky jsou balík software obsahující ovládací aplikaci UC Surface 2 pro Mac/PC/iOS, Capture pro live multitrackový záznam (Mac/PC), produkční software Studio One Artist (Mac/PC), aplikace QMix pro ovládání monitorů (iOS/Android)
Test
Ve studiu jsem zrovna natáčel bicí. V Nuendu jsem vytvořil projekt pro porovnání náběrů. Nejprve jsem natočil bicí part přes studiový analogový pult (celkem deset mikrofonů). Poté jsem mikrofony „přepíchal“ do PreSsonusu a projekt přemístil do MacBooku a nahrál stejný part. Při testu mi asistovali dva kamarádi z blízkých studií. Po provedeném náběru jsem přibližně srovnal úrovně signálu a první dojem byl takový, že signály vykazovaly opravdu nepatrné rozdíly. Poznámka: Samozřejmě nahrávání proběhlo bez jakýchkoliv dynamických procesorů a také bez ekvalizace.
Další část testu spočívala ve zpracování nahraných signálů. Přenesl jsem projekt do druhého studia určeného pro postprodukci a mix. Nejprve jsem zkontroloval úrovně signálů a poté jsem se pustil do procesování. Plug-iny jsem použil z karet DSP na masterování Brickwall Limiter z TC Electronic Powercore 6000 a na jednotlivé tracky jsem použil channel stripy UAD NEVE 88 s přednastavenými továrními presety.
A tady se rozdíl již projevil. Nejmarkantnější rozdíl byl u ambientních a overheadových mikrofonů. U kopáku byl nepatrný rozdíl na asi 200 Hz -0,5 dB. Tím samozřejmě nechci tvrdit, že by se ve studiu nedal tento pult použít, vše je na změně způsobu procesovaní. Kdybych do té doby pracoval na digitálu, zdál by se mi asi divný analog, ale to je věc názoru. V každém případě vlastní práce s PreSonusem je pohodlná - přinesete si svůj notebook se svým projektem, připojíte, „naroutujete“ - a točíte.
Každou šavli si můžete popsat pomocí editačního okna na přehledném barevném dotykovém displeji. Také je možné pro každý kanál vybrat přednastavený preset. Dále je možné upravovat barvy tlačítek. Dotykový displej je velmi přehledný a zobrazuje u jednotlivých kanálů: typ vstupu, menu nastavení, 48 V on/off, otočení fáze, link, pan, gain, EQ, dynamické procesory, aux a send... Přehlednost pro rychlou práci - opět plus. Sektor Fat Channel Control/Select Control je pro vybrané kanály také přehledný a jasný.
Funkce a jejich využití
Novinka Flex Mixes umožňuje libovolné nastavení vrstev pro mixáž a flexibilní přizpůsobení mixpultu pro aktuální aplikaci či projekt. Flex Mixes mohou být nastaveny jako auxy, podskupiny, matrix mixy - vždy podle potřeby konkrétního projektu. Když potřebujete velké množství různě nastavených monitorových mixů pro větší počet muzikantů, můžete vytvořit až šestnáct sendů aux, stejně tak až šestnáct podskupin či matrix mixů.
Závěrem
Tento pult je velice zdařilý a koncepčně promyšlený. Při práci na mne dýchl duch analogových zařízení, hlavně díky systému ovládání a práce. Pro zvukaře, který konzervativně celý život pracuje na analogových pultech, musí být přechod k tomuto zařízení velmi příjemný, protože ovládání je velmi intuitivní a logické, a navíc vám dá možnost využít mnoho komfortních funkcí najednou.
Upozorňuji, že nejsem šťoural a nehledám pracně nějakou chybičku, ale posuzuji vše prakticky a z podnikatelského hlediska a výsledku práce.
Vzhledem k tomu, že se jedná v případě tohoto pultu o novinku, není možné určit stabilitu systému v dlouhodobém zápřahu s přihlédnutím k teplotním extrémům. Ale věřím, že pánové z PreSonusu to „ošéfovali“ vše jako v dobách minulých.
Info:
PreSonus StudioLive 32S je digitální mixážní pult a rekordér je navržen jak pro studiovou práci, tak i pro živé zvučení. Cena je 84 790 Kč.
Plus:
rychlé nabootování
přehledný displej pro rychlou práci
Mínus:
Digitál je digitál.
Technická specifikace
fyzické vstupy kombinované XLR/TRS | 32 |
mix out XLR | 12 |
mix out TRS | 4 |
podskupiny | A, B, C, D Sub TRS |
výstup L+R monitor | TRS |
vstupy | 1 L+R, 2 L+R aux TRS |
vstup/výstup | tape cinch |
USB-B pro připojení počítače | ano |
ethernet RJ 45 | ano |
audio Network AVB pro připojení stage boxu | ano |
AES/EBU XLR | ano |
rozměry | 165 x 822 x 583 mm |
hmotnost | 16,9 kg |