Phil Jones Bass D-400 a Compakt-4 - baskytarový zesilovač a box

Phil Jones Bass D-400 a Compakt-4 - baskytarový zesilovač a box
Phil Jones Bass D-400 a Compakt-4 - baskytarový zesilovač a box

Předmětem testu se stal basový aparát firmy Phil Jones Bass. Zatím jsem neměl možnost se s tímto zvláštním zařízením seznámit, proto jsem se na toto setkání těšil. Boxy jsou pověstné pětipalcovými reproduktory 5 PJB.

Zvukový designer a basový hráč Phil Jones se narodil v roce 1954 v Londýně a má za sebou již čtyřicet let úspěšného a průkopnického bádání v oblasti basových aparatur. Podrobnější informace o těchto aparátech a podrobný životopis můžete nalézt na stránkách PJB. Testovat tedy budeme sestavu hlava plus bedna.

 

Krabice dorazily do studia

Konečně dorazily dvě krabice a bylo mi divné, že jsou opravdu malé. Rozbalil jsem je a hned na začátku jsem musel zauvažovat o prvním plus. Zesilovač je dodáván včetně vkusné brašny velikosti dámské kabelky s logem a webovou adresou výrobce. Box je dodáván včetně povlaku (nepolstrovaného). Součástí balení je informační leták a u zesilovače ještě černý stylový hadřík pro ošetřování vzhledu zesilovače. Musím konstatovat, že tento basový aparát je velmi malý, a tak si představuji pořádného basáka, jak se těžce ohýbá k zesilovači, když chce „přiložit“ volume. Jsem opravdu zvědav na inzerovaný výkon při této „pidi“ velikosti. To jsem si nechal na další den, protože jsem končil s prací ve studiu a na takovou ochutnávku musí mít člověk jasnou hlavu a musí se náležitě těšit. Tak zítra!

Phil Jones Bass D-400 a Compakt-4 - baskytarový zesilovač a box
Phil Jones Bass D-400 a Compakt-4 - baskytarový zesilovač a box

Zesilovač PJB D-400

Přední panel má zcela vlevo vstupní zdířku pro jackovou šňůru v kovovém provedení. Směrem doleva je potenciometr vstupní úrovně nástroje -10 až +10 dB. Nad ním je umístěn přepínač, který disponuje funkcemi Mute a volbou Low/High pro vstupní signál. Dále je zleva pět ovládacích prvků korekcí: Lo-Bass, Hi-Bass Lo-Mid, Hi-Mid a Treble. Pak následuje vypínatelný ovladač Limiter s ovládacím potenciometrem (min-max) s indikací v podobě modré LED diody. A poslední, největší ovládací potenciometr je výstupní Volume. Všechny knoflíky jsou kovové a mají svůj osobitý styl a jejich trojúhelníkové zakončení tak jasně ukazuje nastavení.

Zadní panel je zleva nejprve osazen zdířkou XLR DI Out, vedle nad sebou jsou umístěny dva přepínače. Horní slouží k přepínání výstupu linky EQ Pre a Post. Dolní pro „odzemnění“ linky Gnd Lift. Dále jsou zde umístěny zdířky pro efektovou smyčku FX Send a Return. Vedle jsou nad sebou umístěny dvě jackové zdířky, horní je výstup z předzesilovače a dolní 3,5” jacková zdířka Headphone je určena pro sluchátka. Následuje jeden výstup speakon pro box a síťová zdířka pro kabel, vedle které je umístěn síťový vypínač. Váha zesilovače je některými prodejci uváděna 2,7 kg, ale ve skutečnosti je 1,4 kg. Je vyráběn v Číně.

 

Box PJB Compakt-4

Jedná se o opravdu velmi malý box osazený čtyřmi pětipalcovými neodymovými reproduktory (Neo Power PJB Piranha). Celkový uváděný výkon je 400 W. Box je podle údajů výrobce z baltské břízy o celkové váze třináct kilogramů. Rozměry boxu jsou opravdu „pidi“, viz technická specifikace. Impedance 8 Ω a frekvenční rozsah 35 Hz-15 kHz. Vyrobeno v Číně. Celkovému zpracování se nedá nic vytknout, box působí bytelně, je potažen černou koženkou a reproduktory jsou kryty kovovou mřížkou.

 

Zapojení a chvíle prvních dojmů

Na začátku každého testu se pokochám dlouhým pohledem na design zařízení a snažím se naladit na vlnu výrobce, abych správně pochopil záměr stvořitele toho produktu. Ideální je tuto seanci proložit kávou a ta tu chvíli jen umocní. Propojil jsem box se zesilovačem kabelem speakon-speakon a připojil zesilovač k síti.

 

Vlastní test

Pro test jsem se rozhodl použít tři různé nástroje, a to baskytary Fender American Deluxe, Jazz Bass 5 a Musicman Stingray 5. A také elektrický kontrabas NS Design CR5. Tuto volbu jsem zvolil pro různé charakteristiky zvuku těchto nástrojů a všechny nástroje jsou pětistrunné. Uvidíme, jak se box popasuje se spodní uváděnou frekvencí 35 Hz.

