Meinl - brazilské perkuse - Samba

Meinl - brazilské perkuse – Samba
Meinl - brazilské perkuse – Samba

Milí čtenáři, bubeníci a perkusisté, čeká vás série testů na etnické bicí nástroje - perkuse. V tomto a několika dalších číslech Muzikusu, bych vám rád představil bicí nástroje z Brazílie, Kuby a Afriky.

Jsou to nástroje stále více populární všude ve světě a některé z nich patří do základních sestav všech perkusistů. Doufám, že vám mé příspěvky pomohou k vybrání nástrojů po kterých toužíte, nebo třeba jen k jejich bližšímu poznání.

Shodou okolností vyšla v těchto dnech u nakladatelství Muzikus, má nová kniha - Škola hry na perkuse, věnovaná kubánským a africkým nástrojům. Pokud by někoho zajímalo více podrobností ohledně technik, rytmů, udržování nástrojů či historie, dovolím si odkazy na tuto publikaci, ke které je připojeno i ukázkové DVD. Některé pasáže v tomto článku o brazilských nástrojích, jsou použity z mé, právě připravované nové školy, věnované speciálně brazilským bicím nástrojům a rytmům.

 

Brazilské bubny

Začnu nástroji, které jsou u nás, v České republice, tuším, známe nejméně - perkusemi brazilskými.

Firma Meinl, nabízí kompletní sortiment nástrojů používaných a využívaných v brazilské hudbě a rytmech, zejména v rytmu Samby. Popíši zde nástroje Surdo, Repenique, Tamborim, Agogo, Pandeiro a Shakery. Pokusím se vysvětlit, jaké bubny se pod těmi zvláštními názvy skrývají, jak se používají a kde.

 

Historie - samba - vznik rytmů a nástrojů

Do Brazílie, největší jihoamerické země, se dostávaly na lodích zástupy otroků ze západní Afriky, zejména z Angoly a Kamerunu. Spolu s černošským obyvatelstvem cestovala i jejich kultura, bozi a rituály. Velice silná svébytná kultura černého lidu se v novém prostředí mísila dílem s kulturou indiánskou, dílem bělošskou. Po staletí se vyvíjely nové rytmy, změnou prošly i podoby nástrojů. V Africe dodnes většinou hrají na bubny dřevěné, potažené zvířecími kůžemi. V Brazílii došly nástroje oproti africké domovině velkým změnám, a to hlavně v použití materiálů, ze kterých jsou nástroje vyrobeny. Moderní nástroje používané v sambě, se přírodním materiálům dosti vzdálily, jsou vyrobené z hliníku či plechu, potažené plastovými blánami. Samba má mnoho podob. Nejpopulárnější a asi i nejznámější však je Samba Batucada, jakási městská, urbanistická podoba pralesních prarytmů. Samba Batucada je proslavená velkým únorovým karnevalem, který se každoročně koná v Rio de Janeiru. Je to mix afrických nástrojů a rytmů s nástroji a rytmy portugalských koloniálních vojsk. Vojákům dříve do pochodu hráli vojenští bubeníci. Z těchto strohých pochodů se přidáním afrického cítění stala taneční, dnešní podoba samby. Kromě nástrojů, které popisuji níže, tam zní např. malý bubínek se struníkem, kterému my říkáme virbl, nazývaný v sambě Caixa (čti kajša), či Tarol. Po celém Riu a nejen tam, i v celé západní Evropě existují velké batucadové orchestry, které nacvičují a připravují se na různé karnevaly a slavnosti. Samba, její nástroje a rytmy mají dlouhou tradici, jsou známé po celém světě. To vše patří k svébytné brazilské kultuře.

 

Surdo

Surdo je něco jako srdce samby, má měkký hluboký basový tón. Velký buben, nošený na popruhu kolem ramen, nebo pasu, vyrobený s prvotřídního hliníku. Rozeznívá se paličkou a dlaní, nebo paličkami, které však mají měkký konec (tyto paličky na surda Meinl také vyrábí a dodává ve třech typech).

