Markbass Super Synth - basový syntezátor a oktáver
Basové syntezátory jsou sice docela oblíbené efekty, ale obecně ne tolik používané. Většina basistů dá přednost spíše nějakým menším klávesám. Těžko říct, zda to změní efekt, na který se dnes podíváme v testu. Rozhodně ale stojí za vyzkoušení, neboť jeho možnosti, především díky možnosti nastavení pomocí softwaru Markbass Pedal Controller, jsou opravdu velké a mohly by zaujmout nejednoho basistu toužícího po neobvyklém zkreslení svého tónu.
Jak to vypadá...
Efekt je uložen v kovovém, solidním, ale lehkém šasi. Na vrchní straně jsou tři spínače: Presets pro výběr přednastavených zvuků, True Bypass pro zapínání a vypínání efektu a Synth/Octaver pro výběr efektu (syntezátor/oktáver). Dále tu jsou čtyři knoflíky: Gain (vstupní hlasitost), Cut Freq/Oct -1 (Cut Freq pro ořezání frekvencí u syntezátoru a Oct -1 pro nastavení mínus jedné oktávy u oktáveru), Tone/Oct +1 (Tone pro nastavení zvuku syntezátoru a Oct+1 pro nastavení plus jedné oktávy u oktáveru) a konečně Level/Dry (poměr čistého a zkresleného signálu na výstupu). Také tu najdeme dvě kontrolky: Clip, která upozorňuje na „klipování“ a On, která upozorňuje na zapnutí/vypnutí efektu.
Na zadním panelu najdeme USB vstup pro propojení s počítačem, 6,3mm vstupní jack pro nástroj, vstup pro připojení DC adaptéru, a dva 6,3mm jacky pro výstup - buď lze použít jeden (levý) pro mono signál, nebo dva pro stereo výstup signálu.
Firma Markbass oslavila v roce 2016 své patnácté narozeniny. Za tu dobu se zapsala do basové historie hned několika výraznými počiny - od zavedení lehkých a výkonných zesilovačů po použití neodymových reproduktorů a tím výraznému snížení hmotnosti reproboxů. Ne nadarmo proto začali na tyto aparáty hrát hráči světové extrařídy, jako jsou Jeff Berlin, Hadrien Feraud, Victor Bailey, Alain Caron, Tom Kennedy nebo nejnověji Richard Bona.
Většinou firmy, když mají nějaké kulaté výročí, tak ho oslavují nějakou výraznou inovací nebo uvedením nové řady výrobků na trh. Nechme se překvapit, co to bude v případě Markbassu.
Možnosti nastavení
Tady je to trochu složitější. Úpravy zvuku jsou hned tři. Za prvé si spínačem vybereme, zda chceme používat oktáver nebo syntezátor a pak si pomocí dvou potenciometrů upravíme výsledný zvuk.
Pokud si tedy vybereme Synth, pak máme možnost si pomocí potenciometru Tone vybrat jedno ze sedmi továrních nastavení zvuku (daný rozsah rozladění v půltónech, daný rozsah rozladění v centech a daná panorama) a jedno vlastní nastavení - k tomu se dostaneme u Markbass Pedal Controlleru. A pak můžeme dalším potenciometrem Cut Freq určit, kterou frekvenci vyřízneme - na výběr je 63 možností od 70 Hz po 14 kHz.
Pokud si vybereme Octaver, nastavujeme vlastně pouze hlasitost spodní a horní oktávy.
Druhou možností úpravy zvuku je výběr jednoho ze dvanácti presetů, které vybíráme přiřazeným spínačem (Presets). Devět z nich je pro syntezátor a tři pro oktáver - opět nejdříve vybereme Synth nebo Octaver a teprve poté si vybereme preset.
A třetí možností je...
... Markbass Pedal Controller
Na stránkách firmy Markbass si lze zdarma stáhnout tento program, který je určen jak pro Super Synth, tak pro další efekty Markbass.
V programu si vybereme nejdříve v horní liště, který efekt chceme nastavovat, a pak dole klikneme na tlačítko Connect, které propojí efekt s počítačem. S počítačem se propojuje USB kabelem, který je nutno pořídit zvlášť.
Možnosti nastavení přes tenhle software jsou o poznání větší. Když se podíváme nejdříve na Synth, u něj si opět nejdříve vybereme „tovární nebo uživatelský tón“ a ty pak nastavujeme. V sekci Note Dynamics si můžeme nastavit hlasitost, při které se syntezátor spustí, i hlasitost, při které syntezátor na daném tónu přestane hrát. Nastavíme způsob, jak bude syntezátor kopírovat změny dynamiky hry nebo nakolik bude čitelné vyříznutí frekvence.
V sekci Filter and Mix nastavíme samotné vyříznutí frekvence, výraznost filtru, výslednou hlasitost syntezátoru a mix zkresleného a nezkresleného zvuku.
V sekci Envelope Control nastavujeme nástup a průběh filtru, upravujeme čas mezi dvěma následujícími tóny, nebo to, jak moc generátor filtru ovlivní výřez frekvence.
A konečně sekce Oscillators, která pracuje pouze když si u Presetu nastavíme funkci Tone na User, tedy uživatelský tón. Nastavit lze hned tři oscilátory a každého z nich stejné parametry - rozladění tónu v půltónech, rozladění v centech, amplituda oscilátoru a panoráma.
V sekci Octaver lze vlastně nastavit čtyři hodnoty: hlasitost oktávy nad hraným tónem, hlasitost hraného tónu, hlasitost oktávy pod hraným tónem a navrch hlasitost druhé oktávy pod hraným tónem.
Závěrem
Asi se při těchto možnostech nastavení nemá smysl moc podrobně rozepisovat o všech zvucích, které lze z efektu dostat. Nicméně variabilita efektu je opravdu obrovská. Už tovární nastavení syntezátorů dává široké možnosti použití v kombinaci s výřezem frekvence. Oktáver je proti syntezátoru tak trochu chudý příbuzný, ale svoji roli zvládá v pohodě a obě oktávy (nahoře i dole) lze nastavit od decentně tušené až po zvukově výrazné. Ovšem to nejzásadnější je možnost úpravy zvuku v softwaru Markbass Pedal Controller, který je ideální do studia, a pokud vám nevadí, že si zvuk musíte připravit dopředu, tak i na pódia. Je trochu škoda, že syntezátor nenabízí ještě další možnosti syntézy. Také tu chybí možnost expression pedálu, kterým by se v reálném čase nastavoval jeden z parametrů.
Info:
Markbass Super Synth je basový syntezátor a oktáver s velmi pestrou paletou zvuků. Cena je 8990 Kč.
Plus:
možnosti oktáveru i syntezátoru
rychlý nástup efektu
true bypass
Markbass Pedal Controller
dodává se s adaptérem
Mínus:
jen jeden průběh syntézy
nemožnost připojení expression pedálu
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Vstup | jack 6,3 mm (200 kΩ) |
Výstup | 2x jack 6,3 mm |
Presety | 12 (nastavitelné) |
Gain | –10 až +16 dB |
Cut Freq (synth mód) | 70–14 000 Hz |
Tone presety | 7 továrních, 1 uživatelský |
Rozměry | 166 x 142 x 53 mm |
Hmotnost | 716 g |
Napájení | DC vstup +12 V DC/550 mA (adaptér součást balení) |
www: