Pearl Box Cajon - bedýnka z přístavu
Dostal se mi do rukou nástroj, který je mezi perkusisty a bubeníky, zdá se mi, stále populárnější. Je to cajon (čti kachon). Nástroj, který můžete slyšet třeba ve flamengu, rumbě, ale stále více i na pódiích všech možných akustických i neakustických hudebních projektů. Tento je od firmy Pearl s přídomkem – přírodní. Tedy Pearl Box Cajon přírodní.
Co to je cajon?
Ti z vás, kteří se nespecializují na rytmické bicí nástroje se možná ptáte, co je to ten cajon, kde se vzal a odkud? Bývaly doby, kdy si dělníci v přístavech, nejen Karibiku, krátili chvíle volna hraním na prázdné bedny od zboží. Seděli na nich obkročmo a dlaněmi bubnovali na dřevěné bedny a bedýnky pod sebou… Takhle nějak by mohl začínat příběh tohoto v principu jednoduchého nástroje.
Cajon je vlastně dřevěná bedýnka, na které bubeník přímo sedí a ohnutý hraje na přední stranu. Přední strana by měla být z tenké dřevěné stěny, některé firmy vyrábí přední stranu i z plastu. Tělo je většinou také dřevěné, funguje jako velká rezonanční “krabice”, kde vzniká zvuk. V zadní stěně nástroje je kulatý otvor, ze kterého zvuk uniká. Pokud se cajon na pódiích zvučí, právě k tomuto zadnímu otvoru se staví mikrofon, aby zvuk snímal. Kvůli čistotě zvuku se na spodní desku dávají nožičky, aby deska neseděla celou plochou na zemi, zvuku by to hodně ubralo a takhle je to i komfortnější.
Přední deska je přichycena malými šroubky k tělu nástroje. Hraje se na ni dlaněmi, prsty, může se hrát i metličkami. Šroubky jsou důležité proto, že je možné mít hrací přední desku silně přichycenou k tělu, což znamená, že zvuk je u horních okrajů suchý a tišší. Když však šroubky povolíte (stačí při horním okraji), vznikne vám malá mezírka mezi tělem cajonu a přední deskou. Tím pádem má přední deska volnost pohybovat se mezi šroubky a tělem, mezera je větší, a úder dlaní, posléze úder přední desky o statické tělo nástroje, je více slyšet. Vyšší tóny jsou pak mnohem hlasitější a charakter zvuku se mění.
Hlavní změna oproti bedýnce z přístavu však je, že uvnitř nástroje jsou připevněny struny na zadní část přední desky. Vše je na podobném principu jako u malého bubínku – tak zvaného virblu. Vzniká tím charakteristický zvuk cajonu, kterému struny dávají další zvukový rozměr. Cajon hraje jako taková malá bicí souprava – hluboké basy, hrané na prostředek přední strany a vysoké tóny hrané na okraje, znějící jako virbl.
Cajon prožívá velký boom a mnoho firem se momentálně specializuje na jeho výrobu. Dají se sehnat nástroje vysoké, nízké, široké i užší. Každý má svá specifika a tudíž jiný zvuk. Paleta nabídky je široká, každý může vybrat podle své chuti. Dnešní test bude na cajon od firmy Pearl.
P PBC–503 Pearl Box Cajon (přírodní)
Cajon od Pearlu je 50 cm vysoký, 31,5 široký a 32,5 cm hluboký nástroj. Nechce se mi používat slovo krabice či bedýnka, ale ono to tak u cajonů prostě je. V tom je ten vtip a princip vzniku zvuku…
Materiál
Celý nástroj je vyroben z javoru v barvě tmavší vínově červené. Krásně a poctivě opracované boky a zadní stěna jsou do hladka vyleštěny, rohy jsou zbroušené do kulata. Vrchní deska, na které se sedí, je velmi jemně zdrsněna, určitě proto, abyste při hře nesjížděli po hladkém povrchu dolů. Někdy se perkusista při hře s cajonem naklání, proto se mi tento detail moc líbí.
Přední deska, na kterou se hraje, je vyrobena z Thajského dubu a je v přírodní povrchové úpravě. Je vyleštěna do hladka, vidíte letokruhy, ve spodní části je signována značkou Pearl. K javorovému tělu je připevněna velmi poctivě – ve spodní části osmnácti malými vruty, v horní části pěti vruty. Ty si můžete povolovat podle svých potřeb a chuti – viz. výše…
Na spodní desce jsou čtyři gumové nožičky. To je dobré jak pro zvuk, tak i pro to, že neponičíte dřevěnou podlahu u sebe doma…
Vnitřek nástroje
Na zadní straně je kulatý otvor, kterým uvidíte pevné přichycení čtyř strun, jež se dají ladit čtyřmi pochromovanými ladícími kolíky – vše ve spodní části. Těmi můžete struny, které těsně přiléhají k zadní části přední desky, dolaďovat – více, či méně dotahovat. Vše podle vaší chuti, potřeb a představ o zvuku. Struny jsou ještě zhruba v polovině přichyceny k přední desce suchým zipem. I tím se dá zvuk ovlivnit, podle toho, zda suchý zip sundáte, či jím necháte struny k desce připevněny.
Zvuk
Ke zvuku je dobré říci, že každý cajon, každý nástroj i ze stejné série zní jinak. Hraji na cajon často, zkoušel jsem mnoho typů a upřímně – velmi těžko se hledají dva nástroje podobného, nebo, chcete-li, totožného zvuku. Nejlepší je si prostě vybrat ten, který vás oslovuje a splňuje přesně vaše požadavky a představu o zvuku. Samozřejmě, že princip zvuku tohoto typu nástroje je u všech stejný – u některých sice můžete vypínat strunění, ale charakteristika je u všech opravdu stejná.
Zvuk u testovaného nástroje byl silný, basy, středy i vysoké tóny úderů zněly vyrovnaně a plně. Když jsem měl vrchních pět vrutů úplně utažených, zněl dozvuk kovově a tóny nebyly tak vyrovnané. Velmi tedy pomohlo jejich povolení. Nástroj se rozezněl a nebylo zvuku co vytknout.
Info:
Cajon od Pearlu, který jsem testoval, je krásně a čistě vyrobený nástroj, po výše zmíněných úpravách perfektně znějící ve všech polohách. Basy, středy i výšky jsou vyrovnané a zvuk je celistvý.
Nabídka cajonů je u nás velmi široká a třeba tento od Pearlu někomu “padne do noty”. Cena je stanovena na X XXX Kč.
Plus:
čistě a krásně provedené tělo, celistvý vyrovnaný zvuk, detail v podobě jemně zdrsnělé sedací části, komplexní nástroj
Mínus:
pokud jsou horní ladící vruty utáhnuty, zvuk má ošklivý, drnčivý, kovový dozvuk