Meinl vyrábí tři velikosti surd - 22 (22"/24"), 20 (20"/24") a 18 (18"/22"). Všechny nástroje mají samozřejmě výměnnou plastovou blánu. Surda mají moderně řešený kulatý ráfek. Blány jsou laděny pomocí dlouhé tenké tyčky, která propojuje oba protilehlé ráfky. Je to tradiční princip ladění surd, kdy do těla nástroje není vrtáno, aby se připevňovaly klasické mušle, jako např. u tom-tomů. Tím je buben mnohem lehčí a jelikož je to nástroj, který se nosí, každý gram navíc je pak cítit.

Každému ze tří surd patří dané rytmy. Kompletní celek tvoří právě souhra těchto tří nástrojů dohromady, které poskytují vlastně tři tóny - od nejhlubšího, po nejvyšší. Rytmy hrané na surda tvoří pilíře, na kterých se budují další rytmy ostatních nástrojů.

Pod rukama mi prošlo mnoho surd, včetně brazilských originálů a tyto nástroje vynikají svým kvalitním zpracováním i atraktivním vzhledem.

 

Ladění + obal

Surdo je dodáváno i s laditelným klíčem. Ladí se stejně jako tom-tomy, tedy vždy protilehlé šrouby, kdy ideální je, aby u každého šroubu zněl stejný tón, jako u ostatních kolem.

V mé škole samby tyto nástroje používáme a jsou opravdu kvalitní. S nástrojem doporučuji pořídit i skvělý, domyšlený obal. Ten jednak chrání nástroj při převozu, jednak ulehčuje přenášení, jelikož je vybaven silnými kšíry i popruhy na záda.

 

krásně udělané bubny

kvalitní ráfky

povrchová úprava

obaly

 

nic mne nenapadá, nástroje fungují, jak mají...

 

Repenique (čti repinik)

Menší buben, taktéž od firmy Meinl, vyrobený z hliníku, ve stejné designové podobě, jako surdo.

Meinl také nabízí dřevěný repenique, vyrobený z kaučukovníku, v barvě africké hnědé (tmavší hněď).

Repenique je protáhlejší buben, který má hrát velmi vysoko naladěný. Rozeznívá se klasickými dřevěnými paličkami, nebo jednou paličkou a dlaní. Pomocí repeniqu se většinou řídí sambový orchestr a je to jeden z mála sólových batucadových nástrojů. Nosí se na popruhu, zavěšený u pasu.

Vše popsané ohledně ráfků, ladění a uchycení blány u repeniqu, platí stejně jako u nástroje surdo.

Lze koupit ve třech velikostech: 12AB (12"/10") - kaučukovník, z hliníku: 12 (12"/12") a 10 (10"/10").

Na Repenique se hrají složitější, šestnáctinové rytmy, rozličně akcentované. Dané rytmy tohoto nástroje také dotváří improvizační schopnost a fantazie bubeníka, který na něj hraje. Většinou tento nástroj hraje kapelník a dirigent sambového orchestru.

 

opět velmi zdařilý design

ráfek

krásně doplňuje sérii se surdy

 

moc tenké blány - zvuk je tak o něco delší, než by měl být, doporučuji vyměnit za blány pískové, tlustší, aby se docílilo krátkého, suchého zvuku

 

Tamborim

Rodinku nástrojů, které hrají ve velkých batucadových orchestrech doplňuje bubínek Tamborim.

Je to malý, lehký "placatý" buben, který má mít velmi vysoký "suchý" zvuk, jako protiklad k hlubokým a delším tónům surd. Tamborim se drží v jedné ruce a druhá ruka ho rozeznívá většinou speciální plastovou paličkou. Je to velmi hlasitý nástroj, který se může při hře dolaďovat prsty ruky, která nástroj drží. Tamborim má v orchestru jasnou úlohu vysoko naladěného nástroje, který má své dané rytmy. Byť je to nástroj, co do velikosti velmi malý, hraje v rytmu samby jednu z nejdůležitějších rolí.

Plastová blána má velikost 6". Tělo nástroje se vyrábí nejen z hliníku, mosazné oceli, chromové oceli, ale i ze dřeva - kaučukovníků a různě barevných plastů.

Ladění je pomocí speciální malé obruče, která má osm malých šroubů, přichycených k spodní obruči. Ladí se malým šroubováčkem, nebo dostanete k nástroji jeden německý fenik - původní to drobné haléřové platidlo. Docela dobrý vtip, který funguje místo klíčku.

