Modal Electronics Argon 8X - klávesový syntezátor

Modal Electronics Argon 8X - klávesový syntezátor
Modal Electronics Argon 8X - klávesový syntezátor

Když se trochu zamyslím nad světem zvuku, klávesových nástrojů, modulů a různých udělátek, nemohu nedospět k jinému závěru, než že delší dobu žijeme v době návratu ke starým dobrým praktikám. Pochopitelně s využitím moderních technologií. Může to - obrazně v módu fantazie - vypadat jako elektromobil s bakelitovou kastlí. A právě tím autem může být i nástroj od britské firmy Modal Electronics označený Argon 8X. Z chemie si pamatuju, že argon je vzácný plyn.

To avizované spojení (v mé fantazii) můžeme skvěle aplikovat právě na hudební nástroj plný koleček a tlačítek, který mi před pár dny přistál v mé pracovně na stojanu. Rozhodně si nemyslím, že by to bylo něco převratného. Tak to prostě je, každá doba si žádá své. Máme po prvních dvou dekádách 21. století oproti našim předkům výhodu - je na co navazovat.

V 50. letech 20. století, když se ke slovu dostávaly Hammondovy varhany, byly to průkopnické instrumenty. A jak říká jeden kolega, „dobré věci už byly“, a platí to napříč lidským konáním, počínaje auty, konče třeba hudebními nástroji. A dnes, sedmdesát let poté, se znovu dostávají ke slovu nástroje, které jako bychom už někde slyšeli. Analogový zvuk ovládá hudební scénu. Na celém světě se prodávají ne úplně levné nástroje, které nás vracejí do té doby, pochopitelně s využitím lidského poznání, které přinesl čas. Další velkou skupinou byly nástroje digitální. Využívaly schopnost řídit tok elektronů tím správným směrem, vznikaly úplně nové zvuky, které se staly legendou. A proto by i ten elektromobil, vzpomínaný v úvodu, mohl mít bakelitovou kastli, ale nemá. Konec filozofování, vzhůru k serióznímu obsahu.

Modal Electronics Argon 8X - klávesový syntezátor
Modal Electronics Argon 8X - klávesový syntezátor

Modal Electronics

Co je firma Modal Electronics, kde vznikla a za jakých podmínek? Nuže asi takto... Firma byla založena v roce 2013 v anglickém městě Bristol. Tam půda uměleckou krví prosycena jest (konec pokusu o verš), z Bristolu pochází celá řada hudebníků, vznikla tam také kapela Massive Attack, průkopnická parta ve stylu trip hopu. Z hudebníků uvedu Roberta Wyatta, který spolupracoval s Pink Floyd, Mikem Oldfieldem a dalšími. Řekl bych, že vhodné spojení pro práci se zvukem. Zakladatelé firmy měli od počátku patrně jasný cíl - dát světu nástroje, které se zvukově dostanou na vrchol. A musím nekriticky říct, že se jim to povedlo. Jedním z prvních počinů byl syntezátor Modal 002, později vyráběný miniaturní nástroj s označením CRAFTsynth se také stal součástí hudební scény.

 

Argon 8X

Nástroj Argon 8X tedy musí navazovat na poznání, ke kterému jeho britští tvůrci za těch pár let dospěli. Jedná se o instrument s wavetable syntézou, který využívá osmihlasé polyfonie. Kromě verze s 61 klávesami je k dispozici menší s 37 klávesami (Argon8), nebo je možné jej pořídit jako modul bez klávesnice (Argon8M). V době plastové překvapí našince každá věc, která úplně plastová není. Nástroje Modal nejsou žádná ořezávátka a je vidět, že si výrobce dal na designu skutečně záležet. Základem je vynikající klaviatura (!) s aftertouchem, skvěle vytvarované klávesy, radost hrát. Hlavní ovládací panel je s mohutným hliníkovým krytem, nástroj neváží kilo a půl, ale hned devět kilo a je designově nádherný. Bytelnost konstrukce stvrzují i kovové vstupy pro jacky na předním panelu. Dominantní je ne velký, ale vysoký joystick, který se dá naprogramovat na ohýbání zvuku a přidávání různých efektů. Právě kvůli němu bych vám doporučoval nástroj transportovat v kufru. Byť je kovový, mohl by se ale v běžné klávesové brašně poškodit.

Součástí hlavního panelu je také nevelký displej. V tomto případě bych se architektů nástroje zastal, nástroj je totiž možné propojit např. s iPadem a ovládat ho skrze skvělou aplikaci a také s nástrojem DAW v počítači a využít ho jako např. VST plug-in. Z toho mám obrovskou radost, protože tak to má být. Nástroj s kvalitním zvukem má být propojitelný nejen s mixpultem na pódiu, ale i doma/ve studiu s vícestopým nahrávacím programem. Není nad to si muziku nahrát v datech. Někteří velcí hráči na světovém trhu s nástroji na to pamatují; např. u Yamahy to je logické, když je de facto vlastníkem německé společnosti Steinberg a tím i legendárnho programu Cubase.

Modal Electronics Argon 8X - klávesový syntezátor
Modal Electronics Argon 8X - klávesový syntezátor

Zvuk

Zpět ale k našemu testovanému nástroji. Jak jsem napsal v úvodu, Argon 8X je wavetable syntezátor. Co to je? No, úplně se nechci pouštět do nějakých delších rozborů, neboť nejsem technický druh člověka, a už vůbec ne odborník v oblasti elektroniky. Nicméně se lze dočíst (třeba na webu Muzikusu), že existuje celá řada syntéz (tvorby zvuku). Třeba aditivní syntéza je využívaná u nástrojů typu Hammondových varhan, kde pomocí táhel přidáváme k základnímu zvuku (či ho tvoříme) alikvotní tóny. U táhel jsou čísla - 16’, 8’ atd., která vycházejí z délky píšťal u klasických chrámových varhan a označuje to výšku daného tónu.