Kompletní zapojení aparátu máme za sebou. Síťová šňůra je součástí balení zesilovače, ale kabel speakon-speakon kabel musíte dokoupit. Test začnu bez použití korekcí a limitéru, aby bylo jasné, jaká je pravá tvář tohoto prcka. Po zapnutí se nad Volume rozsvítí červená kontrolka a po prvním brnknutí nebo pohnutí hlasitosti změní barvu na zelenou. Zesilovač je absolutně tichý a lehký šum se objevuje až při přidání výšek (záleží samozřejmě na hlasitosti).

 

Chápu dnešní trend doby „ zmenšování a odlehčování“, ale asi by působilo velmi komicky, kdybyste při nějakém festivalu nakráčeli na pódium a tento aparát byste postavili vedle legendárního Ampegu 8x 10”. A taky mi není jasné, jestli tento trend už neodporuje fyzikálním zákonům. Zkrátka jiná doba, jiná technika.

 

Nejprve jsem nastavil gain a pln očekávání jsem se jal pohnout hlasitostí, a k mému překvapení to hraje, a k tomu ještě sakra dobře. Namotivován prvními tóny Fendera, který jsem použil jako první nástroj, jsem přidal volume. Na takhle malý box jsou spodky tónů opravdu obdivuhodné. Začal jsem si tedy pohrávat s korekcemi i s limitérem. Box snese i přidání hlubokých frekvenci (Lo-Bass) a opravdu věrně reaguje na strunu H. Při přidání vyšších basů (Hi-Bass) se zvuk Fendera začíná přibližovat k soundu Ampegu. Vzhledem k velikosti aparátu je zvuk neuvěřitelně průrazný a mám pocit, že by problém neměl nastat ani v kapele (nepůjde-li zrovna o metal, ale metalista by asi takovýto kousek nezvolil). Přešel jsem tedy ke kontrabasu a zvolil nejprve elektromagnetické snímače. Zvuk je velmi věrný a při práci s korekcemi (Hi-Bass a Lo-Mid) nástroj začíná krásně vrnět. I tady není se strunou H problém, používám už samozřejmě limitér. Pracuje krásně a není téměř znát jeho působení a tón krásně mohutní. Při použití klasického kontrabasového zvuku opět vše perfektní. Už je mi jasné, co můžu očekávat od Musicmana, a záhy se mi to potvrzuje. Opět věrný a pevný zvuk. Při použití výšek (Treble) se začne ozývat krásně kovový, ale při tom věrný zvuk. U některých aparátů přidávání výšek spíše vytahuje šum, ale tady i při velkém přidání je zvuk stále věrný. Jsem opravdu mile překvapen zvukem a vím, že i mnohem větší komba mají problém se spodním spektrem. I korekce jsou dobře frekvenčně umístěné a zvuk krásně reaguje na jejich použití.

Phil Jones Bass D-400 a Compakt-4 - baskytarový zesilovač a box
Phil Jones Bass D-400 a Compakt-4 - baskytarový zesilovač a box

Závěrem

Nikdy bych nevěřil, že je možné vyrobit něco tak malého pro basáky, ale funguje to a funguje to dobře. Komu doporučit tento aparát? Vzhledem k tomu, že zvuk je opravdu věrný a plný, tak bych využití viděl mimo tvrdé party skoro všude. Mrzelo mne, že nemám osnímačovaný klasický kontrabas, protože to by byla další parketa pro využití. Vzhledem k tomu, že mnou použitý kontrabas dost prozradil, jsem přesvědčen, že i s „Káčou“ by fungoval dobře.

 

Info:

Phil Jones Bass D-400 a Compakt-4 jsou baskytarový zesilovač a box renomovaného výrobce opravdu úctyhodně malých rozměrů. Cena zesilovače je 21 532 Kč a boxu 13 972 Kč.

 

Plus:

Součástí balení je stylová brašnička na zesilovač a potah na box.

Provedení ovládacích ovladačů jasně ukazuje nastavení.

 

Mínus:

Zatím mne nic nenapadá, a tak uvedu už příliš malou velikost a to, že hráč musí vynaložit zvýšenou energii při potřebě pohnout ovládacím prvkem zesilovače. Toto se netýká mladých a vysportovaných hudebníků.

 

Technická specifikace

Zesilovač PJB D–400
Výkon 350 W do 4 Ω a 200 W do 8 Ω
Velikost 1U
EQ pětipásmový grafický
Vstupy 1x vstup, 1x mini přepínač (Mute/Low/High)
Výstupy Speaker-Out, DI-Out, PreAmp-Out, výstup pro sluchátka
FX send/return ano
Rozměry 244 x 193 x 43 mm
Hmotnost 1,4 kg
Box PJB Compakt–4
Materiál baltská bříza
Výkon 400 W
Repro 4x 5” Neo Power PJB Piranha
Frekvenční rozsah 35 Hz–15 kHz
Impedance 8 Ω
Připojení speakon NL4
Rozměry 360 x 320 x 340 mm
Hmotnost 13 kg
Barevné provedení černá

 

http://pjbworld.com

Psáno pro časopis Muzikus