Palička, kterou se na tamborim hraje má speciální podobu. Má držátko, ze kterého vycházejí tři podlouhlé samostatné tenké paličky, já jim říkám "prsty". Můžete hrát samozřejmě i klasickou dřevěnou paličkou, ale ta "tříprstá" má ten správný charakteristický perkusivní zvuk.

 

tamborimům se nedá nic vytknout

zpracování nástroje je velmi kvalitní

po správném naladění mají ideální zvuk

 

snad jen paličky by mohli být kvalitnější, plastové se za čas zlomí - naštěstí nejsou moc drahé

 

Agogo - zvonce

Jasný odkaz na Afriku mají zvonečky Agogo. Jsou to dva zvonky různého ladění - vyšší a nižší, napojené na jedno společné držátko - patku. Drží se v jedné ruce a rozeznívají se paličkou, v ruce druhé. V Africe se můžete setkat s těmito dvou-tónovými zvonky v mnoha různých podobách, tvarech a zvucích. Také v sambě hrají tyto zvonky velmi důležitou roli.

Podoba je trochu odlišná od té africké. V Africe jsou agogo-zvonky většinou ve velmi syrové podobě - jako od kováře. Brazilská agoga jsou uhlazená a lesklá. Africká agoga jsou někdy řazena na držátku vedle sebe, na rozdíl od podoby brazilských agogo-zvonků, kde jsou vždy nad sebou.

Zvonků agogo je velké množství. Meinl vyrábí a dodává na český trh dva typy. Větší agoga: níže naladěné zvonky, upevněné nad sebou. Přichycené na delší pružné patce, která se dá při hře "zcvakávat" k sobě. Je to speciální technika hry, kdy cvakání zvonků o sebe doplňuje hra paličkou.

Menší - zvukem vysoká agoga, s menším a větším zvonkem spojené patkou, u které se nedá použít technika "zcvakávání". Tyto dvě velikosti si můžete pořídit buď v lesklé podobně - Agogo Chrome Finis Model, nebo v matné podobě, Agogo - Steel Finis Model.

Agoga mají mít čistý kovový zvuk. Každý nástroj zní pochopitelně trochu jinak, doporučuji tedy vybrat si z více nástrojů, z více zvukových možností. Také vám radím rozeznívat zvonky tenčí paličkou, nejlépe typem paličky na timbales. Při hře silnou, tlustou paličkou, mohou agoga podélně prasknout. Tím pádem je konec čistého zvuku. Doporučuji tedy hrát jemně a "neřezat" do zvonků hrubou silou.

 

kvalitní zvuk

povrchová úprava

 

škoda je, že jsou zvonky svařované a mohou prasknout, kdyby byly z jednoho kusu a stočené, nic by nepraskalo

 

Pandeiro

Klasický brazilský nástroj používaný hojně i v tradiční lidové hudbě. Pandeiro je nástroj, Brazilci milovaný. Tato tamburina, potažená z jedné strany přírodní kůží, nebo plastovou blánou, po obvodu vybavená plíšky, je slyšet všude v ulicích brazilských měst i vesnic. Pokud na pandeiro hraje skutečný virtuos, máte pocit, že slyšíte celý orchestr bicích nástrojů, nebo celou bicí soupravu. Hraje se na něj prsty, které bubnují na blánu specifickou technikou jedné ruky. Druhá ruka nástroj drží, přičemž může také prsty pomáhat doplňovat některé údery. Při správném zvládnutí hry, je výsledek ohromující. Airto Moreira, jeden z nejslavnějších brazilských perkusistů, pravidelně do svého koncertu zařazuje show, kdy hraje sám, pouze na tento nástroj. Vždy sklízí bouřlivé ovace.

Meinl vyrábí dvě velikosti tohoto nástroje. Větší pandeiro 12" a menší 10". Tělo nástroje je ze dřeva kaučukovníku - matný finis, v barvě africké hnědi. Po obvodu jsou v tělech nástrojů otvory, do kterých jsou zasazeny plíšky vždy dva vypouklé proti sobě a mezi nimi jeden rovný. Otvory nejsou moc široké, takže zvuk je velmi krátký, ale stále brilantní, kovově čistý. Přírodní, ručně vybíranou rybí kůži, uchycují po obvodu malé háčky opět s možností ladění. Ladící háčky jsou vždy dva vedle sebe, po párech, mezi plíšky. Tím se blána ladí rovnoměrně. Nástroj pořídíte s ladícím klíčkem, možno dokoupit i kvalitní obal.