Wawetable syntéze vděčíme za to, že se podařilo do elektronických hudebních nástrojů dostat zvuky tradičních akustických nebo elektrických nástrojů. Každý zvuk, který je fyzikálním vlněním, lze definovat jako křivku a tu zanést do paměti nástroje. Těchto možností se využívalo, troufám si říct, po desítky let a dodnes známe řadu legendárních nástrojů, jejichž zvuk má v našich uších nezastupitelné místo.

U nástroje, který tady celou dobu řešíme, se proces wavetable využívá k jednoduché věci - schopnosti elektronicky (pomocí otočného potenciometru) změnit průběh vlny zvuku a tím změnit jeho barvu. Zároveň můžeme pomocí dalšího potenciometru (a že jich tam je!) přidat efekt a další obáolky a tím ho změnit. Samotná křivka se nám zobrazí na displeji. A znovu se odkážu do úvodu tohoto článku - takové nástroje už tady byly. Třeba od značek PPG (německá firma z 80. let) nebo Waldorf.

 

Oscilátor

Základem tvorby zvuku v nástroji Argon 8X je oscilátor. To je zařízení schopné řízeného kmitání. Na začátku máme tedy vlnu, která vychází z nabídky nástroje (Argon8X jich má 300 továrních, dalších 500 si může každý uživatel definovat sám. Sto možností máme v sekvenceru a sto předvoleb v nastavení efektů). Takto vytvořený nebo z tovární banky převzatý zvuk dále upravujeme pomocí filtrů, obálek a efektů.

Argon8X má dva vlnové oscilátory, celkem 32 oscilátorů, kdy čtyři jsou pro každý hlas. 120 jednotlivých vlnových úseků je uspořádaných do 28 bank. Další oscilátor nabízí další vlnové průběhy. To vše můžeme nasměrovat do efektové jednotky. K dispozici máme obvyklou baterii efektů - distortion (zkreslení), chorus (typické rozladění), phaser, flanger, tremolo (vibrato), rotary, stereo delay (echo), reverb (hall) a další. Jako je nekonečný otočný potenciometr, tak jsou de facto nekonečné možnosti tvorby zvuku a barvy zvuku na tomto nástroje.

 

Sekvencer, arpeggiator

Nejprve otázka: K čemu se takový nástroj hodí, kdo si ho koupí? Podle mého názoru mimo jiné hudebník tipu performer, který dělá taneční muziku, sní o vybraném zvuku a chce být originální. To je on. A právě pro jeho potřeby má Argon 8X sekvencer, do kterého je možné nahrát určité zvukové průběhy, a jak je u podobných nástrojů standardem, je tam i rozsáhlý arpeggiator. Arpeggio znamená rozklad - je to tedy nápaditá možnost, jak rozpohybovat zvuky, stisknutý akord apod. Dnes najdeme tyto možnosti v různých úrovních a kvalitách na desítkách nástrojů. Tradiční pracovní stanice (Yamaha Montage, Korg Kronos, Roland Fantom) obsahují arpeggiatory spojené s bicími, tvorbou doprovodu a při troše dobré vůle a snahy si můžeme v reálném čase živě zahrát celou např. známou komerční skladbu.

Možnosti Argonu 8X jsou v tomto momentě skutečně velké. Jak ale říká jeden kamarád: „Musíš si ty hodiny u toho prosedět, ty dlouhý noci, abys pochopil, o čem to je.“ Nakonec člověk celý život hledá ten ideální zvuk, tu ideální kombinaci uchu lahodících zvuků. U podobných nástrojů je to hledání dlouhé, ale krásné. K sekvenceru a arpeggiatoru patří i synchronizace. Tu lze provést analogovou cestou. Vede z nástroje malým 3,5mm jackem ven a hned vedle stejným konektorem zpátky přes analogové generátory hodin.

Výkon nástroje lze přenést i do externího kontroléru a využít jeho zcela nových možností. Lze tak učinit skrze normu MPE. Je to standard MIDI, který v sobě spojuje nástroj a kontrolér. Ve zkratce to znamená MIDI Polyphonic Expression Explained. Na trhu je celá řada zařízení podporujících tento standard, např. kontroléry značky Roli, Haken Audio, Keith McMillen. Akorát to nejsou úplně laciná zařízení.

 

Sound design

Díky těmto technologiím jsme schopni vytvořit zvuky od padů (na bázi syntetických smyčců) až po různé až psychadelické zvuky. Právě v tuto chvíli je čas na to krásné sousloví - sound design. To je přesné vystižení onoho hudebního polštáře (či vlny), který nelze slovy popsat, ale lze ho slyšet. A kdo u nahrávky rozhoduje o tom, jakou bude mít barvu? Jak bude znít v rádiu? O tom rozhoduje většinou producent, který to platí, tak mu to právo náleží. A tak se díky producentům dostaly do nahrávek zvuky, které by - třeba ani - samotné hudebníky nenapadly. To je zkrátka sound design.

 

Info:

Modal Electronics Argon8X je moderní nástroj s wavetable syntézou, který se vrací k tradičnímu zvuku digitálních přístrojů. Cena je 19 890 Kč.

 

Plus:

koncepce nástroje

zvuk a design

propojitelnost

 

Mínus:

zranitelný joystick

menší displej

 

Technická specifikace

počet kláves 61
velikost kláves standardní
aftertouch ano
počet presetů 500 + 300
napájení 9 V / 1,5 A
rozměry 855 x 300 x 100 mm
hmotnost 9 kg

 

https://www.modalelectronics.com/argon8x/

Psáno pro časopis Muzikus