Nástroj je krásně komfortně zpracovaný, blány jsou také velmi kvalitní. Jako u všech bubnů zdobí střed blan a kůží emblém firmy. Z jedné věci jsem však trochu rozpačitý. Když hraji delší čas na pandeiro, cítím, že nástroj je těžší, než bych si přál. Po chvíli už ruka neunese v zápěstí tlak a musí se povolit, ulevit si. U velkého 12" pandeira, je skoro nemožné delší čas hrát ve vodorovném sklonu nástroje. Je to velká škoda tohoto jinak tak nádherného nástroje. Moc bych se nedivil, kdyby se ve firmě zamysleli a nástroj prošel určitou úpravou, aby byl lehčí.

 

krásné, komfortnízpracování

výborná blána

krásný buben

 

mínus má ode mne za váhu, hlavně 12" pandeiro je na mne moc těžké

 

Shakery, chřestidla, a tak podobně...

Velká, převelká rodina shakerů a chřestidel má své zástupce i v brazilských rytmech. Samozřejmě. Každý, ale snad úplně každý tento nástroj v Brazílii ovládá. Bez něj by brazilské, ale ani africké či kubánské rytmy nemohly existovat. Chřestidla se objevují všude po světě, snad v každé etnické hudbě, v nejrůznějších podobách, obměnách a zvucích. Tichá, hlasitá, ohlušující, miniaturní, malá, velká, obrovská. O chřestidlech bych mohl napsat samostatný článek a věřte, vůbec by nebyl krátký.

Představím však ta od Meinlu. Sambovou sérii doplňuje široká paleta kovových chřestidel. Nabízí se zde až devatero shakerů. Jsou tu tři série. Singl - Shakers, Double - Shakers a Triple - Shakers. Tedy hezky česky - jedna trubice, ale ve třech velikostech - délkách. Dvě trubice, spojené k sobě plíškem, také tři velikosti a nakonec tři trubice, opět spojené delším plíškem. Vše z lesklého hliníku. Trubice jsou uvnitř samozřejmě naplněné, aby "to hrálo a chřestilo". Je zde možnost si vybrat z devatero zvuků, různě silných a hlasitých. Vše radno vyzkoušet. Není možné nevybrat si.

 

hezké zpracování

opravdu bohatý výběr

 

není co vytknout

 

Závěrem

Samba je rytmus, který zní všude - na sambodromech - velkých stadionech určených k nácviku rytmů, zní na náměstích, restauracích, hospůdkách, barech, ale hlavně v ulicích. Samba se hraje ve velkém počtu bubeníků. Některé orchestry čítají desítky až stovky hráčů. Jednotlivé nástroje, se kterými jsem vás seznámil, se hrají většinou v sekcích, tzn. ve větších počtech unisono hrajících bubeníků. Samba je láska Brazilců, stejně jako fotbal.

Všechny výše uvedené nástroje, zní tam za mořem dnem i nocí. Jsem moc rád, že se tyto nástroje dají koupit už i u nás. Jsou typizované, takže seženete náhradní díly i blány a nemusíte si vše nechat složitě posílat. Vše je řešené ve stejném designu, takže se k sobě hezky hodí. Doufám, že jsem vám trochu přiblížil brazilské bubny. A také brazilské slunce, které v sobě tyto nástroje mají zakleté.

 

CENY

Repinique:

RE 12 AB (12" x 10"): 2860 Kč

RE 12 (12" x 12"): 2660 Kč

RE 10 (10" x 10"): 2380 Kč

Surdo:

SU 20 (20" x 24"): 5110 Kč

SU 18 (18" x 22"): 4700 Kč

SU 22 (22" x 24"): 5580 Kč

Tamborium: 1130 Kč

Pandeiro:

10": 1980 Kč

12": 2180 Kč

Samba shakers:

Single: 260-320 Kč

Double: 510-640 Kč

Triple: 770-960 Kč

Agogo:

Small: 830 Kč

Large: 1370 Kč

Chřestidla:

Maracas: 140-1330 Kč

Ganza: 230-440 Kc

Psáno pro časopis Muzikus